2021. december 31., péntek

Pazar nyár,majdnem tragikus ősz - éves összefoglaló

Ismét eltelt egy év,újra itt vagyunk az éves összefoglalónál.Ami az évet illeti így elsőre,hát felemás érzéseim vannak.Egy részt nagyon jó volt vagyis voltak nagyon jó szakaszai,de az ősz kishíján újabb családi tragédiába torkollott.Végül is szerencsénk volt a szerencsétlenkedésben,de jó néhány túra elmaradt ez miatt.Jó volt a tél,klassz volt a tavasz,pazar a nyár,tragikus az ősz röviden.Összesen 35 túránk volt,ez kettővel gyengébb mint a tavalyi évben,de ehhez mondom hozzájárultak az ősz eseményei.Na de akkor vessük bele magunkat kicsit részletesebben az év történéseibe és a végén még beszéljen majd pár statisztika.

Alaposan bekezdtünk 21-ben!

Az évet egy környékbelinek mondható túrával kezdtük,egy alap túrával!Január elején egy bitang jó túraidőben indultunk a Fejér megyei Alapról Németkérre.Megadtunk az alaphangot az évnek mert igen jól sikerült ez a túra.Ezt követően talán egész télen nem volt ilyen kellemes idő,de alaposan beindultunk és egy nagyszerű télt produkáltunk.Visszatértem a Sorrento sziklákhoz majd Lussoniumba is,februárban meg a százhalombattai Sánc-hegyre az érdi Ófaluval együtt és a Vitányvárhoz is.Elmentünk egy jót Kulázni a csodás Sárpentelei parkerdőn keresztül.A tél tehát jó volt a koronavírus sem tudta megakadályozni a jobbnál jobb túrákat!

Vitányvár újra!

Jött a tavasz és a moslék politikusok kedvece a koronavírus folytatódott.Annyiban nehezítette a dolgainkat,hogy busszal lehetetlenség volt közlekedni,így vonatra kényszerültünk ami a túrák sorrendjén változtatott csak.Így lényegében a tavasz is jól sült el,májusra ráadásul az intelligens járvány is alábbhagyott,lehetett már busszal is utazni.Sok helyen jártunk tavasszal is: a szopatós tanösvényen Nagylóknál,visszatértem a Tassi zsiliphez és a Zichy kápolnához is úgy,hogy először került be a túrázásaink történetébe Tass település is.Voltunk a Tolnai-hegyhát déli részén is,végre eljutottam a Konda patak-völgyébe is.A Bakony peremvidékén túráztunk a híres Ösküi kerektemplom érintésével.A Budai-hegyekben visszatértem az Árpád-kilátóhoz és az Apáthy sziklához is érintve a Mátyás-hegyi kőfejtőt.Megismételtem a négy évvel ezelőtti Három falu túráját szinte centiméterre azonos útvonalon mint Gergővel egykor...Pótoltam egy tartozásom Gergőnek és kimentem az erdei gépparkba ahol megcsináltam az elmaradt videót.A májust egy repcetúrával indítottuk ahol egy kellemetlen méhtámadásban volt részünk.Majd Veszprém érintésével eljutottunk a bándi Essegvárba is.A tavaszt pedig egy Szekszárdi-dombság beli túrával zártuk elérve végre Ladományt.A tavasz is igen jó volt tehát!

Zolikával az Essegvárnál

Következetett egy minden előzetes várakozást felülmúló nyár.A világ szarháziai úgy döntöttek,hogy szabadságra küldik a vírust és így minden korlátozást eltöröltek.Mehettünk bátran,szabadon immár!Úgy döntöttünk idén nyáron a Balaton környékét vesszük célkeresztbe,ezen belül is elsősorban a Balaton-felvidéket.Ezt a mutatványt Balatonalmádiban kezdtük és egy kellemes körtúrát csináltunk két kilátó érintésével!Ezután jött az év egyetlen mecseki túrája amikor is a hegység legkeletibb részén túráztunk helyenként már átmenve a Geresdi-dombságba is.Újra Balaton-felvidék jött ezúttal Alsóörs.Itt is kilátóztunk valamint varázserdőztünk.Július - nyitás Balatonfüreddel,itt is egy körtúra kilátóval fűszerezve.Majd eljöttünk kicsit a Balatontól,ide a környékre,ismét Tass és a Tassi-zsilip következett,de ezúttal a Szalki tavak felé vettük az irányt.Ezen a túrán kishíján szomjan haltam.Balatonboglár következett a Gömbkilátóval majd onnan a fantasztikus és kivételesen klassz Gyugy.Augusztusban elsőnek Szolnokra indultunk,de egy vonatbaleset miatt nem értük el,helyette B terv - budai várnegyed volt a müsor.

