2017. augusztus 29., kedd

Elszállt a nyár

Bár az időjárás szerint még nem,de a naptár lassan-lassan őszbe fordul.
Egy kis nyár értékelő,így az évszak végén,bár ha egészen pontosak akarunk lenni akkor a nyár az őszi nap-éj egyenlőségkor ér véget ami idén szeptember 22-én 20 óra 02 perckor lesz!Tehát ha úgy veszem még belefér egy túra,remélhetőleg meg is fog valósulni.
Na akkor nézzük meg mit hozott számunkra az idei nyár túrázásokat illetően.
Azt kell mondjam végig nagyon meleg volt.Persze nyár volt mi más legyen?De most hosszú és igen meleg időszakok követték egymást.Talán legkellemesebb a három nyári hónap közül még a június volt.Egy remek tavaszt magunk mögött hagyva bíztunk egy jó folytatásban,de gondoltam,hogy annyit nem fogunk tudni túrázni mint tavasszal.

Pincehely
Ennek ellenére rögtön egy környékbeli túrával indult a nyár.Ugye egyfajta célként tűztük ki magunk elé a Tolnai-hegyhát fokozatos felfedezését.Ennek első szakaszát márciusban már megvalósítottuk,most június elején következett a második szakasz,Pincehely és környéke.
Egész túrán a jelzésekkel volt bajunk,úgy tünik a Tolnai-hegyhát nem jeleskedik a jelzések megfelelő szintű felfestésében,ráadásul nehezitette még a dolgunkat,hogy a dombságról mind a mai napig nem jelent meg egy valamire való turistatérkép.Pedig...egy szuper kiaknázatlan terület a Tolnai-hegyhát telis tele gyönyörü tájakkal.A kevés erre járó túrázó álltal a vadak is szabadabban mozognak erre így gyakrabban lehet velük találkozni mint az ország más hegységeiben,dombságaiban!

A Kapos
Minden nehézség ellenére egy remek eseménydús túrát tudtunk tenni,érintve olyan klassz helyeket mint Nagyszékely vagy előtte az a kanyon szerű hely.Eső is elkapott minket ezen a túrán,de a legjobb helyen mert menedékre tudtunk lelni míg el nem állt.A Tolnai-hegyhát után következett az év túrájának szánt Somoskői túra amely be is váltotta a hozzá fűzött reményeket!A távolság és a nem teljesen kifogástalan tömegközlekedés miatt gyakorlatilag 24 órát voltunk talpon e túra végett,de megérte.Hajnali fél3-kor keltünk,fél 4-kor indultunk és másnap valamikor éjjel kettő felé kerültünk ágyba.

A Sátoros-hegy Somoskőnél
Szinte kifogástalan túraidő fogadott Somoskőn ahová délelött 9 tájban érkeztünk meg.Bár aztán a nap folyamán meleg lett,de az utóbbi évek leglátványosabb túráját sikerült megvalósitani!Túránk 95%-ban Szlovákia déli részén a Cseres-hegységben ment.Olyan csodákat láttunk és olyan csodás helyeken voltunk mint a Somoskői vár.a Bazaltorgona,a Kőtenger a Macskalyuk,a Medves-fensík,Sátorosbánya a Lusta-hegy.Remekül éreztük magunkat ezen a túrán amely aztán Somoskőújfaluban ért véget.Valóban egy remek nap volt,alighanem ez lesz az év túrája,nem tudom,hogy ezt sikerül-e felülmúlni idén.

Salgó vár Somoskőről nézve
Júniusban tehát két túránk is volt,így mondhatni remekül indult a nyár.A folytatás azonban már nem volt ennyire remek...Júliusban már tombolt a hőség,a hónap közepén újra Szlovákia felé vettük az irányt.Ezúttal célunk a Kovácspataki-hegyek azaz a Burda-hegység volt.Itt csapott le ránk tavaly szeptemberben egy kemény vihar,így akkor úgy döntöttünk,hogy ezt a túrát idén nyáron megismételjük.Most nem volt vihar,se eső,így minden olyasmit megtudtunk nézni ami tavaly kimaradt.A túrán már érezhető volt aztán a kánikula,de ettől függetlenül remek volt.Sőt Garamkövesden egy remek sör társaságában a kocsmárossal is összehaverkodtunk.

Helemba és a kilátás
Ezen a túrán ugyan sok látnivaló nem akadt,de a kilátás a Helembai temetőből és a Kovácspataki sziklákról mindent vitt!Sikerült az is ami már évek óta nem: leégtem.Kalandos klassz túra volt,megérte visszajönni.Július további része már iszonyúan meleg volt,öngyilkossággal ért volna fel egy újabb túra inditása,így nem is vágtunk neki.A naptár aztán augusztusba fordult ahol is a meleg tovább tartott!Ezmelett ebben a hónapban némi nemű anyagi nehézségeim is támadtak így esélytelennek tűnt az erre a hónapra megtervezett mecseki túra megvalósítása...

Kilátás a Kovácspataki sziklákról
Dolgunkat még az is nehezitette,hogy a Mecsek felé vezető vasútvonalat éppen felújitják...ezt azzal akartuk kompenzálni,hogy a szeptemberi és az augusztusi túrát felcseréljük.Ám mint írtam némi anyagi nehézségeim támadtak így ebben a hónapban hosszú idő után elmaradt a bakancslistás túra.Azért,hogy nem itthon üljünk mert a fene is megevett már,a hónap leghüvösebb napján sikerült egy környékbeli túrát létrehozni a közeli Nagykarácsonyba.Ez a túra érintette azokat a helyeket ahol én a fél gyerekkoromat töltöttem.Nagyon-nagyon jól eső érzés volt újra erre járni mégha úgy tünt sokat változott is a környék.

Mezőfalvi Szőlőhegy,gyerekkorom szinhelye
A túrán aztán erős lábfájás jött rám,pedig ez volt az elmúlt évek legkönnyebb terepe...A mezőföldi lankánkon mégis jó volt túrázni,ráadásul a nagy hőségben szinte tényleg ez volt az egyetlen olyan nap amikor hüvösebb volt.Nagykarácsonyban is remek volt a sör,ráadásul a kocsmában ismerösökre is akadtam,aztán még a mikulás házat néztük meg.E nap után visszatért a kánikula és maradt is végig,újabb túra a nyáron már nem valósult meg.
Így aztán négy túra sikeredett a nyárra ami kicsit alulmúlta a várakozásaimat.
Hát remélhetőleg a hőség már nem tart sokáig és beáll a túrázók kedvenc évszaka az ősz.Ősszel lehet a legjobbakat túrázni,ősszel a legszebb a természet.Várjuk nagyon!

Mezőfalva
Úgy néz ki szeptemberre javul a mi helyzetünk is,így mindenképp legalább egy bakancslistás túra sorra fog kerülni,lesz egy meccstúránk is!A többi sokmindentől függ,tervbe van véve még egy bakancslistás túra és egy környékbeli is.Ennek megvalósulás csoda lenne,hisz az ősz beálltával kevesebb a szabadidőnk is.Az,hogy az augusztusban elmaradt mecseki túrát vagy az eleve szeptemberre tervezett Holdvilág-árkos túrát sikerül-e megvalósítani attól függ,hogy szombaton vagy vasárnap tudunk-e majd elmenni (más nap most eleve kiesik) ha szombat akkor Mecsek,ha vasárnap akkor Holdvilág-árok.Meccstúra pedig 2.-án lesz Iváncsára.Hát így állunk most.
Őszre tehát legalább hat túrát tervezünk (a meccstúra nélkül),ennél csak több lehet!

Somoskő vára
Éves szinten 15 túránál járunk,ez gyengébb mint tavaly ilyenkor.Tavaly összesen 30 túránk volt,ha idén még havi kettővel számolok akkor 23 lehet.Ez a minimális cél,ennél csak jobb lehet!

A bejegyésben említett túrák mindegyikéröl van részletes beszámoló,amit könnyen megtalálhattok a nyári bejegyzéseknél.