2023. október 9., hétfő

Egy fél hegy is lehet egész jó

Remekül alakul az ősz.Immár a negyedik őszi túránkra készülhettünk az elmúlt hétvégén!A katasztrófális nyár után ez igazi meglepetés számunkra is.Főleg,hogy semmivel sem keresünk többet mint az elmúlt hónapokban,sőt előfordul az is,hogy késik a fizetésünk.Szóval az isten sem tudja mitől függ ez is,hogy mikor telik és mikor nem túrázásokra.A tervezett bakancslista valamikor az elmúlt hónapokban darabokra hullott.Nem is tudom,hogy egyáltalán érdemes-e még tervezgetni,hiszen spontán alakulnak a tervek,hol nálam,hol valamelyik túratársam fejében,hol a véletlen hozza.A mostani túra nem igazán volt betervezve,főleg mert nem is olyan rég én már jártam itt.Akkor Manó barátommal voltam erre,most Zolikával vágtunk neki szombat hajnalban a Hegyestűnek a Balaton-felvidéken.Busszal mentünk veszprémi átszállással Kapolcsra.Innen indult a Hegyestűre vezető túra.

Kapolcsra érve

Volt egy olyan tervünk is,hogy Zánkáról inditjuk a túrát,de engem ez most nem fogott meg.Jobban érdekeltek a Kapolcs környéki hegyek.Mint kiderült nagyon jól tettük,hogy erre jöttünk!A túra ugyanis elképesztő szépségű tájakon át vezetett.Az útvonal terv az volt,hogy Kapolcsnál fekapaszkodunk a hegyekbe,azokon át Balatonhenyét és Monoszlót érintve megyünk fel a Hegyestűre.Onnan pedig leereszkedünk Balatonszepezdre.Ez utóbbi Zolika ötlete volt,az útvonal megtervezése meg rám várt.Negyed tízre értünk Kapocsra,amely sokkal szebb volt mint ahogy azt vártunk.Gyönyörű településen találtuk magunkat.Ugye a falucska neve összefort a Művészetek-völgye fesztivállal.Nem sok részt jártunk be a településen,de amit bejártunk az lenyügőzően szép volt!Szinte beleszerettünk Kapolcsba!

Kapolcsi vízimalom

Közben azon kaptam magam,hogy az jutott eszembe,hogy régebben ugye a Mecsek volt a No.1 abban a tekintetben,hogy oda jártam legtöbbet túrázni.Aztán Gergővel átvette a top hegység szerepét a Visegrádi-hegység egy rövid időre.Most pedig egyre nyilvánvalóbbá vált,hogy a Balaton-felvidékre járunk legtöbbet túrázni.Persze nem hiába.A tájegység szépségére nehéz jelzőket találni...Átvágva Kapolcs egy részén,főleg a helyi falumúzeummal egybekötött vízimalom adott látnivalót egy kellemes kis parkban.Jó idő volt a környezet kellemes,a levegő tiszta és friss.Átmentünk aztán a faluhídon amely feltehetőleg az Eger.patak felett ívelt át.Már a nekünk kellő sárga+ jelzésen voltunkEz visz majd bele abba a sárga jelzésbe ami felvisz majd egészen a Hegyestűre.A falut elhagyva,rögtön emelkedésbe kezdett az út.Kapolcs nagyon tetszett,úgy gondolom ha egészségünk engedi,jövünk még ide!

A faluhíd Kapolcson

Emlékmű a sárga+ mentén,megpróbálok majd utána járni a történetnek

Út az erdőbe
Pár méter után egy erdőbe értünk ahol már nem vészesen,de tovább emelkedett az út.Két túrázó srác ért utol minket akiket nekem kellett útba igazitanom.Nem tudták hova vezet a sárga+ és a sárga jelzés.Fura,hogy neki mernek vágni felékszületlenül.Mindegy nem az én dolgom.Az út még egy darabig emelkedett majd szinten ment.Enyhén köves,de jól járható út volt.A jelzésekkel itt az erdőben nem volt problémánk.Nagyjából másfél kilométer lehetett ez az erdő,Kezdett kicsit meleg lenni,magában az erdőben ugyan kellemesen hűvös volt.Azonban egy ponton az erdő véget ért.Egy rétre értünk,láthatóan egy fensíkra,ahol voltak ugyan fák,de ez már nem volt erdőnek nevezhető terület.

Kiérve az erdőből
A fensíkon,réteken át haladtunk,remek kilátásokkal!A jelzések itt már gyengébbek voltak.Közben a sárga+ még az erdőben valóban elérte a sárga jelzést,így már azon haladtunk.Gyönyörű tájak váltották egymást,lelket nyugtató zöld lankákkal.Nincs jelző ami kifejezné e táj szépségét!Ez a rész nagyjából két,két és fél kilométeren át tartott.Megint olyan szakasz volt amit nem akartam,hogy véget érjen.Aki igazán szépet akar látni az járja végig a Kapolcs - Balatonhenye közötti részt a sárga+ majd a sárga jelzésen!Nem fog csalódni.A legszebb rész Balatonhenye felett volt.Itt lassan fokozatosan ereszkedni kezdett az út Balatonhenyére és az itteni kilátás minden vitt!Az ember szeme előtt kibontakozott a fél Balaton-felvidék!Gyönyörű hely volt!

Balaton-felvidéki csodák
Leérve Balatonhenyére,tovább folytatódtak a csodák.Balatonhenye minden várakozásunkat felülmúlta!Egy csodaszép,kellemes halál nyugis kis falut ismerhettünk meg a Veszprém megyei hegyekkel körülölelt településben.Ahol már az első lépésnél úgy fogadtak,hogy itt nem vagy idegen!Ez egy valóságos mesevilág volt itt,amely joggal pályázhat az általam valaha látott legszebb falu címre!Rögtön beérve a faluba,zöld fák árnyékában pihenő helyre akadtunk.Padok,asztalkák,kis patak a háttérben...lehet ilyen a Mennyország is...Ha már pihenő akkor megpihentünk és befaltuk a reggelinket a kellemes környezetben.Közben más túrázók is érkeztek,akik voltak olyan szívesek és lefotóztak minket a Balatonhenye táblánál,amelyről még sok hasznos infórmációt is leolvashattunk a kedves üdvözlés mellett.Hogy mit?Mutatom a táblát:

Igen,ezt így kellene csinálni minden magyar településen!

Kellemes pihenő után,indulás tovább!
Keresztül menve a falun nem változott a kép.Minden csodálatos volt.Rendkivül kellemes utcák,csend,vendészerető emberek....így is lehet igen!Balatonhenyének egy csillagos ötös!Aztán mivel sok olyan dolgot láttunk azon a táblán amik felfedezésre várnak,úgy áll a dolog,hogy jövünk mi még ide!A főtéren még megcsodáltuk a templomot,majd mentünk tovább a sárgán amely itt egy darabig együtt ment a pirossal és a kék jelzéssel.Majd persze levált róluk.A falut elhagyva láttuk a települést kicsivel arébb egy fensíkról ahonnan jól kivehető volt ahogy megbújt a csendes Balaton-felvidéki völgyben...

Henyei templom

Búcsú a gyémánt szépségű Balatonhenyétől
A Monoszlói medencében haladtunk tovább.A jelzések felfestése itt alig-alig érte el az elégséges szintet,de ez az egyetlen rossz dolog amit mondhatok a környékről,mert az továbbra is földöntúlian szép volt!A távolban láttunk egy hegyet amit mi már a Hegyestűnek véltünk,de nem voltunk biztosak benne.Most úgy gondolom,hogy jól gondoltuk,valóban az volt a Hegyestű.Odáig azonban még átkellett menni Monoszlón is.Beérve a településre hát ez sem volt gyengébb mint Balatonhenye.Talán annyival,hogy amerről mi jöttünk nem volt olyan kedves ürvözlő tábla mint amott.A falu még Balatonhenyénél is csendesebb volt!Embert nem láttunk,a településen átbiciklizőkön kivül!Gyönyörű volt itt is minden.Ez a két falucska az ország gyönyszemei!Pihentünk itt is egy parkban,aztán következhetett a Hegyestű!

Monoszló is a nyugalom szigete
Furcsa volt mert a faluból kiérve az út elkezdett emelkedni,aztán ereszkedni!Hát,hogy a francba?Hiszen felfelé kell menni!Úgy alakult,hogy volt egy kis domb a hegy előtt.Ezután kezdődhetett az emelkedés.Nem volt durva.Egyáltalán nem.Igaz én előző nap kicsit szarul voltam és ezt most kezdtem érezni.De azért haladtunk elég jól felfelé a 337 méter magas hegyre.A jelzések felfestései újra jók voltak.Végül aztán fel is értünk.Végre itt voltunk a Hegyestűnél!Én már másodszor,Zoli először.Sajnos ide belépőt kell fizetni,ez pedig 2023 őszén 2000 forint koponyánként!Amikor három éve itt voltam még csak 800 volt.... Mielőtt közelebb mentünk volna magához a bazaltorgonához én leültem kicsit pihenni az egyik asztalkához,Zoli addig körül nézett az alsó szinten.

Lentről a csoda....
Végül aztán összeszedve magam felmentünk a csodához.A félbevágott hegy bazaltorgonához.Magára a képződményre most részletesen nem térek ki,majd egyszer lesz róla egy részletes leírásos bejegyzés.Elég az hozzá,hogy felmentünk a lépcsőn arra a szintre ahol a legszebb rálátás nyílik a bazaltorgonára.Zoli elvolt ájulva a látványtól.Valóban az ország egyik legszebb látványossága tárult a szemünk elé.A félbevágott hegy belseje tárult fel előttünk.A jó negyven méteres bazaltoszlopok  a hegy oldalában fenséges látványt nyújtottak.Hál isten nem voltak sokan,nem úgy mint három éve amikor itt jártam.Most kényelmesen ellehetett férni és ámulni a látottakon.Jó negyedórát csak itt nézelődtünk mielőtt egy szinttel feljebb mentünk volna.

A Balaton-felvidék egyik csodája
A következő szint a hegy déli oldalán volt,ahonnan nem csak a bazaltorgonát láttuk,hanem ellenkező irányban az egész Káli-medencét is!Az orgona innen is csodás látvány volt.Tettek ide fel egy rálátó ablakot valamint nyugágyakat(!),ez utóbbit nem tudom mi célból...Valaki aludni akar itt?Hát Zolika mindenesetre ki is próbálta.Azonban érdekesebb volt most a Káli-medencére való kilátás,az egész Balaton-felvidék felét látni lehetett innen szinte.A tanúhegyek mellett számtalan olyan hegyet amit még nem ismerünk annyira,de fokról-fokra kezdjük őket megsimerni.Ezek leghívogatóbb tagja a Fekete-hegy volt.Talán emlékesztem a balatonhenyei táblára amely a tetején lévő krátertavakhoz invitált.Elsősorban most engem ez érdekelt.Átellenben látszódott a Fekete-hegy távcsővel nézve mintha egy kilátót is láttam volna a csúcson.Egy lehetséges jővőbeli túracélpont akár....Na de az egész medence csodás volt.Köveskált is jól lehetett látni.Itt is nézelődtünk vagy 20 percet.A csúcs volt hátra.

Ablak a Hegyestűre

A Káli medence

Zoli alszik egyet...
Úgy tűnt a csúcsra vezető lépcsőt szépen megcsinálták,sokkal rosszabbra emlékeztem.Kicsi kaptató volt felfelé,de ezt hamar leküzdötük.Odafent egy kis kilátó rész volt kialakítva,egy a környezetbe nem illő magas korláttal (ezt 3 éve is szidtam).Viszont nem voltak sokan fenn,jobban körülnézhettem mint három éve!A kilátás lenyügőző volt,hiszen teljes 360 fokos körpanoráma tárult elénk.Az előbb emlitett Káli-medencén kivül a másik irányban is volt kilátásunk,így alighanem a teljes Balaton-felvidéket láthattuk,de legalább kilencven százalékát!Nem sorolom mit láttunk mert alig ismertem valamit,amit igen: az a Balaton északi része,a Tihanyi-félsziget,Zánka és még egy csomó minden.Szóval igazán klassz volt.A túra pedig megálapítottuk,hogy alighanem az év legszebb túrája,pedig ezekben idén sem volt hiány.