Az alsóörsi amfiteátrum

Nem volt vége a nyárnak!Végre eljutottam a Tihanyi-félszigetre is,ahol pazar túrát csináltunk,de itt is majdnem szomjan haltam,viszont itt szolidaritást vállalt velem Manó barátom,mert ő is majd szomjan pusztult.Augusztus 20-án alighanem az év legjobb túráját csináltuk meg.A Badacsonyt jártuk be.Ennek a túrának a végén volt az év legfelemelőbb pillanata is.Amikor hajóval mentünk át Fonyódra,a hajó a Balaton közepén 180 fokos fordulatot tett és mégegyszer megmutatta a jó népnek a távolodó Badacsonyt.Rendkivül felemelő szép esemény volt,köszönet a kapitánynak utólag is!Búcsút vehettünk a szenzációs Badacsonytól,de ide még vissza kell majd jönni!A nyárt a Mezőföld és a Tolnai-hegyhát találkozásánál zártuk.A Sió mentén túráztunk,a Kapos torkolatát néztük meg majd az Ozorai várat.Egészen szuper fantasztikus nyár volt!

A Badacsony olyan csoda amelyet nem elég egyszer átélni!

Jött az ősz amely nem várt fordulatot hozott,bár egészen jól indult.Folytattuk ott ahol a nyár abba maradt.Nem volt kedvem,de Zolika rábeszélt a szigligeti bulira.Nagyon régóta terveztük ezt Gergővel,de nem tudott valóra válni,most meg...amikor mehettem valahogy nem akartam,de Zoli rábeszélt és nem bántam meg.Egészen fantasztikus volt a szigligeti vár is.Még egy balatoni túra maradt a tavaly félbeszakadt köröshegyi-völgyhídas túrát csináltuk meg végre teljes egészében.Ekkor jutottunk el a Balaton szívéhez is.Szeptember közepére tudtuk ott hagyni a Balatont ahol június óta nyolc túrát csináltunk!Ekkor még elmentünk a Bakonyba a Gaja-szurdokba.Ezután viszont beütött a ménkű!

Ökörködés a Gaja-szurdok felett

Móni - Gergő édesanyja szeptember 23-án kapott stroke-ot.Talán az utolsó pillanatban hívtuk a mentőt és ez mentette meg az életét.Kerek tíz hetet töltött a kórházban.Ezen idő alatt szinte teljes szünetre kényszerültem.Pedig a természetben ez volt az év legszebb időszaka...Móni vigyázott a kutyámra amikor én túrázni jártam és most,hogy kórházba került ez lehetetlenség volt,a kutyát meg 10-14 órákra nem volt szívem egyedül hagyni... Nem akadt segítségem ezen a téren,örültem ha akkor vigyáznak rá amikor melózom.Így aztán túrázni sem tudtam menni.Kishíján én meg ebbe haltam bele.Két túra azért akadt.Október végén jött az Egyenesen át,Gergő emléktúrája.Erről hallani sem akartam,hogy elmaradjon!Meg ez jó 6 órát vett igénybe addig a kutyus is megtudott maradni.Aztán elvittük a kutyust is egy helyi túrára,ez volt az őszi finálés túra november elején.Ennyi volt az ősz,a pazar nyár után nem volt ezt egyszerű megélni,de fő,hogy legalább Móni életben maradt.

Rexi a Dunában

Móni november 25-én jött ki a kórházból és mivel az anyja sem teljes értékű,az ápolása így rám maradt.Ez sem egy egyszerű menet,de legalább a túrázás újra valamennyire beindulhatott.Még november végén tettünk egy kéktúrát a Vértesben,majd jöhettek a téli bulik.A decembert egy télapó túrával nyitottuk Kisapostagra mentünk.Majd újra a Vértes következett.Csákvárnál jártuk be a Haraszt-hegyi tanösvényt.Az évet pedig a Balatonnál zártuk.Zolival akartuk így,hisz az év java részben erről szólt.Ott túráztunk még egyet ahol a Balaton-felvidék kezdödik.Ez volt tehát az év krónikája dióhéjban.Minden túráról,minden eseméyről van részletes bejegyzés a blogban.Nézünk néhány érdekességet és statisztikát az évből.

Alakul a csapat!

