2022. szeptember 5., hétfő

Kaotikus túra a Tárnoki kőfejtőhöz és a Fundoklia-völgybe

Jó kedvvel indultunk útnak Zolikával az ősz első hétvégéjén,hiszen már egy hónapja nem volt túránk.Ideje volt valamit alkotni.Érdre tartottunk ahol majd csatlakozik hozzánk Viki és Tomi is.Tervünk szerint a Fundoklia-völgybe szándékoztunk kimenni és bejárni annak egy részét.Aztán a túrát megfejelni még a Tárnoki kőfejtő meglátogatásával.Mindez sikerült is,de nem volt olyan egyszerű a dolog,hiszen úgy elkavarodtunk,hogy először bízony a Tárnoki kőfejtőnél kötöttünk ki,hol ott éppen ezt akartuk hagyni utoljára.Na nézzük a túra részletes krónikáját.

Rajt az Érd Arénától

Mi is és Vikiék is rendben megérkeztünk a találkozóhelyre az Érd Arénához.Innen indult a túra.Amúgy nehéz meghatározni,hogy maga Érd melyik tájegységünkhöz tartozik.Már nem a Budai-hegység,de nem is nagyon a Mezőföld.Pont itt van a kettő határán.A könnyebb érthetőség miatt én a Mezőföldhöz sorolom be.A hatalmas város néhány más megyében akár megyeszékhely is lehetne,elég ha arra gondolunk,hogy kétszer akkora mint Salgótarján vagy Szekszárd és még Dunaújvárosnál is nagyobb város.Így aztán a túra nagyobb része magában a városban zajlott,a völgy annak észak-nyugati részén található.Rendben elindultunk követtünk a térképünk szerinti a völgyhöz kivezető sárga jelzést.

Az első méterek

Madárnevű utcákon trappoltunk.Ezeknek a madárnevű utcáknak is megvan a maguk kis sztorija,hogy miért éppen ez a nevük,talán majd egyszer kitérünk rá,de nem most.Elhaladtunk a helyi malom és áthaladtunk az egyik vasútvonal alatt egy meglehetősen szép alagúton!Szépen haladt a túra,ekkor még nem tudtuk,hogy az egyik kereszteződésnél kapitális hibát vétünk...A sárga jelzéssel együtt jött egy lila hullám jelzés is.Nem találkoztam még ilyennel.A térképünk,az alkalmazásaink szerint ezek együtt mennek a völgyig.Az egyik kereszteződésnél aztán a sárga letért balra.Nem gondoltam semmi rosszra,így nem vettem elő a segédeszközöket követtünk a sárgát.Bár mintha emlékeztem volna,hogy együtt megy  a két jelzés,akkor most miért válik mégis szét?

Itt No.1 a lángos!

Kezdett aztán gyanússá válni a dolog.Egyrészt hiába mutatott balra a jelzés,innen már egy darab jelet se láttunk.Aztán meg kivitt az út Érdről a Sóskúti útra amelyen meglehetősen nagy volt a forgalom.Ekkor vettem elő az alkalmazást,amely jelezte erre a sárgát,de jelezte arra is amerre a lila hullám jelzés ment tovább.Ekkor már egyértelmű volt hol hibáztunk,viszont a jelzés felfestését így nem értettem.Oké,hogy az letért balra,de ment tovább egyenesen is.Mi pedig csak azt láttuk,hogy mutatja tovább,hogy balra kell menni..Igyekeztem korrigálni a dolgokat,úgy terveztem az egyik mellékutcába letérünk és azon visszamegyünk az eredeti útvonalra.Annyi előnye volt az eltévedésnek,hogy egy remek lángososra bukkantunk ahol alighanem elfogyasztottuk életünk legjobb lángosát.Egyszerűen fenséges volt!

Ez így még rendben tűnik...

A másik bibi meg az volt,hogy hiába jelezte az alkalmazásom a mellékutcákat bizony nem volt egy sem,vagy legalábbis nem jöttek el azok a Sóskúti útig.Amire végre találtunk egyet kissé meglepödtünk mert nem az volt amire számítottunk.Ugyanis annak elején egy tábla jelezte,hogy Kőfejtő arra van.Hát ez meg,hogy lehet?Zavaromban nem értettem a dolgot,hogy keveredhettünk ide.Na,de ha már így alakult akkor módosítottunk a terven.Elsőnek a kőfejtőhöz megyünk.El is indultunk egy darabig jól ki is volt jelezve sorra köszöntek szembe a táblák a Kőfejtő felírattal.Sajnos ahol a legjobban kellett volna egy útelágazásnál,semmi sem jelezte melyik vezet a Kőfejtőhöz.Természetesen a rosszat választottuk...

Szelfi a dombon

Ugyan köves részhez értünk egy gyönyörű fenyveserdő árnyékában.De ez nem az volt amit kerestünk.Láttunk egy gödöbe hosszan levezető utat,arra gondoltam ez talán pont a kőfejtőbe vezet.Aztán láttunk egy dombot.Többiek azt javasolták menjünk fel,hátha onnan többet látunk.Na meg kilátás is lesz.Így is lett.Valóban klassz kilátás volt Érdre és a távolabbi Százhalombattára és persze láttuk az alattunk elterülő területet is.Valószínűleg a Kőfejtő területén lehettünk,odalenn több helyen is gödrök voltak,de a terület innen elvolt kerítve.Gondoltam már innen,hogy melyik is a kőfejtő,de ahoz,hogy betudjunk menni megkell kerülnünk az előbb említett fenyvest és az út elágazásnál a másik úton menni.Valószinüsíthető,hogy az vezet a bejárathoz.

A Kőfejtő bejárata

Visszamentünk az útelágazáshoz és a másik úton indultunk el.Kétszáz méter múlva ott volt a tábla,hogy Kőfejtő...nem ám az elágazásnál,nem...kétszáz méterrel később!Innen már gyerekjáték volt megtalálni a bejáratot,pontosabban lejáratot.Ugyanis a kőfejtő a földalatt volt!A kapun ugyan ott volt egy felírat,hogy magánterület meg,hogy biztonsági őrrel és kamerával őrzött terület,de mondtam menjünk,max kizavarnak.De nem zavart ki senki.A kőfejtő ingyenesen látogatható.Kibérelhető rendezvények megtartására és filmforgatásra,esetleg ebben az esetekben nem engednek be.Lenyügöző látvány volt a földalatti mesevilág,soha ezelőtt nem láttam még ilyent.Sajnos nagyon sokat nem tudok erről a helyről,így nem is tudok nagyon mit mondani.Ezt egyszerűen látni kell!Utána nyomozok majd természetesen és majd egyszer részletesen foglalkozom a kőfejtővel.

Itt kezdődik

Micsoda hely!

Földalatti csodák

A terület maga nem volt túl nagy,leírások szerint 10ezer négyzetméter.Nem tűnt akkorának.De érdekes volt és látványos.Útolag megtudtam,hogy néhány filmnek forgattak itt egyes jeleneteit,pl.az Egri csillagoknak vagy a Tenkes kapitányának is.Bejártuk és megnéztük mindenhol ezt a földalatti csodát.Az a meglepő,hogy alig ismert,de ennek is megvolt a maga előnye: nem volt itt senki!Természetesen nem győztünk fotózni és a filmben is jól látható a helynek a nagyszerűsége.Jó félórát elbohóckodtunk itt,aztán mentünk tovább.Fent egy résznél lelehetett kukkantani,onnan is megnéztük.Rendkivüli látnivaló volt,lehet jövök még majd ide!És ajánlom mindenkinek keresse fel!

A többiek a kőfejtőben

Bármi meglepő,én is itt voltam

Fentről is bekukk

Innen aztán már könnyen eljutottunk a kb.1km-re lévő Fundoklia-völgyhöz.Útközben ráértünk a lila hullám jelzésre.A vele együtt jövő sárga nem volt sehol...Akkor mi is van?A térképeink hibáznak?Alighanem.Mindenesetre azt ajánlom mindenkinek ha Érdről túrázik ide ki,ne a sárgát hanem a lila hullám jelzést kövesse!Oda értünk a völgyhöz.Egy lépcső vezetett fel,egy járat le.Tudtuk itt egy kört megyünk,csak azt kellett eldönteni,hogy felfelé kezdjünk vagy lefelé.Lefelé kezdtünk lementünk a völgybe.A völgy a leírások szerint 3km hosszú 70-200 méter széles és 10-50 méter mély.Odalenn járható turistaút van a lila hullám jelzéssel,valamint zöld tanösvény jelzéssel,ugyanis a kör maga a tanösvény!Na és előkerült a sárga is!De az,hogy honnan egyikünk sem tudta.Mentünk a völgyben.Odalenne egy erdő volt amúgy,így nagyon kellemes volt a klima.Míg odafenn kánikula kezdett bontakozni,addig itt lenn kifejezetten kellemes volt!

Megérkezés a Fundokliához

A völgyben

A völgy...hát nem volt egy kölönösebben nagy szám.Erdőben fák között kacskázott egy jól járható út,patak nem volt.Igazából semmi látnivaló nem akadt,max a természet csendje.Jó hatszáz méter után volt egy feljárat,arra ment a tanösvény,a lila hullám viszont vitt tovább a völgybe.Még mentünk olyan 300 méter,de nem változott semmi,így a többiek javasatára visszafordultunk.A feljáróig mentünk,azon pedig kimentünk a völgyből.Jó ötven méter magas dombot kellett megmásznunk,de fentről már klassz volt a rálátás a völgyre valamint a kilátás dél felé a városra.

Trappolás a völgyben

A kijárat

Odafenn

Fent alighanem a Tétényi fensík legnyugatibb részén egész jó volt minden.Itt haladt a tanösvény ráláttunk a völgyre.Innen képtelenségnek tűnt,hogy odalenn járható turistaút van.Sajnos a tanösvény táblái hol elvoltak törve,hol levoltak dobva.Nem tudom az idők vasfoga vagy vandalizmus áldozatai lettek.Valami azt súgja utóbbi...De ettől függetlenül tényleg klassz volt odefenn sétálni,egészen addig míg el nem értük azt a lépcsőt amelynél az elején tanakodtunk erre jöjjünk-e vagy a völgybe.

A lejárat

Lejövet

Lejöttünk a lépcsőn.Oda jutottunk ahol tanakodtunk merre induljunk,magyarul a völgy bejáratához.Itt tartottunk egy pihenőt,mert olyan sokat eddig nem pihentünk ezen a túrán.Kajáltunk is,majd ezután indultunk vissza,akkor immár a lila hullám jelzésen.Ezen jöttünk volna eredetileg ugye.Nos az,hogy így alakult talán nem bántuk meg.Valamilyen külső erő azt akarta,hogy a kőfejtőt lássuk meg előbb.Ahogy trappoltunk vissza,még két csőcs formájú kisebb hegy (vagy inkább domb) szolgált látnivalóul.Az út a kettő között ment.Úgy döntöttünk még ide felmegyünk hátha akad egy jó kis kilátás.Végül is akadt mégha annyia klassz nem is volt.

A Csöcs-hegyről a másik Csöcs-hegy

Visszaérve a városba szembesültünk vele,hol basztuk el a dolgot,de megállapítottuk ez így volt jó.Letértünk egy utcába,tudtam ez visz el Érd felső vasútállomásra.Meglehetősen hosszú volt és a melegben a trappolás kimerített.Egy boltnál vettünk sört amit ott a bolt előtt a hűvösben meg is ittunk pihenve egyet.Majd mentünk tovább.Szembesültünk vele milyen nagy város ez az Érd,mert innen még mindig hosszú volt út.Végül is leértünk Érd felsőre,de nem ide,hanem az azontúli Borgödörbe vettük az irányt.Ami természetesen egy hangulatos kocsma volt.Zárásként le is dombtunk két sört egy felest és egy kávét.Kajálni itt nem lehetett.Itt végződött a túra.

Alkohol pusztitás a túra végén

Ennyi volt.Úgy saccoltunk 15km-t mentünk.Szeptember van és ez csupán az év tizenhatodik túrája volt csak...a mostani 15-el eddig mentünk összesen 252,3 km-t.Ez pedig 15,76-os átlagot jelent.

Még délután öt óra volt,de elbúcsúztunk Vikiéktől,mentek Ossian koncertre Pestre,mi meg hazafelé vettük az irányt.Már fél hétre itthon voltunk.

Kissé ugyan kaotikus volt a túra,de megint jó buli kerekedett belőle,remek látnivalókkal.Újra egy bizonyiték,hogy nem kell messze menni csodákért!