2023. május 16., kedd

Kedvenc kilátóink (40.) - Festetics kilátó

Sorozatom következő kilátójával az a baj,hogy bár közel 50 oldalt megnéztem a kilátó után kutakodva,de igazából sehol sem találtam egy értelemes valamire való leírást róla!Találni itt-ott kisebb infókat,de ezek szinte még az elégséges szintet sem ütik meg.Így a kilátó bemutatásához most aztán java részt saját élményeket használok csak.

Így néz ki a kilátó

A kilátót a Gyenesdiás feletti egyik hegyen találjuk.Már abban sem értettek egyet a fent említett oldalak,hogy milyen magasan.Hol 231,hol meg 235 méteresnek írják le a hegy magasságát.Térképem pedig nincs a területről,így a pontos magasságot homály fedi.De homály fedi a kilátó magasságát is,hiszen erről sincs sehol semmi infó.Becsléseimre hagyatkozva én kb.15 méter magasnak érzem.Na de,hogy fokozzuk a dolgok az építés és az átadás évéről sem találni sehol semmi infót!Annyit tudunk,hogy a kilátót 2000-ben,majd 2021/22-ben is felújították.

Szűkek a lépcsők!

A kilátó négy szintes,anyaga fa,amely zöldre van festve.A kilátóba két irányból vezetnek fel lépcsők,azonban a járatok és maga a kilátószintek is rendkivül szűkek!Egy terjedelmesebb ember bizony gondban lehet itt!A korlátok alá "védőhálókat" szereltek fel drótokból,amelyeket vandálok sorozatosan rongálnak...A kilátó mostani állapota ahogy mi láttuk megfelelő,de értesüléseink szerint folyamatosan romlik!Beszéltünk lentebb a Nagy mezőn a környék gondnokával,ő öt évet jósol még így is a kilátónak,hogy felújították...Meglátjuk.

Látható,hogy két irányból van lépcső fel/le!

Szűk kilátószint!

Bár mint írtam a kilátószintek szűkek,de a panoráma teljes 360 fokos kilátást bíztosít!Kelet felé kilátunk alattunk Gyenesdiásra és persze a Balatonra a Keszthelyi-öbölre is.Maga Keszthely is jól látszik,a távolba elnézve pedig Somogy tájai köszönnek szembe.Délre a Keszthelyi-hegység erre nyúló részei tűnnek fel,távolabb pedig a zalai tájak.Nyugatra csodás a kilátásunk magára a Keszthelyi-hegységre amely innen (is) felülmúlhatatlan szépségű!Észak felé takarja a kilátást a hegység legmagasabb gerince,de ameddig ellátunk szép innen is a táj!Avatott szem pedig észreveheti a több mint száz méterrel magassabban álló Berzsenyi kilátót is!Mindent összetéve,megéri feljönni!

Kilátás kelet felé

A kilátó környékén hemzsegnek a jelzett turistaútak!Így könnyen elérhető Keszthelyről,Gyenesdiásról,Vonyarcvashegyről és akár Balatongyörökről is.Valamint a kilátó alatti nagyszerű szabadidő helyről a Nagy mezőről,amely autóval is elérhető!Remek túrák tehetők a környéken,a Keszthelyi-hegységre szavakat sem találok annyira remek és fantasztikus!Így melegen ajánlom a helyet mindenkinek.A kilátó felkeresésével siessetek,mint írtam a gondnok öt évet jósol neki.De ezen kivül is van még kilátó bőven a hegységben!

Kilátás a Keszthelyi-öbölre

Mi eddig egyetlen alkalommal jártunk a kilátóban,2022 májusában.Sajnos esős időt fogtunk ki,így bár az élmény így is maradandó volt,de a képek nem lettek a legszebbek.Hozzáteszem még azt,hogy a kilátószint nem fedett,tehát esőben nem nyújt menedéket.Zolikával voltam amúgy itt.Azt nem tudom,hogy jövünk-e még a kilátóba,de a hegységbe mindenképpen szeretnénk,hiszen gyönyörű a Keszthelyi-hegység!

Filmünkben 16,14 percnél érjük el a kilátót!