2017. február 22., szerda

Túra Apostagra

Téli,de verőfényes napsütéses időben került sor az Apostagi túránkra.
Jártunk már erre számtalanszor gyalogosan és kerékpárosan is.A gyalogos túrák főleg a Dunaparton vezettek ide,úgyanúgy mint a Pentele-hídhoz vagy Dunavecsére vezető túráink során.
Erről olvashattok itt is.Éppen ezért kicsit változtattunk az útvonalon.
Úgy terveztük,hogy otthonról indulva ismét követjük a jól ismert utat,de csak egy darabig.
Átkelünk a Csövek-völgyén(a völgyről szóló bejegyzésem elérhető: itt ),majd a dunaújvárosi ipartelepen keresztül a papírgyári víztoronynál hagyjuk el a város és érjük el a Pentele-hídat.
Nekivágtunk hát egy szokatlanul kellemes decemberi délelöttön.

Verőfényes decemberi nap
Az egykori kisvasút egykori nyomvonalát kötvetve a dunaújvárosi gyárak mögött értük el a Csövek-völgyét.A szép napos időben még sár sem volt.A kilátást a felső Dunapartról ugyan még akadályozta az odalent megragadt pára,de percről percre javult az idő a csodás decemberi délelöttön.Rövidesen elértük a Duna melletti szivíttyúházból a dombra feljövő csöveket amik nem álltak meg itt,hanem haladtak tovább a völgy felé amit viadukt szerűen át is íveltek majd eltüntek a domb oldalában.Nem volt más dolgunk mint követni az egyik csövet.

Szép zöld rét decemberben a dunaújvárosi gyárak mögött

Csövek ahogy jönnek fel a szivattyúházból
Jelzett turistaút nem vezet ide,de nekünk ez hazai pályának minösült,így nem is volt szükségünk jelekre.A Csövek-völgye mindig egy élmény.A nevesincs völgynek mi adtuk a Csövek-völgye elnevezést mert a völgyben két oldalt egy-egy cső fut lefelé és 4-5 cső meg a völgy felett vidaukt szerüen ivel át.Mi az egyik csövet követve azon átkelve akartunk átmenni a völgyön.Igen ám,de ennél a csőnél a túloldali dombnál nem volt semmi se le,se fel,se ki vezeteő ösvény vagy út.Igy visszajöttünk emerre a domboldalra ahol leereszkedtünk a völgybe és egy másik csőnél tudtunk felmenni.

Itt jöttünk fel a Csövek-völgyéből
A völgy után a helyi egykori tömegsporttelepen találtuk magunkat amelyre ezekszerint hátulról jöttünk be (nem volt semmiféle kerités).Ezen átkelve azonban a telepet a főúttól amire kiakartunk menni egy kerités választotta el.Volt egy kapu,de az meg zárva volt.Tehát a főút felöl zárva volt a spottelep.Nem volt más választásunk keritést kellett másznunk,így tudtunk kijönni.
Ezután a főútat kisérő bicikliúton gyalogoltunk 2km-et,itt értük el a Papírgyári víztornyot.Itt tudtunk kimenni a városból azon az úton amelyen a Ösök napi bringatúrán is kimentünk,igaz akkor biciklivel (erről itt olvashattok).Innen eleinte beton majd köves-salakos út vezetett nagyjából 2km-en át.Ekkor fodult kelet felé a híd felé egy leágazás amely ismét betonútra váltott.

Dunaújváros - Papírgyári víztorony
Ez az út rávezetett a Pentele-hídra.Ugye ide vezető túráink során nem erre szoktunk jönni,most csak a változatosság kedvéért választottuk ezt az utat.A hídra rávezető felüljáró mellett két oldalt két-két domb volt,mivel nem erre szoktunk jönni úgy határoztunk felmegyünk a dunaújváros felölire és megcsodáljuk a kilátást a hídra és a tájra.Ebből a perpekstívából még végül is nem láttuk.Érdemes volt!Szemet gyönyörködtető volt a látvány!

A Pentele-híd a dombról
Tudtuk eddig is,hogy szép a hídunk,de fentről a dombról még szebbnek tűnt.Mivel erre vezető túráink során 95%-ban a híd északi oldalán szoktunk átmenni,most úgy döntöttünk,hogy a déli oldalon megyünk át.Apostag a hídttól amúgy is délre van.A hídon az M8-as autópálya vezet át ezen átmenni lehetetlenség,így a híd alatt mentünk át és másztunk fel a déli oldalra.Ott is egy élmény volt átmenni.A túrának ez volt a legkellemesebb szakasza.

Pentele-híd

A Duna a hídról
Átérve a hídon rögtön Bács-Kiskun megyében találtuk magunkat.A dunavecsei hídfőnél leereszkedtünk a töltésre és ezen elindultunk dél felé.Ez vezetett Apostagra.A hídttól durván 1,5km-re találjuk meg a festői kis falut Apostagot.Kellemes szakasza ez is az útnak,könnyen járható terep.Az ártéri erdők mellett vezet az út majd az apostagi focipályánál lehet bemenni a faluba.
Már ismerös volt a település,nem elöször jártunk itt.Azonban a parkban valami új dolog volt.Egy emlékmű és 12 emberalakot ábrázoló szobor.Ez még nem volt itt amikor utoljára erre jártunk.Nem tudtam kivenni mit ábrázol,de alighanem a 12 apostol lehetett,az emlékmű meg... még nem volt teljesen kész,alighanem három halmot akar ábrázolni...

Az emlékmű
Még járkáltunk picit a faluban megnéztük kedvenc templomunkat (ha van ilyen) a Jézus Menybemenetele templomot,(de lehet,hogy Urunk menybemenetele) aztán azért mégis csak december volt,megállva már nem tünt olyan jó időnek a dolog,így megvártuk a hazamenő buszt azt bevégeztük a túrát.
Testvérek között sem mehettünk többet 14km-nél.
Kis decemberi kiruccanásnak jó volt.