2023. június 17., szombat

Kedvenc kilátóink (41.) - Sötét-völgyi kilátó

Bár a kilátót Várhegyi-kilátóként is ismerik,mégis talán ismertebb a Sötét-völgyi kilátó elnevezés.Az építményt természetesen nem lenn a völgyben találjuk meg,hanem a völgy észak-nyugati oldalában álló Várhegyen,illetve dombon,annak sem a legmagasabb pontján,hanem nagyjából a két harmadánál.Ennek ellenére élvezetes utak vezetnek ide és a kilátás is varázslatos.Megéri felkeresni!

Kilátó a domboldalon,nem túl magasan mégis egy kis köptetős kaptató vezet fel ide

A 2003-ban épített, Várhegyi-kilátóként is ismert torony és a hegy neve a hegy tetején épült késő bronzkori földvárra utal. Az itt talált leletek alapján elképzelhető, hogy a várat még a kora középkorban is használták, és csak IV. Béla várkorszerűsítő programja során hagyták fel - ám ezt bizonyosan csak egy régészeti feltárás igazolhatná.

A fából készült, egyszintes kilátó járószintjéről a népszerű kirándulóhelyre, a Sötét-völgyre és a horgásztóra látunk rá,  miközben körülöttünk az erdővel borított, Szekszárd környéki dombvidék hullámzik. Különleges táj ez, hiszen a  Sötétvölgyi Természetvédelmi Terület a Szekszárd-Geresdi-dombság egyetlen természetvédelmi területe, amely 1975 óta helyi védettség alatt áll. Az 500 hektáros területet nagy részben Tolna megye legöregebb erdője, egy 180 éves cseres-tölgyes fedi.

Közelebbről a kilátó

Mivel a kilátó a hegy keleti oldalába épült, nyugat felé záródik a panoráma, de kelet felé tekintve akár a Bati-kereszt-kilátó tornyát is felfedezhetjük. A kilátó tövében két pad-asztal garnitúrát találunk.Természetesen egész évben ingyenesen látogatható az építmény.

Ott jártainkkor mi rendben és jó állapotban találtuk a kilátót.Rongálás vagy időjárás vagy egyéb okokból kifolyó károsodást mi nem véltünk felfedezni.Bár látható a képeken is,hogy rendkivül egyszerű építményről van szó,mégis hősiesen állja a idők megpróbáltatásait.

Gergő a kilátónál 2016-ban

A kilátóhoz legegyszerűbben a völgy 6-os út felőli bejáratától juthatunk fel.Itt találunk buszmegállót,illetve a tónál parkolót is.Jelzett turistaút vezet fel,akár több irány variációt is választhatunk!De elérhetjük Kakasd felöl is az építményt valamint akár a dombság és a völgy belseje felöl jövet is.!

Jómagam a kilátónál kétszer jártam eddig.Első alkalomkor Gergővel és Mónival voltam itt 2016 júniusában.Akkor mi Kakasd felöl jöttünk és Szálkára tartottunk egy igen remek túrán.

Második alkalom meg 2023 márciusának elején volt,ekkor Zolika,Viki és Tomi tartott velem.A völgy északi bejáratától induló túrán még érintettük a Szarvas-szurdikot és a Bati kereszt kilátót is.Ekkor Szekszárdra tartottunk.

Ha egészségem engedi könnyen elképzelhető,hogy erre vet még a sors az elkövetkezendő években...

A kilátás a völgyre és a dombságra

Mivel kétszer is jártam itt,mindkét alkalommal készült film a kilátóról vagyis inkább úgy mondanám mindkét filmben benne van a kilátó is.

Az első filmünkben 2.00 percnél érjük el a kilátót,míg a másodikban pedig 7 perc 10 másodpercnél.Érdemes belenézni.