Az év talán legjelesebb eseménye az volt,hogy új túratársakkal bővültünk!Nem is kevéssel.Először Pisti csatlakozott hozzánk,ő egy harminc éve nem látott barátom volt aki egykori exem sógora amúgy.Majd jöttek ősszel Bányászék,azaz Bányász és Hédi.Végül pedig az év végén csatlakozott hozzánk Judit és Erika.Na és persze Rexi kutyám is velünk tartott egyszer,őt is természetesen teljes értékű túratársnak veszem!Így hat új túratársunk akadt ebben az évben,ez egészen kivételes dolog,hiszen ilyen még nem volt.Na de ugye az azonos hobbi,az azonos érdeklődési kör bevonza egymást.Ráadásul Juditnak kocsija is van meg Erikának is,ez megkönnyítheti a jövőben egy-egy célpont könnyebb elérését!

Ökörködés Balatonfűzfőn

Akkor jöjjenek a számok:
Idén összesen 35 túránk volt!Ez kettővel gyengébb mint a tavalyi,de ugye az ősz keresztbe tett kissé.Valószinű ha nincs Móni stroke-ja a negyven meglehetett volna alighanem...

Nézzük meg ki hányszor volt velem-velünk.
Én ugye mind a 35 túrán ott voltam.
Zolika 34-szer jött el.
Manó 11-szer,
Móni és a Tizedes 5-5 alkalommal tartott velünk.
Judit és Pisti két-két alkalommal talált be.
Bányász,Hédi,Erika és Rexi pedig egyszer-egyszer jöttek el.

Hatan egy alkalommal voltunk.
Öten egyszer sem.
Négyen hat alkalommal túráztunk együtt!
Hárman tizenháromszor!
Ketten tizennégyszer.
Egyedül pedig egy alkalommal keltem útra.

Mentünk nagyjából összesen 535 km-t,ez viszont majd negyven kilométerrel jobb mint tavaly.Az átlag így:15,28 km/túra.

A leghosszabb túra a februári Sánc-hegyi volt a közel 24 km-vel,
a legrövidebb az erdei gépparkos áprilisban amely alig volt 4 km.

Ezek a számok,most nézzünk meg néhány érdekességet.

Ez nem Móni éve volt,de legalább életben maradt...

A legjobb túrának mi az augusztusi Badacsonyi túrát választottuk meg.
A legrosszabbnak meg a szolnoki bulit,amikor is nem értük el a célt és ez rányomta bélyegét az egész bulira.Ez is augusztusban volt amúgy.

A legjobb hangulat talán a Gaja-szurdoki túrán volt szeptemberben amikor Bányászék tartottak velünk.A legrosszabb pedig az előbb említett szolnokinak induló bulin.

A legjobb hónapra több pályázó is van: Remek volt a január a február,az április,az augusztus és a december is.A legrosszabb az október és a november volt.

A legjobb nap alighanem az augusztus 20.lehetett ekkor volt a badacsonyi túra.

Az év helye szerintünk a gyugyi örökkévalóság parkja volt,de az egész település megérdemli ezt a címet.A legjobb kilátónak a tihanyi őrtoronyot választottuk meg.

Az év településének mi Gyugyot választottuk.
Legvidámabbak talán a Télapó túrán voltunk decemberben,de több vidám túránk is akadt.

Az év pillanata pedig a hajó 180 fokos megfordulása volt a Balaton közepén,hogy búcsút vehessünk a Badacsonytól.Erről fentebb is írtam.

Stílus szerint 22 olyan túránk volt amire mi Gergővel azt mondanánk,hogy bakancslistás túra, 11 környékbeli és kettő helyi túra akadt.Ez tehát összesen 35 túra.Meccstúránk idén sajnos nem akadt.

Manóval az év egyik klassz buliján

Ez volt tehár a 2021-es év amely összeségében hozta az elvárhatót.Helyenként jó volt,sok szép és új helyen jártunk,voltak ismétlödő túrák ahová jó volt visszatérni és sok új túratársunk akadt.Összeségében nem volt tehát rossz év,beárnyékolja ugyan az ami Mónival történt,de vele kapcsolatban örülhetek,hogy nem történt még ennél is nagyobb baj.A jövőképről pedig az újév első bejegyzése fog szólni.Végezetül álljon itt a idei legjobb túra filmje,de a videóknak is lesz majd egy külön bejegyzése.Amúgy minden filmünk megtalálható a you tube-n és sok a videán is.Mindenkinek köszönöm a figyelmet és boldog új évet kívánok függetlenül attól mikor olvassa!