2017. június 22., csütörtök

Fél évi értékelő

Bár még június 22-ét mutat a naptár,olyan fokú hőhullám van,hogy úgy tünik ebben a félévben több túrát már nem teszünk.Így most teszek egy próbát és megpróbálom összefoglalni ennek a félévnek az eseményeit.Azthiszem van mire visszaemlékezni.

Egy túrákban igen gazdag 2016-os évet hagytunk magunk mögött,reménykedtünk egy hasonló folytatásban és eddig ez az év beváltotta a hozzáfűzött reményeket.
Nézzük a tényeket.Ezt hozta eddig a 2017-es esztendő.
13 túra
Ezek közül:
6 bakancslistás túra
1 be nem tervezett túra
4 környékbeli túra
2 helyi túra

2017 Bakancslista
Már korábban írtam,de akkor nézzük meg újra mi mit jelent nálunk:

Bakancslistás túrának hívjuk azokat a túrákat amelyeket elöre eltervezünk.Minden hónapban egy ilyent teszünk,ezeket a korábbi év vége felé terveztük el.Több dátumot kijelölünk az adott hónapban erre az eseményre és az útvonalat is elöre megtervezzük.
Ettől csak a legritkább esetekben térünk el és csak nyomos okból.

Be nem tervezett túrának hívjuk azokat a túrákat amelyeket nem terveztünk el elöre.Ezek hirtelen,véletlenszerűen valósulnak meg,olyankor ha például több idővel vagy több anyagi fedezettel rendelkezünk mint amivel elöre számítottunk,ilyenkor megragadjuk az alkalmat és elmegyünk valahova túrázni,lehetőleg nem a környékre.

Környékbeli túráknak hívjuk a lakóhelyünktől legalább 5km-en kivüli,de 40-45km-en belüli túrákat.Ezek sincsenek elöre eltervezve,legalábbis olyan formán nem mint a bakancslistás túrák.A hónap elején azért eltervezzük ezeket is.

Helyi túra pedig az amit a városunkban illetve 5km-es körzetében teszünk meg.

Jégzajlás a Dunán
Az évet egy helyi túrával kezdtük -11 fokban január első szombatján.
A helyi Duna öblöt akartuk végig járni és a Szalki-sziget északi végébe elmenni megnézni a jégzajlást a Dunán.Ám olyan fokú hideg szél fújt és olyan hideg volt,hogy a túrát féltávnál megszakitottuk.Így ez lényegébe csak ennyi volt.
Így ennek a túrának ha osztályoznák 1-10-es skálán akkor nagyon jó idulattal adnánk csak 6-ost!

Következő hétvégén már jobb idő volt.Ekkor került sor idei első bakancslistás túránkra Budaörsön a Csiki-hegyekben.Célunk elsősorban a Sorrento sziklák voltak.A kezdeti nehézségek után amit a fel nem festett jelzések jelentették,egy szuper,látványos túra alakult ki,ráadásul hóban!A Sorrento sziklákon kivül még megmásztuk az Odvas-hegyet és a Kőhegyet is.Ha osztályozzuk akkor ez a túra bizony 10-es!

Kőhegy Budaörsnél
Februárban a jeges Rám-szakadékba terveztük idei második bakancslistás túránkat.Reménykedtünk benne,hogy sok jeges csodát látunk a Rám-szakadékban.Így is lett,részben hóban,részben jégben a Rám-szakadék és az utána lévő szakasz lenyügöző volt!Ám nem számoltunk a szurdok nehézségeivel.Az eleinte még nem túl nehéz Rám-szakadék a szurdok közepénél a jegesedés miatt elkezdett rendkivül nehéz és veszélyes lenni.Egy ponton majdnem visszaestem a vízesés tetejéről,egy másikon meg úgy tünt ott ragadunk a szurdokban.Az utolsó vízesésnél a jeges terepen szinte lehetetlenség volt felmenni,visszamenni is esélytelen volt,mert úgy tünt nagyot esehetünk...de nem adtuk fel és nem kis nehézség és ügyesség árán,megmásztuk a jeges vízesést és kijutottunk a Rám-szakadékból!Utána már szinte gyerekjáték volt a túra a látványos jeges Visegrádi-hegységben.Osztályozva ez a túra is 10-es volt!

Itt még szelíd a Rám-szakadék
Márciusban következett az első környékbeli túra.A Tolnai-hegyhátot indultunk felfedezni.Ez egy nagyszabású terv volt,az egész dombságot szeretnénk ugyanis bejárni,persze nem egyszerre,apránként,szakaszonként évi 3-5 túrával.Ennek első állomása volt ez.Simontornya és környékét jártuk be,itt is a kezdeti kilométerek jelentették a nehézséget,a jelzések hiánya miatt ott kellett lenni a szeren,hogy ne tévedjük el.Útközben sok szépet láttuk,megsimerkedtünk pl.Kisszékellyel a varázslatos tolnai településsel és elöször életünkben a Sió partján is túráztunk.Ám elszámoltuk magunkat.Térkép hiján az interneten próbálva utána járni a dolgoknak mi 18km-esnek számoltuk a túrát,ám az 24km volt.Igy alaposan elfáradtunk a végére.Jobban mint a jeges Rám-szakadákban.
Osztályozva ez a túra 8-as volt.

Simontornyai vár
Következett még márciusban az év harmadik bakancslistás túrája,mégpedig a Vértesben.
Kellemes terep,jó közlekedés,kiváló jelzések,nagyszerű látnivalók jellemezték ezt a túrát.Olyan érdekességeket láttunk mint pl.a Mária-szakadék a Körtvélyesi erdei temető a Vitányvár a Rockenbauer emlékfa vagy a Nagy Somlyó kilátó.Itt olyan kellemes volt a terep,hogy lényegébe el sem fáradtunk.Az idő is kiváló volt.
Osztályozva ez egy 10-es túra volt.

Vitányvár a Vértesben
Az áprilist egy környékbeli túrával inditottuk.A környék ismeretlen falvait akartuk bejárni.A tavaly már jól megismert Adonyból inditva a Cikolai-víz partján is haladva értük el Iváncsát a Mezőföldön,majd onnan váratlan dombság szerű tájakon mentünk át a fantasztikus Belioanniszra.Onnan pedig átmentünk Besnyőre.Így ez volt a Három falu túrája szinte tökéletes túraidőben.Ha osztályozzuk ez a túra 9-es volt.

Mezőföld Belioannisznál
 Április közepén jött a negyedik bakancslistás túra mégpedig kedvencünkbe a Mecsekbe!A virágzó medvehagymákat akartuk látni a Zengőn (mint három éve) ám úgy tünt egy héttel korábban jöttünk.Éppen csak megindult a medvehagyma virágzása,ez még nem hasonlított arra a gyönyörre amikor teljes a virágzás.Mit volt mit tenni azért a Zengő csúcsára felmentünk,majd onnan le Püspökszentlászlóra ahol egy helyi jóbarátomnak köszönhetöen a püspöki kastélyba is bemehettünk.Majd még a szép Takanyó-völgyet jártuk végig.Bár maradt némi hiányérzet a medvehagyma miatt,de igy is tökéletes túra volt!
Amúgy egy hét múlva óriási hó lepte el a Mecseket áprilisban!Így ha egy héttel késöbb jövünk akkor se látjuk a virágzást.Mindegy jövöre visszajövünk!
A túra persze így is 10-es osztályzatot érdemel.

Éppen csak kezdödik a medvehagyma virágzása
Április-május fordulóján környékbeli túra következett,a közeli Rácalmási-szigetre mentünk ki,annak déli részét jártuk be.A friss tavaszi zöldeségben a sziget nagyon szép volt,a magas vízállás miatt azonban nem mindenhova tudtunk elmenni ahova  szerettünk volna.Ám igy is remekül éreztük magunkat a túra pedig jól szolgálta a felkészülést a soron következő túrákra.A túra osztályzása: 9-es.

A kis Duna Rácalmásnál
  Május elején egy be nem tervezett túrát sikerült megvalósítani.Persze,hogy a Mecsekbe mentünk,az eddig nem ismert Csepegő-árkot fedeztük fel,érintettük a kedves kis Nyárádi kunyhónkat ahová 8 év elmúltával sikerült visszatérni és még a Farkas-árkot is végig jártuk.Elképesztően élvezetes túra volt.A Csepegő-árok látványos vízesései a kunyhó viszontlátása és a Farkas-árok szépségei az év talán legklasszabb túrájává tették ezt.
Nagyon jó volt,nagyon jól éreztük magunkat.Természetesen 10-es!

A Nyárádi kunyhó májusban
A Mecsek utáni héten jött a Visegrádi-hegység a tervezett bakancslistás túra májusra.A Vadállóköveket és a Prédikálószéket szándékoztunk meghóditani.Kicsit tartottam ettől a túrától a meredek hegy megmászsása miatt,aztán mégsem volt olyan durva mint amilyennek vártam.A Vadállóköveknél az ország legszebb tájára nyilt kilátás csak úgy mint a Prédiklálószék vadiúj kilátójából.A Szőke-forrás völgyében visszafelé pedig a klima volt kellemes.Elmentünk még a dömösi prépostsági altemplomhoz ahol egy kedves kis gólyát Zoknit is megismertük.Egy héttel túránk után kaptuk a szomorú hírt:Zokni elhunyt...
Azért ez a túra így is 10-es persze.

Vadállókövek
Május végére maradt egy helyi túra,egy vasút vonalat jártunk be amit már vagy 10 éve terveztünk,de mindig akadt valami más érdekesebb túra ezért ez mindig elmaradt.Most megvalósítottuk.Igazából sok látványosság ezen a túrán nem volt a várost kerülte meg ez az ipari vágány,itt-ott ugyan volt némi szép rálátás a városra egy-két vadat is láttunk,de nem ez marad a legemlékezetesebb túránk az is bizti.Ráadásul itt a lábam is pokolian fájt amit ugyan nem a túra hanem a munkahelyi bakancsom okozott.Osztályozva: 7-es.

Dunaújváros vasútállomás
Júniusban egy környékbeli túra keretében folytattuk a Tolnai-hegyhát felfedezését.Pincehely és környéke következett ahol elöször találkoztunk életünk során a Kapos folyóval.Itt is a jelzésekkel bajlodtunk,úgy látszik ez az egész dombságra jellemző.Aztán persze erre is csodás tájakon és falvakon vezetett az út.Nagyszékely például maradandó emlék maradt,itt ugyanis csak II.világháború elötti házak vannak!A már ismert Kisszékelyen fejeztük be a túrát,ahol szombat délután nem találtunk nyitva tartó kocsmát.
A túra igy csak 9-es.

A Kapos Pincehelyen
A félév utolsó túrája az év hatodik bakancslistás túrája volt.Ez szántuk az év fő túrájának.
Alighanem igy is lett.Oda mentünk ahol Felvidék kezdödik.Somoskőn léptük át az országhatárt ahol a Somoskői várban gyönyörködtünk majd rendkivül sok látnivaló kisérte végig a túránkat.Mint pl.a Bazaltorgona,a Kőtenger,a Macskalyuki kőbánya,a felvidéki gyönyörü tájak.Szuper volt Siatorska Bukovinkán a sör!Somoskőújfalunál tértünk vissza az országba.Páratlan gyönyörü túra volt!Alap,hogy 10-es!

Felvidék a Karanccsal
Hát ez eddig az idei termés.Azthiszem elégedettek lehetünk,a terveink valóra váltak és csodás,fantasztikus helyeken voltunk.Ám a folytatás nem igérkezik egyszerünek...vannak gondjaink bőven,de merem remélni,hogy ez túrázásainkat csak kis mértékben befolyásolják majd.Idáig 13 túra volt,most jelen állás szerint cél a havi kettő,tehát még 12 ha lesz elégedettek leszünk,de még 10-nél is.

Minden eddigi túráról van részletes beszámoló ha végig lapozzátok a blogomat,ott megtaláljátok.Videó is van mindről ezek itt is és a you tube-n is láthatóak,ha valakit esetleg érdekel.Mindenkinek jó hátszelet jó túrázást a második félévben is!