2017. február 3., péntek

Veszélyes vízeken - A csatorna

Egy hazai túra a következő témám.
Vagyis nem is egy,hiszen otthonról a dél felé induló túráink szinte mindegyike keresztezi a csatornát.Dunavecse vagy Apostag vagy a Pentele-híd felé menet mindig átmegyünk itt.
Így most elhatároztuk,hogy kifejezetten a csatornát nézzük meg kicsit alaposabban.Körbejárjuk,megnézzük honnan jön,hová tart meg ilyenek.
Természetesen így ezt a túrát otthonról a nagyszobából inditottuk.
Lényegébe ez minden túránk fő kiindulópontja.

Túránk átszeli a Dunaújváros egy részét,szerencsére főleg a zöld övezetnek számító részét.Áthaladunk a város kisebb-nagyobb erdein,elmegyünk a helyi stadion a jégcsarnok és a sporcsarnok mellett.Itt vezet le egy autóval is járható út a Duna mellé.
Több útvonalon is lejuthatunk a Duna városunktól délre eső partjaihoz,akár kalandos erdei utakon is,de ez a legegyszerűbb.Ez az autóval járható út amelynek neve Siklói út tudniillik belevezet a piros jelzésbe,így más dolgunk nem is marad mint követni a jelzést.

A második D28-as tó
Az út helyenként látványos részeken halad.Már az eleje is ahogy szinte beleváj a löszös dunai falban,remek látvány.Aztán elhaladunk egy salakbánya,majd egy vízmű telep mellett,majd két nagy szivattyúház is feltünik,mígnem aztán kiérünk egy csendes szinte háboritatlan földi paradicsomba!
Persze ez erős túlzás,de egy igen kellemes természeti környezet fogadja az erre haladó vándort.Több horgásztó van itt szépen sorban egymás után.Ezek közül kiemelkedik a második,amely a legnagyobb és talán a legszebb.Ezek a D28 nevezetű horgásztavak.A piros jelzés pedig érdekesen halad a Duna partján,hisz ahogy megyünk dél felé,jobbra rögtön a Duna van,balra pedig a tavak.
Kellemes hely!

Valamelyik két tó között,talán a harmadik és a negyedik (de lehet,hogy a negyedik és az ötödik - már nem emlékszem pontosan) fordul az út jobbra,el a parttól,felfelé a dunaparti dombra.
Nem különösebben nehéz kaptató következik felfelé jó kb.700 méter hosszan.Itt ahogy haladunk felfelé már hallható az erős dübörgőszerű hang és olykor érezni némi büdöset is.
Az út egy ponton,még nem legfelül két felé ágazik.A fő vonal megy tovább felfelé,ám a jelzés lefordul balra.Itt aztán meg is érkezünk a csatornához.

A kaptáras híd
A csatorna óriási hangot "ad"!Tábla figyelmeztet bennünket,hogy ide bizony tilos és életveszélyes bejönni!Ám a piros jelzés itt vezet keresztül...Rögtön megpillantjuk a kishídat amelyen átlehet menni,a jelzés is itt visz át.Kicsit odébb van egy másik híd is azthiszem annak közelében kaptárak vannak így mindenképp ajánlatosabb ennek a hídnak a használata az átkeléshez.Igen ám...utolsó itt jártunkkor azonban ez a kishíd már nagyon rossz állapotban volt,már az átkelés rajta is veszélyesnek bizonyúlt.Amúgy sem ad ez kifejezett biztonság érzést az alatta nagy robajjal levonuló víz miatt,hát még így...Utoljára 16 szeptemberében jártunk itt,azóta nem tudom javították-e a hídat,de majd megyünk még erre így majd meglátjuk...Szóval ha ez a híd már veszélyes,a másik a kaptáras híd még kifogástalan állapotú így ha erre jársz vándor használd azt!
A kaptárak a hídtól jobbra vannak,de mi balra tartunk!

A csatorna túloldalán vezet le a piros jelzés.Szeptemberi ittjártunkkor szépen megvolt tisztitva az út,azonban esélyes,hogy az év egy-egy részén benövi a növényzet.
Itt nem árt az odafigyelés,hisz az út közvetlen a csatorna mellett halad és az elképesztő sebeséggel és hanggal lezúduló víz meg eléggé félelmetes!Pont a hídnál vesz nagyobb meredekséget a csatorna,így a félelmetes jelző mellé azért odatenném a látványost is.

A hídtól vált meredekebb szögűvé a csatorna
Ám az út nem hosszú,hamarosan elér a víz egy betonépitménybe amelyről fogalmam sincs,hogy mi.Itt a következő jelenség játszódik le: óriási sebességel érkező víz neki csapódik a falnak,majd gondolom én valahol lentebb kivezető csatornákon távozik.Ezen a ponton még jó 100 méterre vagyunk amúgy a Dunától.E betonépitmény után csend borúl a tájra.A hangos dübörgést felváltja a csend...kicsivel odébb egy csövön jön ki némi víz,olyan vízesést idéző szerüen,de már nem hangosan.Aztán lefolyik az innen pár méterre lévő Dunába.
Igen ám...de nem ennyi víz ment bele abba a betonteknőbe vagy mibe.Hova tünhetett a többi víz?Hisz itt csak egy töredéke jön ki a csövön...Valószinüleg a földalatt vezethet ki még a többi cső..
Idáig tart hát a csatorna.A piros jelzés elköszön tölünk,elmegy a Pentele-híd felé.Mi pedig visszafordultunk megnézni honnan is jön ez a csatorna.

Száguld lefelé a víz
Visszamentünk hát addig a pontig ahol elágazott az út és követtük a már jelzés nélküli útnak a fő ágát.Ez felvezetett teljesen a dombra.Itt már ipartelepek voltak és itt vezetett a városból kivezető legdélibb út is.Átkelve ezen egy parkféle bontakozik ki az ember szeme elé,ám ez csalóka.Ez a terület válsztja el az útat a helyi vasműtöl.Ezen jön át a csatorna is ami itt még békésen folydogál.
Aztán egy ponton továbbmenni nem lehet.A vasmű komoly betonkerítéssel elkeritve az illetéktelenek elöl.A csatorna meg a kerités alatt jön ki a gyárból.Tehát ahogy sejtettük a víz a gyárból jön és ez nem más mint a Dunai Vasmű iparivíz vagy hütővíz leeresztő csatornája...
Kár...mert ha egy patak lenne mondjuk,alighanem városunk fő látványossága lehetne...
Innen már sok választásunk nem volt,elindultunk haza ezen a bizonyos kivezető úton,át a városon.
Kifejezetten ezt a csatornát akartuk jobban megismerni,hiszen mint írtam jó sok túránkat keresztezi.
Így is gyalogolhattunk 10km-et,úgy hogy a városból ki se mentünk.

Két videóm is van a csatornáról.
Az első egy túrán készült amikor épp kereszteztük azt.
A második meg éppen ez,ami a leírtakat meséli el film formájában.