2017. június 27., kedd

A haldokló vár

Újabb döbbenet fogadott mai internetre való belépésemkor.Ugye a közelmúltban Zokni halálakor éreztem ilyent,van is erről blogbejegyzésem a májusiak közt megtalálod.
Talán kiderülhetett már,hogy az én kedvencem az bizony a Mecsek hegység,innen van a legtöbb bejegyzésem is,persze nem véletlen.Gyakorlatilag 1982 és 2009 között majd minden évben itt nyaraltam és voltak évek amikor nyáron kivül is eljöttem ide.Aztán 2009 óta ez alaposan visszaesett,nem jöttem már annyit,de mostanság újra több túránk célpontja a csodálatos Dél-Dunántúli hegység.A Mecsek keleti részének egyik ormán áll a fantasztikus kis vár a Máré vára.Rengeteg túránk vezetett ide az elmúlt 35 évben,vagy épp érintette a várat.Oly sokszor voltam itt,hogy a vár szépen lassan végérvényesen belopta magát a szívembe és első számú kedvencem lett az évek alatt.

Tiszta udvar rendes ház.Ezek jellemezték a Máré várat a 2015 elötti években
A várról is ide vezető túráinkról már bőven esett szó a blogomba (nézd meg a jobb oldali sávban a "Mecsek" bejegyzéseket).Egészen 2015-ig a vár ápolt és rendezett volt,vigyáztak rá.Nem egészen van róla fogalmam ki is volt ezekben az években a tulajdonosa,de a Fóris család kezelte és tartotta karban.Az id.Fóris után annak fia Laci bácsi volt a vár gondnoka.Rendkivüli népszerüségnek örvendett a várba látogatók körében,nem véletlenül!Emberszeretete,kedvessége,közvetlensége és tájékozottsága révén az emberek szerették a kis öreget.Ezenkivül a várat olyan rendben tartotta,hogy annál nagyobb rend még a világ ötcsillagos szállodáiban sincs!A kis öreget természetesen mi is hamar megkedveltük.

Gergő fiam Laci bácsival,azthiszem 2009-ben
A várat aztán 2013-ban felújították,az omladozó falakat rendberakták.Mindezt jó jelnek véltük.Vigyáznak tehát a várra felsőbb körökben is.Aztán ott kezdett sejleni valami,hogy az egész héten nyitva tartó várnak nyitvatartását hirtelen korlátozták.Már csak hétvégente volt nyitva.Ezt viszont már nem véltük jó jelnek,hisz az elmúlt három évtizedben mindig nyitva volt mindennap a szezonban legalábbis.Ez annyiban érintett eleinte kellemetlenül bennünket,hogy ide tartó túráinkat így szigorúan hétvégente kellett megejteni.
Na de ez legyen a legnagyobb baj!De nem ez lett...

Fentről is látszik,hogy rendben a vár,a kapunál Laci bácsi üldögél
Aztán mivel szereztem itt az évek alatt valamennyi ismeröst,sőt kicsit Laci bácsiékat is ismertem már,azthiszem tavaly télen írták nekem elöször,hogy a vár idén nem nyit ki..Tehát a 2016-os esztendőben a vár már nem tartott nyitva...hogy Laci bácsi sorsa mi lett azt gondolom nem nehéz kitalálni.Mondjuk véleményem szerint ezzel rúgta a legnagyobb öngólt az új tulajdonos...mert ha egyszer mégis megnyilna majd újra,Laci bácsi személye az legalább évi plussz 500 látogatót jelenthetett...Szóval a várnak új tulajdonosa lett,aki írt is nekem egyszer,köszönte hogy reklámozzuk a várat,ez tán még 2015-ben lehetett,ugyanis csináltunk a várnak egy facebook oldalt amely egyre-jobban népszerü volt már.Azt,hogy miért zárta be...halvány fogalmam sincs,mondjuk azt is hallottam,hogy ezután lett még egy új tulajdonosa a várnak,de ez csak félinformáció.

Csipet csapatunk az egyik túrán a várban
Aztán vártam,érdeklödtem,hogy idén 2017-ben kinyit-e a vár,de ahonnan válaszra méltattak ott is csak annyit tudtak,hogy nem tudják...Pedig már érne ide egy új túra,hisz nagyjából három évente elszoktam jönni ide és utoljára 2013-ban voltam.A napokban a híres közösségi oldalon valaki képeket osztott meg ami reménykedéssel töltött el.Képek voltak a várból,bentről.Rendben volt minden,próbáltam utána járni ezek friss képek-e,de ezt nem sikerült kideriteni.Aztán ma újabb kép került elő és ez már friss volt.Ime...

2017 június vége:nő a gaz a várudvaron...(forrás:elbiferrum.blogspot.hu)
A képen jól látható,hogy az udvaron nő a gaz...a képet készitő a zárt kapuból fotózta ezt.Az udvar amire Laci bácsi annyira vigyázott éveken keresztül.Számomra ez döbbenetes látvány.Az illető aztán ezt írta saját blogjába:
"Magyaregregy honlapja szerint "technikai okokból" tart zárva. Némi nyomozás szerint "kezelői megállapodás hiánya" miatt. 2015 óta nincs a várnak gazdája..."
Kezelői megállapodás...mit is jelenthet ez?Legjobban talán azt,hogy jópár embert ismét tök hülyére vesznek...nevetséges és szánalmas indok!

Hogy mit hozhat a jövő?Jelenleg nem tudom,ismerve ennek az országnak a mentalitását sok jót nem,de reménykedünk azért,hogy a vár nem lesz az enyészeté,nem nyeri vissza majd a természet,hanem majd lehetőleg a közeljövőben újra kinyit,az már csak álom,hogy Laci bácsi lesz újra a gondnok.Ha ez megtörténk természetesen egyik túránk újra erre tart majd!

Ilyen lehetett a vár a középkorban (forrás:kökövön.blogspot.hu)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése