2022. október 31., hétfő

Tiszafás túra

Tavaly kb.ugyenekkor került volna sorra a Tiszafás túránkra,ám akkor Móni betegsége miatt ez elmaradt.Most viszont semmi sem tartott vissza,hogy belevágjunk.Négynapos ünnep,gyönyörű őszi erdő,őszi színek.Vétek lett volna kihagyni.A szokásos csapattal vágtunk neki a túrának:rajtam kívül Zolika,Viki és Tomi jött el.A reggeli 5.40-es busszal indultunk.Az út nagyrésze ködös volt,de ez nem szegte kedvünket.Legalább újra lesz egy misztikus túránk.Aztán a nap úgy alakult,hogy szép napfényes időnk lett,de ezt ekkor még nem tudtuk.Veszprémben volt egy óránk az átsszállásra,így ettünk egyet,kávéztunk és egy felest is lenyomtunk.Fél tíz előtt értünk ki Bándra.Innen indult a túra,amely egy körtúra volt.Terveink szerint felmegyünk a közeli Essegvárba,majd megmásszuk a Miklós Pál-hegyet,ott megnézzük a Mayer Antal kilátót,majd lefelé menet érintjük a tiszafást.Leszállva a buszról még ködös,párás volt az idő,de természetesen nekivágtunk!

Megérkezés Bándra

Felfelé az Essegvárba

Az Essegvár még a faluban található a 305 méter magas Várhegyen.Ennek megmászása nem okoz különösebb problémát,hiszen az út úgy megy felfelé,hogy az kicsit sem meredek.Jártunk már itt Zolival,tavaly májusban amikor Veszprémből túráztunk ki ide.Nagyon szép volt a természet a ködös párás időben is.A várhoz érve különösen Vikiéknek tetszett a dolog,ők első alkalommal voltak itt.Nem sok dolog maradt a várból,de egy kirándulást megér a dolog úgy gondolom mindenkinek.Megnéztük amit lehetett,a várat az ásatásokat,a kilátást és még a legéppen megmaradt toronyba is felmentünk.

Az Essegvár

Fel a toronyba!

A várfalon

Legalább félórát voltunk az Essegvárban,majd indultunk tovább a Miklós Pál-hegy felé ami a falutól délre volt,de nem volt messze.Talán 1 - 1,5 km-re.De még akkora volt a pára és a köd,hogy a várból nem lehetett látni a hegyet.Ereszkedve a várból egy szupi kis játszótérre akadtunk és...a csupa 40 és 50 éves emberke neki állt játszani!Elsőnek a játszótéri lovakat próbáltuk ki, majd ostromot vezettünk a játszótéri vár ellen.Persze mi győztünk mert a vár csúzdáján én is és Zolika is letudott csúszni!Jókat nevettünk ez meg is adta a túra alaphangulatát.

Támadás!

Győzelem!

A játszótéri csata után lassan kiértünk Bándról és máris a Miklós Pál-hegy lábánál voltunk.Mintha javultak volna valamelyest a látási körülmények.Egy részhez értünk ahol elvolt kerítve a fél hegyoldal.Az volt ott a tiszfás!Gondosan elkeritve úgy kialakítva,hogy három bejárata is volt.Innen lentről még sokat nem mutatott,nem is itt akartunk bemenni,majd a hegyen.Mi követtük a kilátóhoz vezető piros és piros3 jelzést ami még jó darabig a hegy lábánál haladt.

Őszi út a hegy lábánál,jobbra már a tiszafás keritése

Aztán egy ponton a hegy felé fordult és elkezdett emelkedni.Nem volt durva emelkedő,csak a végén volt egy 200 méternyi keményebb szakasz.Hideg nem volt és mi kissé túlöltőzve már-már izzadtunk felfelé menetben.Az emelkedő durván jó 1 km volt,lehet picit több.Egyre jobban javult az idő,helyenként már volt kilátásunk a szomszédos hegyre.Végül aztán felértünk.Egy jó nagy erdős fensík volt odafenn és pár méter után egy jó kis fedett pihenő is!Úgy döntöttünk itt megkajálunk.A kilátót még nem láttuk,de kiderítettük,hogy 300 méterre van.

Felfelé

A pihenőn

Kajaszünet után indultunk a kilátóhoz.A 300 méternyi út egy sunyi emelkedő volt és jobban kimerített minket mint feljönni a hegyre.Na,de odaértünk és a nap is kisütött!Kezdtek a körülmények ideálissá válni!A kilátónál egy szervezett turistacsoport is volt,de nem voltak zavaróak.A kilátó pedig maga volt a tökély!A leírások alapján a kilátószint 17,5 méter magasan volt,nekem többnek tűnt.A kilátó fából készült jól járható lépcsők vittek fel,sok pihenő szinttel fűszerezve.Tökéletes építmény volt!

A Mayer Antal kilátó

Felmentünk persze.A kilátóra majd pedig részletesen kitérek a közeljövőben a kilátós sorozatomban.Odafenn teljes 360 fokos körpanoráma fogadja a vándort.Bár már sütött a nap a távolban nehezen szállt fel a köd,így nem volt maradéktalanul élvezhető a kilátás,de azért majdnem.Tiszta időben látni Veszprémet,a Balatont és a Balaton-felvidéket is.Most ezek sajna nem voltak láthatóak,de a közeli hegyek és települések igen.Láttuk Bándot,Márkót,Szentgált,Herendet és sok számunkra még ismeretlen hegyet.Szép volt,megérte feljönni!Félórát itt is elnézelődtünk.

Kilátás dél felé

Kilátás nyugat felé

A kilátó után megkezdtük a hegyen az ereszkedést a turistacsoport nyomában,aki szintén feljöttek aztán a kilátóba.Szimpi volt a vezetőjük,sok okos dolgot mondott odafenn.A piros3 jelzésen ereszkedtünk egy földöntúlian szép őszi erdőben.Pár száz méter után elértünk egy kunyhót,ez is valami erdei pihenő lehetett.Körülötte padok,asztalok sora volt.Egy szemhunyásnyit pihentünk csak,aztán indultunk tovább mert végre itt volt előtünk a tiszafás!

Azért ez nem rossz ugye?

A Tiszafás keritéséhez értünk amelyen egy kapu volt.Tehát itt volt az egyik bejárat.A piros jelzés vitt tovább a kerítésen túl is.Bár csukva volt a kapu,mindössze egy reteszt kellett kiakasztanunk és máris bent voltunk!Nyugodtan belehet jönni,senkit se riasszon el a kerítés!Már az első métereken lenyűgöző volt a Tiszafás!Ahogy haladtunk előre úgy lett egyre több és több a tiszafa.Amelyet legjobban egy fenyőhöz tudnám hasonlítani.Ugyanúgy örökzöld és a növekedés első éveiben mindössze 2-5 cm-t nől!Majd utána sem egy egetverő tempót diktál,hiszen 20-25 centit növöget évente!Van idejük nőni,hiszen akár ezer évig is elélnek!

Tiszafák és tájékoztató táblák végig az úton!

Talán a legszebb példány

A Tiszafás több volt mint gyönyörű!Az út teljesen jól járható volt a jelzések kitünőek!A zöld tiszafák összelegyedve az erdő többi mindenféle színben úszó fájávan egészen elképesztőek voltak!Csodálatos volt,nem akartam innen elmenni!Bárcsak Gergő velem lehetett volna...biztos élvezte volna ő is.Talán a lelke most is velem volt.Bízom benne.Nem volt egy unalmas méter sem az erdőben.Túratársaim is élvezték a hely nagyszerűségét.Egy év késéssel,de eljutottam végre ide is!

Csodás tiszafák

Sajnos az örömbe,üröm is vegyült.Ugyanis megtudtuk,hgy az állomány száma jelentősen csökken évről évre.Tíz éve még 130 ezer példány volt,most csak 13 ezer!Ez drámai...Magyarországon amúgy két helyen találhatunk tiszafást,az egyik ez.A másik pedig Lillafürednél van a Bükkben.Becsléseink szerint 3 kmt vezet az út a Tiszafásban.Lehet gyönyörködni.Szerintem októberben a legszebb,Zoli szerint hóban,amikor a fehérségben csak az örökzöldek adnak színt a természetnek.Így vagy úgy a helyet mindenkinek ajánlom,mert csodálatos!De mindenkit kérek vigyázzon ezekre a febecsülhetetlen természeti értékekre!

Ilyen kapu van három a tiszafás keritésén

Aranyló erdő

Végül a Tiszafás véget ért.Egy ugyanolyan kapuba botlottunk mint ahol bejöttünk,csak itt kimentünk.A továbbiakban aranyló erdőn át vezetett lefelé az út,mígnem újra ott voltunk a hegylábánál.Már jó idő volt a színek pedig lenyűgözőek...A tiszafás keritése mellett haladtunk és értük el a piros+ jelzést ami már Bándra vitt vissza.Ezen jöttünk délelőtt.Bándon az étteremig már nem álltunk meg.Úgy döntöttünk megkajálunk.Hiba volt.

Már visszafelé

A csodás hegy mögöttünk már

A bándi Kakukk vendéglőben voltunk.Maga a kaja még nem is volt rossz,bár a jótól messze volt.Na,de az árak!Elképesztőek és akkor még kifizettettek velünk egy ugynevezett szervízdíjat is amit előre nem közöltek,hanem csak a végén.Aztán az okostojás pincérnek nem tetszett az 500-as amit adtunk jatt gyanánt,mert volt rá írva valami tollal...Nem semmi.Ami biztos soha többé nem jövünk ebbe a vendéglőbe.Gusztustalanok voltak!A kispénzű túrázóknak is ajánlom,hogy kerüljék el!

A nem túl csábító kaja

A kajálás után elsétáltunk a falu központjában lévő buszmegállóhoz.A busz jött rendesen.Majd Veszprémben és Székesfehérváron is átkellett szállni hazafelé.Így is itthon voltunk este nyolc órára!Egy újabb rendkivüli szép túrát teljesítettünk.Úgy tűnik ez a szép túrák éve lesz.Gyönyörű volt minden.A vár,a kilátó.A Tiszafás pedig maradandó élményt jelentett!

Ez volt az év húszadik túrája.Most 12 km-t mentünk.Összesen tartunk 312,3 km-nél,ami 15,615-ös átlagot eredményez.Eddig az őszre nem lehet panaszunk.