A csúcson,most esett le,hogy itt nem fotóztam...de a filmben benne lesz!
Fent is elvoltunk húsz percet.Lejöttünk aztán az alapszintre ahol a büfében vettünk kávét és alkoholmentes sört.Ezt a közeli padon elfogyasztottuk.Zoli még vett hűtőmágnest és könyveket is a Hegyestűről.Végül letudtuk a pihenőt indulhattuk le a félbevágott,de egész jó hegyről.Zoli még megtudott egy fontos infót a jegyárus csajtól.Mégpedig azt,hogy télen ingyen látogatható a Hegyestű!Ez annak tükrében,hogy a másik három évszakban kétezer forint,kissé aljas dolog...de fontos infó az biztos.Legközelebb ha jövünk az télen lesz!Hamar leértünk a Hegyestűről és még fent búcsút vettünk a sárga jelzéstől.Innentől egy darabig a kéken mentünk tovább,mégpedig a balatoni kéken!Az a kék amivel Balatonhenyén találkoztunk az országos kék volt!Viszont nem kellett sokáig menni rajta!Visszanézve még szembeköszönt a Hegyestű!

Búcsúzik a Hegyestű
Néhány száz méter után le kellett térnünk jelzetlen utakra.Ezek vezettek ugyanis Balatonszepezdre.Fokozottan kellett figyelnünk,most is segítségünkre volt a mapy.cz alkalmazás,amely a legkritikusabb helyzetekben is jól tud segíteni.Nem is tévedtünk el!Betértünk egy nagy erdőségbe,szerencsére hegyet nem kellett mászni.Pont egy hegyet került körbe a jelzetlen utunk.Aztán kiérve az erdőből szőlőföldeken keresztül vezetett az út,helyenként csodás rálátással a magunk mögött hagyott hegyekreés a környező tájakra.Kicsit már fáradt voltam,de aztán nem soká feltűnt a Balaton is,aladtunk pedig maga Balatonszepezd!

Szőlő és hegyek

Végre a Balaton!
Még azért kellett trappolni mire leértünk.A 71-es út mentén lyukadtunk ki.Jó kis túra volt a 77-es úttól jöttünk a 71-esig!Azonban maga a falu még kicsit odébb volt.Szerencsére az út mellett volt járda.Balatonszepezd ellentétben a túra eddig érintett három falujával csalódást okozott,de hozzá kell tennem a nagy részét nem láttuk.Amit láttunk az annyira nem tetszett.Végül a helyi vasútállomásnál bevégeztetett a túra.Idáig jöttünk,de még nem volt vége a bulinak.Enni akartunk és inni.Az állomáshoz legközelebbi vendéglőbe ültünk be.Hiba volt.Ugyanis elég drága volt és a minőség nem találkozott az árral.Mindegy a sör jó volt.Egy halászlét nyomtunk még le.Ezután volt még 40 percünk így kimentünk a Balatonhoz és ott bóklásztunk.

Game over:Balatonszepezd

Vacsi
A Balaton az októberi lemenő nap fényében is nagyon szép volt!Egy hattyú jött még üdvőzőlni minket.Aztán más nem maradt visszamentünk a vonathoz.Az 10 perces késéssel jött és tömve volt,de jutott ülőhely.Székesfehérváron meg buszra szálltunk át,az már nyugisabb volt Este 11-re értem haza.Jó buli volt,de jobban kifáradtam mint szoktam.

Ez volt az év tizenkilencedik túrája.Most 18 kilométert mentünk,igy összesen tartunk 276,1 kilométernél,ez pedig 14,53 km/túra átlagot jelent.Nagyszerű túra volt elképesztő szépségű tájakal és falvakkal fúszerezve.A Balaton-felvidék az első számú kedvencünké vált.Jövünk még erre!