2024. március 20., szerda

Kedvenc kilátóink (49.) - Maderspach kilátó

Már egy ideje,hogy elszerettünk volna jönni a Maderspach-kilátóhoz.Ám mikor az először terveztünk ide túrát,az elmúlt év november végén,hírét vettük,hogy a kilátó téli időszakban zárva tart.Így persze a túrát kénytelenek voltunk elhalasztani.Az elmúlt hétvégén sikerült aztán valóra váltani az elmaradt túrát,így eljutottunk végre a kilátóhoz.Magáról a téli időszaki zárva tartásról különféle dolgok jutottak el hozzánk.Azt is hallottuk,hogy vandálok megrongálták és azt is,hogy hajléktalanok télen beköltőznek ide.Ezek valóság tartalmát én nem tudom sem megerősíteni,sem cáfolni.A lényeg,hogy március 15-én már nyitva volt a kilátó.Ezek után nézzük meg mi tudható róla hivatalosan,majd néhány saját élménnyel még megfűszerezem a dolgot!

A kilátó szerintem jól néz ki és már messze földről is jól látható

A kőből épült torony a Tési-fennsík Várpalotához közel eső lábánál található, maga az építmény 10 és fél méter magas. Az egykori katonai megfigyelőtorony már évek óta kihasználatlanul állt, amikor a VERGA Zrt. (Veszprémi Erdőgazdaság) 2013-ban felújította, és kilátóként megnyitotta. Az épület mellett asztalt és padokat is találunk.

Az erkélyes lakótoronyra emlékeztető kilátószintről az alattunk elterülő lőtérre, Várpalotára és a Keleti-Bakony előtt hullámzó, dimbes-dombos, árvalányhajas vidékre pillanthatunk rá. A panoráma vegyes: éppúgy részét képezik az inotai hőerőmű kéményei, mint a Sárrét lápokkal váltakozó sztyepprétjei.

A kilátó két emeletes

A kémlelőtornyot az erdélyi német származású magyar vadászati szakíróról nevezték el. A mérnök végzettségű Maderspach harcolt az I. világháborúban, majd a Rongyos Gárda tagjaként részt vett a nyugat-magyarországi felkelésben is, a nagy jelentőségű második ágfalvi összecsapás egyik parancsnoka volt 1921-ben. Egy ideig Székesfehérvár környékén élt.

A kilátót aktív katonai lőtér veszi körül, ezért indulás előtt érdemes tájékozódni a lőtér használatát illetően.

Eddig terjednek a interneten megtalálható leírások a kilátóról.Azonban mivel jártam ott,így van saját élmény is (ahogy ezen sorozat valamennyi kilátójáról).Most nézzük át mit tapasztaltunk mi.

Kivülről szerintem ízléses jól kinéző épület

A kilátó már a messzeségból is jól látható,persze ki kell szűrni hol is van,de aki tudja annak ez nem probléma.Például kitünően látható a Várpalotáról Tésre vezető országútról a várost elhagyván.Jól kiveheteő a Várpalota és Inota közötti hegyekről is,de az Inotai víztározót elhagyván is szembetűnik az építmény.Megerősíteni most nem tudom,de feltehetőleg látni lehet az Inota és a Baglyas-hegy közötti dombok és hegyek több pontjáról és alighanem magáról a Baglyasról is ha tiszta az idő.De aighanem a Tési fensík déli leejtőiről is,de ezt megerősíteni viszont nem tudom,ez csak feltételezem.

Amit én hiányolok az,hogy jelzett turistaút nem vezet ide.Gyengén ugyan itt-ott kivan táblázva,de nem árt előre megtervezni ide az utat és ismerni a térképeket.

A lépcső

A kilátó keleti oldalának közepén van a bejárat,amely véleményem szerint egy kicsit szűk.Az épületbe belépve aztán fogad az első csalódás.A földszint meglehetősen lepusztult képet mutat a vakolat itt ott kopik vagy esik le,a falak vízesek - átázottak.Szemét itt-ott eldobva.Ez 2024 márciusi állapot,ezt azoknak írom akik esetleg évek múlva olvassák (elképzelhető,hogy időközben majd helyrehozzák).Ez egy 11 éve felújított építménytől kicsit kellemetlen meglepetés.A kilátó alja amúgy kőből majd az első emelettől feltehetőleg téglából készült amely bevan vakolva.A felvezető lépcső egy vasszerkezetű fekete színű csigalépcső,jó állapotban,de ez is meglehetősen szűk.Az első emelet rendben van.Nyoma sincs a földszinti csalódásnak a falak épek és tiszták.Minden irányban vannak ablakok amiken plexi van,azokat kinyitni nem lehet.

A második emelet és ablakai

A második emelet is jobb állapotban van mint a földszint,viszont rosszabban mint az első emelet.A falak ugyan épek,de koszosak és felülről mintha ázna is.Itt is mind a négy égtáj felé vannak ablakok amelyek sokkal nagyobbak és szélesebbek az első emeletieknél.A négy közül kettő ablak nyitott,nincs rajta se üveg se plexi,se semmi.A másik kettőn viszont van plexi ami szintén nem nyitható ez pedig ront a kilátási élményen! Kelet és dél felé élvezhető maradéktalanul így a kilátás.Ki nézhetünk nyugat és észak felé is,de az emlitett plexi miatt ez nem annyira élvezhető.A plexi nélküli ablakoknak hála a kilátószint meglehetősen húzatos is.

Kilátás Inota felé

A kilátás ugyan megkapó,főleg az emlitett keleti és déli irányban.Fő látnivalót a környéket uraló Baglyas-hegy adja.De látszik Inota és a kopár hegyek is.Délre Várpalota a fő látnivaló,de ellátni Pétfürdő irányába is.Nyugatra a hegyek uralják a képet és kivehető a közeli Vitéz Csörgey Károlyemlékmű.Északra éppen egy völgy van alattunk amelynek nem tudom,hogy van-e bármiféle neve.Felette pedig a Tési fensík lenyuló része.Ezt nyújtja a kilátó.

A kilátó mellett amúgy találunk egy-két nem túl jó állapotú padot és asztalt.A környezet innen ideális,nagyon jó hely megpihenni.A kilátó bejáratánál pedig a falon van néhány ismertető tábla.

Kilátás Várpalota felé és alattunk a padokra

A kilátó nekem egy icipicit csalódás volt,de ettől függetlenül nem rossz!Összefoglalva amiket én hiányoltam: az idevezető jelzés,az ápoltabb belső falak főleg a földszinten,a kinyitható vagy plexi nélküli ablakok a második emeleten.Valamint a padok is lehetnének jobb állapotban.De mondom azért nem rossz!

Várpalotától toronyiránt mindössze egy óra gyalog az út.Ugyan az idevezető úton akár gépkocsival is feljöhetünk egészen a kilátóig,én azért ugye a gyalogos megközelítés mellett teszem le a voksot.De remek túra tehető ide amúgy Várpalotától Inota felé (ahogy mi jöttünk),de a környék településeiről is könnyű megtervezni ide egy túrát.Na és a környék igen gazdag érdekességekben és látnivalókban!

A kilátó látogatása természetesen ingyenes!

Hátsó fertály

Filmünkben 34,58-nál érünk a kilátóhoz.