2024. március 31., vasárnap

Végig a Balatoni kéken - II.szakasz

Február elején kezdtük meg a balatoni kék végigjárását,több szakaszra bontva.Az első szakasz Litéren Zseyke édenkertje nevezetű büfénél végződött,hiszen itt volt a pecsételőhely.Mi sem természetesebb,minthogy a második szakasz innen kezdődjön.Március végére - ahogy azt ígértük - jött el az idő a folytatásra.Azonban nem indult olyan egyszerűen a dolog.Először is Viki aki velünk tartott az első szakaszon mostanság nem kommunikál velünk,így most nem tartott velünk.A második probléma ami jóval nagyobb volt az elsőnél,pedig az volt,hogy túra előtti éjszaka Zolikára rájött a híg fosás.Még félórval a busz indulása előtt sem tudta,hogy eltud-e jönni,végül eljött,de egész nap küszködött aztán nem volt százszázalékos állapotban.Aztán a korai busz ünnepnap lévén eleve nem volt,utána Veszprémben az átszállásra várva Zolika ismét a vécén kötött ki,aminek az lett az eredménye,hogy lekéstük a csatlakozást.Szerencsére félóra múlva jött a másik.Ám a dolog vége az lett,hogy majd két órás késéssel indulhatott csak el a túra az elképzeltekhez képest.Ez pedig újabb módosítást szült,az eredetileg tervezett Litér - Balatonalmádi - Alsóörs útvonalat leröviditettük.Csak Balatonalmádiig megyünk!

Zselyke édenkertje Litéren

Szóval majd 10 órakor indult a túra.Újabb "pofon" volt,hogy Zselyke édenkertje bevolt zárva.Jó persze nagypéntek volt,de előző nap messengeren lekommunikáltuk és azt ígérték nyitva lesznek,igaz később írtak,hogy mégse...így a túraindulási kávé is elmaradt.Ezt követően végre elindulhatott a túra.Nem volt más dolgunk Zolikával mint a kéket követni.Ja,még elfelejtettem,hogy a buszról is az utsó pillanatban szálltunk le,mert majdnem benéztük a megállót,szerencsére Zolika vette most észre a dolgot,így még letudtunk szállni.Nem a legjobban indult tehát a túra,azonban a folytatás már kellemesebb volt!

A Közpark alsó része és Litér

A turistaút Litér mellett haladt el,max annak a legkülső utcáját érintette.Hamar elértük a Közparkot,ami jópfának tűnt,így megálltunk megnézni.A domboldalon teljes zöld övezetben volt egy igen klassz kis park.Játszóterekkel,kondiparkkal,ügyességi játékokkal,kemencével,asztalokkal,padokkal,szánkópályával,nézőtéri arénával,nyitva tartó vécével!Le a kalappal Litér előtt!Az egész teljesen rendben volt.Megkajáltunk a rendkivül kellemes környezetben.Mondjuk Zolika alig tudott valamit enni,de azért csak sikerült neki.Egy jó félórát a parkban is elszórakoztunk,aztán indultunk tovább.A település végén még egy kisebb tó adott látnivalót,na meg egy üdvözlő tábla a turistaút mentén a falu határában,kedves szöveggel.Elhagytuk Litért amely be is lopta magát a szívünkbe.Lehet jövünk még ide!

A litéri arénában

Az út jól járható volt a jelzések felfestései pedig kifogástalanok.Beértünk egy fenyves erdőbe és lassan kezdett emelkedni az út.Nem volt vészes emelkedő és a levegő hála a fenyveseknek kristálytiszta volt.Kezdett viszont meleg lenni,így némileg könnyitettünk magunkon.Jó egy kilométert mentünk az erdőbe amikor ritkulni kezdett a fenyves és egyre nagyobb rétre értünk ahonnan pompás panoráma fogadott.Ráláttunk a Balatonra a füzfői öbölre,szemben hegyek pompáztak,Zolika pedig az éles szemével észrevett a távolban valami panelházakat!Távcsővel megnéztem és a szentkirályszabadjai elhagyatott laktanya épületei lehettek azok.A hegyen túl pedig egy templomtornya kúpja látszodott.Alighanem ez is a szentkirályszabadjai templom lehetett.Csodás hely volt amúgy!

Az első pillanat amikor rálátunk a Balatonra

Zolika itt még nem volt fotógén

A kék aztán egy ponton letért az egyenesen Almádiba vezető útról és elfordult jobbra.Természetesen kék túráztunk,így ezt követtük.Rövidesen egy kicsit ereszkedni kezdtünk,lentről pedig a távolban mégegyszer feltűnt maga Litér.Ezután viszont emelkedésbe kezdett az út,most sem volt vészes ez az emelkedő.Egy fensíkszerűségre értünk,a távolban a Bakony vonulata innen jól nézett ki,az amúgy ingerszegény környéken.Még a panelokat láttuk kicsit közelebbről,majd egy bicikliútra értünk!Feltételezésem szerint ez a Veszprém - Balatonalmádi kerékpárút volt,ám a térképet látva sokkal inkább volt a Litér - Szentkirályszabadja út....Mindegy.Pár méteren át maga a kerékpárút volt maga a kék jelzés.Nem sokkal arébb tért le róla.Itt volt egy kellemes pihenő asztalokkal,padokkal,de voltak itt,így nem álltunk meg,pedig ez is kellemes környezet volt.

Együtt a kerékpárúttal

A jól járható földút sem tartott sokáig.Pár méter után a jelzés levitt egy bozótos völgybe.Szerencsére nem volt olyan vészes mint első látásra tűnt.Ugyan elég sűrű erdőben haladtunk,de az út teljesen jól járható volt.Lejebb mintha egy patak folyt volna,de fene tudja,hogy az volt-e.Ami meglepő volt,hogy az árok tele volt autógumikkal...Sokára értünk ki a völgyből egy újabb fensíkra.Feltehetőleg észak,észak-kelet felé volt kilátásunk.Sok település feltűnt a távolban,persze nem tudhattam melyik,melyik.Az út visszatért abba az Almádiba vezető egyenes útba amiből kivált korábban.Ezután újra erdei szakasz következett.A jelzések továbbra is kifogástalanok voltak!Ebből az erdőből is sokára értünk ki,de amikor kiértünk feltűnt a Balaton és Balatonalmádi alattunk.

A fensíkon

Ám a kék jelzés nem Balatonalmádi felé fordult,hanem eltávolodott onnan.Mint kiderült került egyet és majdnem elment egészen Szentkirályszabadjáig.Még előtte vett visszafelé irányt.Egy szép kellemes völgybe értünk majd valóban visszafordult az út Balatonalmádi felé.Utólag megnézve láttam,hogy ez volt a Malom-völgy.Egy tisztáson áthaladva értünk be az utcákba,Balatonalmádi Vörösberény nevezetű részére.Itt felhívtuk Manót,aki egyedül indult el túrázni a Zselicbe egy 28 km-es túrára.Mi meg kiértünk egy szép templomhoz a balatonalmádi református templomhoz.Ezt körbejártuk,majd a főúton trappoltunk be Balatonalmádi központjába,Újabb templom jött a Szent Ignác,majd beljebb a városban még egy kis kápolnára csodálkoztunk rá.

A Malom-völgyben

Zolika nem volt most csúcsformában

A református templom

Beérve a központba a vasútállomás közelében azonnal megtaláltuk a pecsételőhelyet.Lényegébe itt végződött a túra.Pecsételtünk és elindultunk éttermet keresni.Vagy másfélórát kavarogtunk mert nem találtuk azt az éttermet amit előzőleg kinéztünk...Később kiderült,hogy aztán az mellett volt ahol végül megkajáltunk,csak kicsit elbújva és félig virágboltnak álcázva magát...A kaja nagyon jó volt amúgy.Még kimentünk a Balatonhoz.Meglehetősen hűvösre fordult az idő és a Balaton is hullámzott rendesen.De szép volt!Még jártunk kicsit,majd elindultunk haza.A hazaút sem volt sima,mert a vonatot lekéstük.Így busszal mentünk el Veszprémbe,onnan Fehérvárra,majd onnan haza.Kilencre értünk haza.

Kaja a túra végén

A csodás Balaton

Hát mit is mondjak.Elég sokat balfaszoskodtunk ezen a napon,de maga a túra rendben volt.Minden nehézség ellenére most is elvoltunk mint a befőtt.Maga az út nem volt különösebben nehéz,a jelzések pedig végig tökéletesek voltak.

Remek február és március van mögöttünk!Ez volt az év hetedik túrája.Most 15 kilométert mentünk,ez így összesen pedig 116,6 kilométernél tartunk idén.Ennek átlaga 16,65 km/túra.