2017. május 26., péntek

Elöször a Salgó várban

A sors úgy hozta,hogy 2010 környékén sűrűn megfordultam a Salgó várban,ahonnan a több mint 600 méter magasságban található várból impozáns kilátásunk nyilik a Karancs-Medves vidékére.Aztán 2011 után már nem jártam itt és korábban is csak egyszer.Ez a leírás most az a bizonyos egyszert meséli el,amikor is elöször eljutottam ide.

Az időpont korai. 1985 szeptember vége.Testvéreméknél munkahelyi kirándulást szerveznek melynek úticélja Salgótarján.Mivel még van egy szabad hely a buszon,így elinvitál a kirándulásra.Egy céges busszal vágunk neki a kalandnak amely 2 napos lesz.Magára az útra ennyi év távlatából már nem nagyon emlékszem.
Valamikor a szombati nap folyamán,de az is lehet,hogy péntek volt ,odaértünk.
A helyi kempingben szálltunk meg,szerencsére akadt egy haver akivel eltudtam tölteni az időmet,mert a testvérem ekkor nem igazán törödött velem.15 éves voltam amúgy.

A kemping közeli tó környékéről indulhattunk
Valószinű péntek lehetett mert igen benne voltunk már a délutánban amikor odaértünk.Valamit valahol ehettünk,nem nagyon van már meg,hogy hol és mit.Arra azonban emlékszem,hogy fociztunk egy jó nagyot a kempingben.Aztán mikor besötétedett azzal a bizonyos haverral,elindultunk egy sétára a sötét Salgótarjánban.Valamikor éjfél körül érhettünk vissza a szállásra,sokan fentvoltak még,páran mint mi csavarogtak.Lényeg,hogy valamikor azért eltudtam aludni.Másnap délelött valamikor vágtunk neki a túrának ami a Salgó várhoz vezetett.

Talán a Tatár-árok
Természetesen 32 év elmúltával nem nagyon emlékszem az útvonalra,csupán térkép alapján próbálom kikövetkeztetni,hogy merre is mehettünk.Az megvan,hogy lehettünk legalább negyvenen,de tán ötvenen is.Valószinüleg a zöld4 jelzésen mehettünk fel (vagy valami elödjén),majd a Tatár-árok felé már a zöldön.Ez a rész mintha megvolna emlékeimben,emlékszem,hogy tetszett az útnak ez a szakasza.Ezután érhettünk el azt a piros jelzést amelyen majd jó 25 év múlva fogunk túrázni már felnöttként,de ezt csak kereszteztük és a sárga+ - on mentünk tovább.Majd odaérhettünk a Salgó vár alatti kis rétre,ahol ha jól emlékszem vannak padok és asztalok.

Erdő a Salgó alatt
Ugye innen van egy rövid,de kemény emelkedő a várhoz.Ezen felkapaszkodva már a várnál is találtuk magunkat.Már akkor is tetszett a kilátás.A romjaiban is gyönyörü várból szinte teljes körpanoráma élvezhető.Akkor kamaszodó gyerekként persze nem mindent fogtam fel abból amit láttam.Pedig minden bizonnyal láthattam alattunk magát Salgótarjánt,szemben a Karancsot és persze Somoskőt a várral.Ez utóbbira emlékszem,mert már akkor ment a vita,hogy hol lehet a határ.Akkor nekem ott úgy mondták a felnöttek,hogy már az egész falu Csehszlovákia (akkor még így hívták).Igy ámulva figyeltem,hogy ott lent az a falu már egy másik ország.Persze dehogy volt az másik ország...a falu Magyarországhoz tartozott még 1985-ben is,a vár viszont már akkor sem.Mármint a szemben látható Somoskő vára.

Salgó vár,Petőfi emlékmű
Alaposan körül jártuk a várat,erre világosan emlékszem és felmentünk a legmagasabb - központi toronyba,ahol már tényleg teljes 100%-os volt a körpanoráma.Innen már kivehető volt szinte a teljes Medves is.Persze mit tudtam én mi az ott,csak annyi maradt meg,hogy szép.Úgy rémlik,hogy egy órát biztos eltölthettünk a várba.Nagyon szép volt tényleg minden,tudtam ez maradandó emlék lesz majd.Így is lett persze.

A legmagasabb torony
Nincs már meg,hogy jöttünk le,de minden valószinüség szerint Salgóbányára ereszkedtünk le,ahová értünk jött a buszunk.Gondolom elözetesen ezt megbeszélték.Sima út volt végig,fel is meg le is.Nem emlékszem,hogy bármi vagy bárki miatt megkellett volna állni akárcsak pár másodpercre is.A busz aztán visszavitt a kempingbe,ahonnan valamikor a délután folyamán elindultunk haza.Amennyire emlékszem,hogy valahol a 21-es út mentén egy étteremben ettünk.Hát nagyjából ez ami megmaradt az első Salgó váras túrámból.

Salgó vára
Az rémlik,hogy az egész kirándulást élveztem és biztos voltam benne,hogy egy nap majd visszatérek ide.Tervezgettük ezt sokszor már a 80-as és 90-es években is,de valahogy mindig elmaradt,aztán úgy tünt a Salgó vára végképp örökre lekerül a bakancslistámról...de aztán 2009-10 környékén mint írtam sikerült visszatérni,ráadásul nem is egyszer!De ez már  egy másik történet...

Erre mehettünk




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése