2022. április 2., szombat

Régi áprilisok

A sorozat utolsó előtti részében a régi áprilisi élményeimet elevenítem fel,már amennyire vissza tudok rájuk emlékezni.Az április talán a legtavaszibb hónap,ilyenkor már beszoktunk indulni,így főleg az utóbbi évekből,jelentős mennyiségű élmény gyűlt össze.Azonban mégis vissza kell mennem egészen 1982 áprilisáig amikor is fontos mérföldkő történt az életemben.Ezen év húsvétján Sándorékhoz vettük az irányt.Így volt szokás a családban,hol ők jöttek,hol mi mentünk.Ekkor pénteken mentünk le Szászvárra a Mecsekbe és kedd reggel jöttünk.Ez a pár nap elég volt ahhoz,hogy elinditson engem azon az úton ahová mindig is tartoztam...

Lassan két éve nem voltam a kunyhónál,vajon áll-e még?

A szombati napon,azaz 1982 április 10-én  vitt ki Sándor először az erdőbe a Mecsekbe.Ekkor vitt fel a Nyárádi kunyhóhoz is.Az egész akkora hatással volt rám,hogy ez az esemény volt az ami bevitt a túrázás világába.Ettől kezdve lettek rendszeresek az életemben a túrázások és tartanak mind a mai napig.Ennek az első túrának köszönhetem az ezutáni több ezer kilométert és a számtalan élményt,a rengeteg csodát...és persze Sándornak.Ki tudja mi,hogy alakul ha akkor azon a napon nem visz ki az erdőbe?Vajon akkor is rá tudtam volna-e szokni a túrázásokra?Óriási mérföldkő ez a nap az életemben!Na,de nem volt vége,mert másnap április 11-én pedig megejtettük az első meccstúrámat is.Ekkor szintén Sándorral és a vejével mentünk el a közeli Komlóra ahol éppen a Dunaújváros játszott bajnoki mérkőzést.Mindezekről már bőven volt szó ebben a blogban,most részletesen nem térek rájuk ki.Ez a hétvége tehát döntöen befolyásolta további sorsomat...

Medvehagyma tenger a Zengőn 2014 áprilisában

A következő évek áprilisaira aztán nem igazán emlékszem.Valószinű,hol jöttek Sándorék,hol mi mentünk és egészen biztos voltak még túrák húsvétokkor,de sajna ezek az emékek igen homályosak.Hosszú évek múlva töltöttem szép napokat egykori exeimmel,előbb Ildivel,majd Elyvel és Julcsival,akivel ekkor másztuk meg a Pécskőt és véstük be a nevünket a csúcson egy betonoszlopba... Aztán talán mikor is?Tán kétezerben Mónival,Erikával és annak azóta elhunyt barátjával mentünk a Szekszárdi-dombságba ahol Szekszárdról túráztunk le Szálkára.Aztán ahogy Gergő cseperedett felfelé,mindig jött egy-egy túra.Ha jól emlékszem az egyik ilyen év áprilisában jártunk először a Szent Bernát arborétumban is,túrázásaink egyik ikonikus helyszínén.Majd jött 2014 és a Zengő...

Tibor barátomék hívtak meg Hosszúheténybe egy zengői túrára.Természetesen egy ilyen invitálást eszem ágában sem volt kihagyni.Az egyik haverral és akkor csajával mentünk le,na meg persze én és Gergő volt még a résztvevő.Pazar túrával másztuk meg a Zengőt és ereszkedtünk le Püspökszentlászlóra onnan pedig vissza Hosszúheténybe,ahol remek halászlét főztek nekünk Tiborék!Ezen a túrán láttuk először a minden képzeletet felülmúló csodálatos medvehagyma tengert.Nem emlékszem,hogy valaha is láttam volna-e ennyire szépet az életemben... Remek nap volt!2014 április 26-a.

Remek ebéd és hangulat Tiboréknál

2016-ban ekkor fedeztük fel Gergővel a kulcsi Szent Mihály erdőt.A jelzett túristautakkal elátott erdő tetszett nekünk.Majd eltúráztunk a Duna melletti töltésen egészen az adonyi révig.Ennek menetrendjére voltunk elsősorban kiváncsiak,hiszen úgy készültünk erre a jövőben majd szükségünk lesz.Így is lett,szükségünk is volt rá,hisz túrázásaink kitolodtak a Csepel-szigetre is,oda pedig ezzel a komppal lehetett tölünk a leghamarabb átkelni.A túra végén még bementünk Adonyba is.A településen egészen addig csak átutazóban voltunk,így remek lehetőség volt megismerni a városkát.Kellett is,hiszen ettől kedzve fontos helyszíne volt túrázásainknak.

Gergővel még Kulcson,ezután jött a Szent Mihályi erdő és az adonyi rév

2017-ben már két túránk is volt áprilisban.Ekkor jártunk első alkalmmal a Három falu túráján.Az Adonyból induló túrán érintettük Iváncsát,Beloianniszt és Besnyőt is.Nem várt szép tájak köszöntek szembe Iváncsa és Beloiannisz között.Érintettük az ekkor még bővízű Cikolai vízet is,na és ezen a túrán ült bele abba a bizonyos büvős körhintába Gergő, Besnyőn amiről már szintén volt szó ebben a blogban.Ettől a túrától nem vártunk sokat,a környék számunkra még ismeretlen településeit akartuk kicsit megismerni.Remekül skerült,az egyik kedvenc túrám is lett a közelmúltból.

Gergő a csodás iváncsai dombok árnyékában

A másik 17-es áprilisi túrán újra a Zengőre mentünk ezúttal csak Gergővel.De Tiborral ismét találkoztunk!Elsősorban újra a csodás medvehagyma virágzást akartuk megcsodálni,de korán érkeztünk.Addig még volt egy-két hét,így erről lemaradtunk.De a túra szuper volt!Újra felmentünk a Zengőre,majd leereszkedtünk Püspökszentlászlóra,itt dolgozott Tibor a helyreállított kastélyban.Itt találkoztunk vele és elvitt minket egy tárlatvezetésre,amit ő maga tartott ezúttal csak nekünk!Óriási élmény volt!A túrának még nem volt vége,hiszen felkapaszkodtunk Gergővel a Csengő-hegyre,majd a Takanyó-völgyet jártuk végig.A túra pedig Zobákpusztán végződött.Sokat nevettünk,nagyszerű túra és nap volt!

A Zengő csodás erdejében

2018 áprilisa nagyon jól sikerült!Kezdésként megnéztük az új Bence-hegyi kilátót.Ide Gergő és Mónika Bernadett jött el.Velencétől ment a túra Sukoróig.Nehéz nem volt,viszont kellemes!Aztán elmentünk a fővárosba egy meccstúrára Gergővel.Budapest számunkra ismeretlen részén játszott bajnokit a csapat,így elkisértük.Győztünk és jó buli volt ez is.Kicsit bejártuk a focipálya környékét.Rá egy hétre első alkalommal mentünk túrázni a Dinnyési fertőre.Gergőn kivül Móni és Mónika Bernadett jött velünk.Menetközben vétettünk egy hibát.Úgy döntöttünk Gergővel,hogy elmegyünk egészen Pákozdig,de ezt nem kellett volna.A fertőn remek volt a hangulat és jó a túra.Aztán Pákozd felé haladva a csajok egyre jobban kidöglöttek és Pákozdon még végük is volt.Mi Gergővel a Miska huszár szobrát szerettük volna megnézni,de ez már így lehetetlen volt...Megfogadtuk Gergővel,hogy majd egyszer eljövünk és megnézzük.De Gergő már nem jöhetett ide többé,ám tervünket én egy másik alkalommal valóra váltottam,de ez nem áprilisi történet már.

Gergő a Dinnyési fertőn

Hónap végén elmentünk Zolikával a budapesti 250-es ATP tenisztornára a Kopaszi-gáthoz.Egész jó kis buli volt ez,jó volt az idő,jók voltak a meccsek is.Elvoltunk mint a befőtt.Ide Gergő nem jött el.A nem mindennapi hónapot aztán újra egy Mecseki bulival zártuk.A Réka-völgyön mentünk végig Gergővel,Mónika Bernadettel és Gyuri bácsival.A leghosszabb mecseki völgyben 13-szor keltünk át a patakon.Aztán újra érintettük Püspökszentlászlót,de Tibor ekkor az Alföldön volt pecázni.Majd újra felkapaszkodtunk a medvehagymáshoz.Ezúttal sikerrel jártunk!Újra ugyanolyan gyönyörű volt minden mint négy éve és jóval melegebb is volt,így Gergővel befeküdtünk a medvehagyma tengerbe!Hosszúhetényben egy jó babgulyással zártuk a remek túrát!

Gergővel utoljára a medvehagymásban...

2019 áprilisa már sajnos Gergő nélkül köszöntött rám.De volt egy fontos ígéretem számára amit valóra kellett váltanom.Még vele tervezgettük a 2019-es bakancslistát amiben áprilisra egy bazsarózsa túra volt betervezve.Elakartunk jönni és megnézni azt a helyet ahol a legtöbb bazsarózsa él.Ő nem jöhetett már,de én vittem magammal a szívemben és Zolika és Móni társaságában ráleltünk a bazsarózsákra!Szép túra volt,melynek második szakaszában ismét felkapszkodtunk a medvehagymáshoz,de most nem volt szerencsénk.Ismét korán érkeztünk.Na de ezen a túrán a bazsarózsák voltak a fontosak,azokat meg megtaláltuk.A túrát ismét egy babgulyással zártuk Hosszúhetényben.

Zoli és Móni kapaszkodik a Nagy Mezőre a bazsarózsák otthonába

19 áprilisában kezdődtek szerencsétlenkedéseink a németkéri túrával kapcsolatban.Háromszor mentünk neki a németkéri túráknak ez idő tájt,mind a háromszor befürödtünk.Ekkor volt az első ilyen.A Dunaföldvárról induló túrán többször is eltévedtünk és nem értük el Németkért,de így volt jó mert így egy körtúra lett belőle elég szép tájakon keresztül haladva.Végül is így lett ez jó buli ahová ekkor szintén Zoli és Móni kisért el.

Az első németkéri túrán,itt még Dunaföldváron

Még ebben a hónapban újra elmentünk a budapesti ATP-re,ami ezúttal Budafokon volt.Meg sem közelítette az egy évvel ezelőtti torna színvonalát.Egy rész nem mindennapi hideg volt!Másrészt a meccsek olyan unalmasak voltak,hogy az egyiken el is aludtam kicsit.A környék jó és szép volt és ekkor néztem ki magamnak a szemközti kamara erdőt ahová aztán novemberben el is jöttünk.Ezen a bulin is Zolikával voltam és a legszebb dolog a napban a végén a Timi barátnőnkre hasonlító hölgy volt aki előttünk ment el a lelátón...

Timi a teniszstadionban Budafokon

2020 áprilisában a világ görényei meghozták a koronavírust,így kijárási tilalommal köszöntött be az április.na de korlátozza a jó kurva édesanyját ne minket!Leszartuk a korlátozást és a kertek alatt a környéken két túrát is tettünk!Elöször Pálhalma környékén mentünk egy kört az ébredező tavaszban,majd Dunaújvárost jártuk félig körbe nyugat és dél felől egy 27 km-es túrán!Ez érintette a repülőteret,a baracsi tavakat és a Pentele-hídat is.Nem fogtak ki tehát rajtunk,jókat túráztunk most is!

Gergő fájánál a pálhalmai Csiprik-réten a kijárási tilalom alatt...

Ahol az M8-as véget ér az Újvárost megkerülő túrán,azóta sem épült még tovább...

2021 áprilisa megint igen jól sikerült.Elsőnek Zolikával,Manóval és a Tizedessel mentünk a Bakonyba.Ösküről túráztunk Pétfürdön át Várpalotára.Jó kis túra volt,de zavaró volt a nagy szél.Ekkor jártunk a Doktor sziklán is valamint a Cseri parkerdőben is.Különösebben nem volt egy megerőltető túra.Pétfürdövel kapcsolatban meg tudtam,hogy majd még visszatérek.Jó helynek tűnt!A Cseri parkerdő viszont csalódást okozott,Várpalota meg ugye az utolsó város,mindig szívesen térek oda vissza.Nem volt rossz buli,de nem is ez volt a legjobb.

Tizedessel és Manóval Öskün

Következő héten Zolikával mentünk egy Budai-hegységi túrára.Egy olyan túrára amit szintén Gergővel tervezgettünk eredetileg,majd úgy volt,hogy Mónival valósítom meg,aztán úgy,hogy hála az új barátságunknak majd Julcsival egykori exemmel,de egyik sem jött össze.Mindenki bánhatja (Gergőt kivéve,ő nem tudott már jönni),mert rendkivül látványos,pazar túra kerekedett belőle.Már az első 400 méteren száz képet löttünk el.Érintettük a Mátyás-hegyi kőfejtőt,az Árpád-kilátót,az Apáthy sziklát és ezeken kivül is számos érdekeséget.Nagyon jó túra volt nagyszerű túraidőben!

Az Árpád-kilátó

Ezután pedig megismételtem a Három falu túráját amelyen Gergővel voltam ekkor már négy éve!Szinte ugyanazon az útvonalon mentünk,minimális változtatásokkal csak.A Cikolai-víz ekkor már kivolt száradva...de a táj aztán ugyanolyan szép volt még négy éve is.A büvős körhinta pedig ugyanúgy ott állt Besnyőn mint akkor rég mikor Gergő beleült...Kicsit hüvős volt ugyan,de remek túra volt.Érzésem szerint jövünk mi még erre.Amúgy Zolika kísért el ekkor.

Pihi az iváncsai dombokon

A hónapot végül egy a helyi erdei gépparkba vezető túrával zártam.Ekkor a dolgok szerencsétlen alakulásának köszönhetően egyedül jöttem erre a rövdike túrára,de itt is tartoztam Gergőnek egy ígérettel.Vele jöttünk ki ide pár évvel korábban,de az akkori videónk technikai hiba miatt nem sikerült,így ezt most pótoltam.Szép idő volt és szép volt az erdő.Ezzel zárultak az eseménydús áprilisok visszaemlékezései.

Az erdei gépparkban

2022 április másodika van ezen sorok írásakor.Rendkivül nehezen akar beindulni a tavasz.Hülyén jönnek össze a dolgok ismét.Amikor túrázni tudnánk menni akkor meló van,vagy rossz idő...így eddig csak két túránk volt tavasszal,sokkal gyengébben állunk mint tavaly ilyenkor..Na de vannak ám azért tervek erre a hónapra is,pl. Cseszneki vár,Álmok tava,Melegmányi-völgy....remélem összejönnek ezek,hogy a történet tovább írodhasson...!