2024. március 6., szerda

A leghavasabb túra

Újabb édes emléket hozott fel a közösségi oldal.Nem volt olyan sok havas túra a túrzásaim immár 42 éve íródó történetében.Olyan pedig,hogy nagyon havas,szinte elenyészően kevés voltTalán hármat tudnék kiemelni.Az első alighanem a 1988-as túra volt,amikor Sándorral és haverjával mentem fel Szászvárról a Nyárádi kunyhóhoz és vissza.Kinn a Mecsek erdeiben ekkor már hatalmas hó volt,annak ellenére,hogy ha jól emlékszem november másodika volt.Erről a túráról is több helyen tettem már említést a blogban,sőt alighanem a krónikáját is megírtam már.A második ilyen túra a 2017-es évzáról túránk volt a Turul háturul.Ekkor Gergővel és Zolikával trappoltunk a Tatabánya feletti hegyen és igazán hó csak odafenn a hegyen volt.Ott azonban nem kevés.Erről a túráról is volt már szó.Alig pár hetet kellett várni minden idők talán leghavasabb túrájára amely a 2018-as év első tavaszi túrája volt!A természet viszont ekkor nem akarta észre venni,hogy lassan tavaszba fordulunk és hát szó mi szó 2018 márciusa nem éppen a történelem legszebb márciusa volt...

Itt még olyan átlagos hó mennyiség volt a túra elején

A Pilisbe tartottunk a Kevélyekre.És szépen összegyültünk.Mondhatni összefújta a túrázókat a szél.Hiszen Gergőn és Zolikán kivül Mónika Bernadett is velünk tartott ekkor.Útközben és Pesten nem nagyon lehetett érezni,hogy odakinn mekkora a hó.Azonban kiérve a Pilisben szembesültünk vele,hogy mekkora hó van.Ennek persze akkor örültünk,hiszen vágytunk már egy igazi hamisitatlan téli túrára,igaz nem márciusban.Természetesen a hömérséklet is a telet idézte.Így aztán Zolika két literes forralt bora pár másodperc alatt elfogyott a hamis Egri vár bástyáján.Mind a négyen belehörpintettünk.Az Egri csillagok forgatási helyszíne előtt is bőven volt már hó mig a faluból Pilisborosjenőtől kiértünk oda a Teveszikla érintésével.Az igazi hó mennyiség azonban fenn a hegyen várt minket.Ahogy haladtunk felfelé úgy volt egyre több és több hó.A Kis Kevélyen már voltak olyan helyek is ahol térdig jártunk a hóba.Nagyon élveztük amúgy.

A csapat a leghavasabb túrán

A Kis Kevély túloldalában volt a Mackó barlang és ez a szakasz míg odaértünk,alighanem ez a szakasz volt túrázásaim történelmének leghavasabb szakasza.Ezután kapaszkodva a Nagy Kevélyre a hó mennyisége némileg csökkent,de még így is több volt az átlagosnál.Fentről a Kevélyek legmagasabb pontjáról csodás volt az alattunk elterülő fehér világ.Ereszkedvén a Ezüst Kevélyre a hó mennyiség állandosúlt.Szerencsére maga a turistaút nyomvonala kivolt taposva így a nagy hó ellenére is jól haladtunk.Lefelé a hegyen aztán némileg csökkent a hó mennyisége,így aztán meglepetésként ért odalenn,hogy újra brutál vastagságú a hó.

A Tevesziklánál

A Kis Kevélyen

Jó egy kilométeren át ez volt a jellemző.Amúgy már az Ezüst Kevélynél kutyahideg lett.Addig-addig még úgy átlag téli hideg volt,de az Ezüstnél már kezdtünk alaposan a mínuszba belemenni.Egy helyen lefelé még megálltunk ekkor és ott már éreztük,hogy nagyon hideg van.Szóval aztán odalenn a Róka-hegy környékén már kezdett igen csökkenni a hó leérve Csillaghegyre pedig már alig-alig volt.A hév megállónál pedig már szinte semmi.Ennek ellenére mégis úgy vonulhatott be a történelembe ez a túra mint amin a legtöbb hó volt és amelynek egyes szakaszain volt a legvastagabb a hó.

Gergő lába már mélyen a hóban

M.Bernadett és én a Nagy Kevélyen

Az átlagnál hidegebb idő aztán megtette hatását mert pár napra kidőltünk Gergő és én is.A következő túra március 15-én volt a Vértesbe és éppen,hogy összetudtuk rá magunkat kapirgálni.De a fene bánta.A Kevélyek végigjárása is remek buli volt,hab volt a tortán a sok hó.Még minden szép és jó volt,hiszen velem volt Gergő és vele hódítottuk meg a világot amelynek éppen egyik állomása volt a Kevélyek.Voltak persze előtte és utána is egyéb havas túráink,de az átlagnál sehol sem volt már több a hó.A Kevélyekre azóta sem tértem vissza,pedig jó lenne egyszer még ide is eljönni.Idén nincs tervben,talán majd jövőre.

A Nagy Kevélyről a világ

Odalenn igen vastag a hó

A Kevélyek őrzik lépteink és Gergő emlékét...