2024. április 12., péntek

Szeget szeggel

A minap volt a költészet napja és hát gondolkodtam is rajta,hogy kéne írni ide valamit ez alkalomból.Na,de mit?Hát mi sem természetesebb mint egy verset.Na,de melyiket?Hát mondjuk egy olyant ami valamennyire kötődik túrázásainkhoz és akár Gergőhöz is.Igen ám,de sehogyan sem akart eszembe jutni egy ilyen vers.Van egyáltalán ilyen vers?Hát persze,hogy van.Igaz mire rájöttem melyik is az,szép csendesen elmúlt a költészet napja.Persze egy jó verset nem csak a költészet napján lehet olvasgatni,hanem bármikor.

Szóval a mi "ilyen" versünk az a Petőfi Sándortól a Szeget szeggel.Na,de miért is ez?Egyrészt Petőfit nagyon kedveltük mindig is.Még Gergővel,de szerintem Zolikával is.Nem csak a zseniális verseiért,hanem mert léptem nyomon felleltük a nyomát szerte vándorlásaink alatt."Ott volt" a Salgón,Somoskőn,vagy akár Dunavecsén ahol mintha ma is ott lenne,szinte ott kísért a szelleme.De szembeköszönt Bátorkőnél is.Igen,itt született a mi kedvenc versünk amely a túrázásokhoz is köthető így.Erre Gergő hívta fel a figyelmemet még Bátorkő vára alatt amikor első alkalommal ott jártunk.Én hülye ennyit sem tudtam,de Gergő vágta a témát.Szóval akkor "hagy szóljon" a Szeget szeggelt!


 Jaj, a hátam, jaj a hátam

Odavan!
Szomszéd bácsi kiporozta
Csúfosan.
Átkozott a görcsös fütykös
Somnyele!
Mellyel engem oly pogányúl
Csépele.
 
Mért is tart hát kertet s benne
Körtefát?
És az isten rá gyümölcsöt
Minek ád?
Csábítólag kandikált a
Körte rám;
Csábjait ki már sehogysem
Állhatám.
 
Átugortam a palánkon -
Átesém!
Hogy megingott bele májam
És vesém.
S nem elég ez; szomszéd bácsi
Rajtakap,
S akkor jött még a valódi
Haddelhadd.
 
Én teremtőm! mért is értem
E napot?
Megrakott, hogy minden csontom
Ropogott.
Nesze, monda, nesze másik,
Harmadik!
És a mindentudó tudja,
Hányadik.
 
Jelen volt a holdvilág a
Lakzinál;
Búsan nézte: szomszéd bácsi
Mit csinál.
Fellegekből vett magára
Gyászmezet,
És megosztva szenvedésem
Könnyezett.
 
Ő, csak ő nem könyörűle
Egyedűl;
Három a tánc! mondta, s egyre
Hegedűlt, -
Hegedűlt a bottal hátam
Közepén,
Keservesen, siralmasan
Jártam én.
 
...De'szen jól van! kiheverem
Én e bajt.
S visszakapja még a kölcsönt,
Vissza majd.
Tudjuk, hányat vert az óra,
Tudjuk ám!
Ön is rak a tüzre rosz fát,
Bácsikám.
 
Ablakunkhoz estenként mért
Sompolyog?
Vettem észre, hányadán van
A dolog.
Más szemében ő a szálkát
Megleli,
S az övében a gerendát
Feledi.
 
A deákné vászonánál
Ő se' jobb:
Engem dönget a lopásért
S szinte lop;
Lopni jár ő, csókot lopni
Nénihez,
Míg anyánk a bibliában
Levelez.
 
Tegye lábát ablakunkhoz
Ezután:
Fogadom, nem nézek által
A szitán.
Megugratni vagy anyánkat
Hívom át,
Vagy leöntöm dézsa vízzel
A nyakát!
 
Puszta-Palota(Bátorkő)1843. április

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése