2021. december 24., péntek

Mit mondhatnak az újvárosi szobrok?

 Szenteste van és akkor ez az est most (is) Gergőé.Az az igazság,hogy tartozom neki régóta ezzel a bejegyzéssel.Ezzel ami már évekkel ezelőtt megszületett,de sosem került bele a blogba...több okból is...Egyrészt ha valahányszor szobrokkal viccelődtünk mindig megszóltak minket.Milyen ízléstelenek vagyunk,szégyeljem magam,hogy erre tanítom a gyerekemet meg ilyenek...Másodrészt olyan gyerekesnek tűnt,hogy férhet ez bele a túrablog írányvonalába?Hát nagyon is beleférhet és nem érdekel ki mit szól hozzá.Ez Gergő posztja,itt a helye!A történet lényege,hogy mi Gergővel az esetek 90%-ban,na jó 75%-ban bizony hülyéskedtünk.Amiből csak lehetett viccet csináltunk.Így volt ez városunk szobraival is.Gergő agyából pattant ki,hogy járjuk a várost és próbáljuk meg kitalálni mit mondhatnak a helyi szobrok azon pillanatban ahogy ábrázolták őket.Gergőnek mindig volt erre egy frappáns válasza,ha meg nem besegítettem neki.Aztán Gergő mindig erősködött,hogy tegyük be ezt így a blogba.A fentebb említett okok miatt ettől ockodtam jó ideig.Ma viszont beteszem.Tudom elkéstem vele és szégyenlem magam érte.Már Gergő első kérésekor belekellett volna tennem,szarni rá ha valaki megszólja.Tudom Gergő ezt most látni fogja és tudni fog róla.Ezért ez most az én karácsonyi ajándékom neki.

Dózsa György szobra Dunaújvárosban

Ahogy elindultunk otthonról a város felé az első szobor ami szembeköszönt az Dózsa György szobra ahogy éppen teszik rá a tűzeskoronát.A szobrot 1977-ben állították a Dózsa György út - Bocskai utca sarkán és ha jól tudom Kiss Kovács Gyula alkotása.Na de vajon mit mondhat?

Gergő szerint: - "A picsába,de kibaszott forró ez a korona"

Szerintem: - "Valaki vegyen már ki ebből a tetves székből,különben hozzátok baszom ez a kibaszott koronát..."

Bocsánat ha kissé ízlételen a tréfa,de ez most engem nem hat meg.Miután kiveséztük mit mondhat Dózsa György,folytattuk a sétát a városba.A második szobor amivel találkoztunk az uszoda előtt állt.

Sellő az uszoda előtt

A szobor hivatalos neve:Sellő és 1978-ban állították,Cyránski Mária alkotása.A helyi buszpályaudvar melleti uszoda előtt találjuk meg egy külső dísz medencében lett felállítva.Természetesen a Sellő sem maradhatott ki a játékból.Odaérve Gergővel próbáltuk kitalálni vajon mit mondhat?

Gergő szerint: - "A fenébe,ki eresztette le a medence vízét?"

Szerintem: - "Na én most csobbanok itt egyet!Ohh a francba hol a víz,hol a víz?"

Régen jártam erre,vagyis inkább rohadtul nem fordultam éppen az uszoda felé,azt sem tudom megvan-e még a szobor,de feltehetőleg igen.A medencébe elméletileg tavasztól - őszig van víz..

Innen nem kell sokat menni a helyi Építők útján és kb.kétszáz méter múlva megláthatjuk a város talán legnépszerűbb szobrát a pisilő macit.

Az öntelt mackó

A szobor hivatalos neve: Az öntelt mackó,de szerintem senki sem ismeri így a városban.Somogyi József alkotása és már 1950 óta itt áll!Történetében megtalálhatunk olyan időszakokat amikor nagyon nagy becsben volt tartva,de olyant is,amikor gyakorlatilag le se szarták,csoda,hogy ezeket az időket átvészelte a szobor.Régebben olyan volt,hogy a víz a maci pöcséből jött ki,tehát valóban úgy nézett ki mintha pisilne.Manapság amikor münködik a kis szőkőkút a víz már lentről spriccel felfelé így nehezen képzelhető el úgy mint a pisilő maci.Persze ezzel mi nem törödtünk.Próbáltuk elképzelni,hogy vajon mit mondhat?

Gergő szerint: - "Na én most ide belehúgyozok!"

Szerintem: - "Végre egy hely.Most kiadom magamból a felesleget."

A szobor amúgy többször is feltűnik a "Kölyök" c.régi magyar filmben amelyben Töröcsik Mari játsza a főszerepet.A macit az Épitők utca - Május 1. utca sarkán találjuk meg,így bár erre nem emlékszem kifejezetten,de lehet Koltai Róbert "Csocsó.Éljen május 1." c. filmjében is látható.Régebben pedig majd minden dunaújvárosi képeslapon is rajta volt.

Innen aztán csupán csak az utca másik oldalára kell átmenni máris ott van Ady és Léda szobra.

Ady Lédával.Talán lászik ahogy Ady a fütyköst tartja...

A szobor neve: Ady Lédával,1977-ben állították.Borbás Tibor alkotása.Mint írtam gyakorlatilag az Öntelt mackóval szemben az utca másik oldalán találjuk meg.A szobor érdekessége (zsenialítása?),hogy egy bizonyos szemszögből úgy látszik,mintha Ady - már elnézést - egyik kezével a fütyköst tartaná,míg a másikkal Lédát öleli.Természetesen amikor azon "vitáztunk"Gergővel,hogy mit mondhat a szobor ebből az érdekes szemszögből néztük.

Gergő szerint: - "Azannyát!Ne haragudj Léda,de nagyon kell pislinem..."

Szerintem: - "Látod kedvesem,nekem ekkora van!"

Nem tudtuk eldőnteni Gergővel,vajon szándékosan csinálta így az alkotó,vagy csak így sikerült?Ki tudja...

Innen sétánk a Május 1 utcába folytatódott,ahonnan később bejutottunk a helyi Petőfi ligetbe.Itt találjuk meg Bartók és Kodály szobrát.Egyértelmű,hogy nem hagyhattuk ki.

Bartók és Kodály zseniális szobrai

Zseniális alkotásnak tartottuk a két nagyszerű zeneszerzőről készült szobrokat.Talán nem esik sértődés ha kicsit tréfálkoztunk velük is.Az 1980-ban felállított szobrok Varga Imre alkotásai.Mint írtam a Petőfi ligetben találhatjuk meg őket a Bartók színház hátsó dél-nyugati sarkától pár méterre.Vajon mit mondhatnak?

Gergő szerint: - "Bartók": Hé komám nem tudsz a környéken valami jó kocsmát?Évek óta itt állok és már porzik a vesém..."

"Kodály: Tudok egy csomót a környéken édes egy komám,de valaki lebetonozott ide..."

Szerintem: - "Bartók: Héé jóember,nem hívna meg egy jó sörre?Nagyon szomjas vagyok már"

"Kodály: Meghívnálak öcsém,ha egyszer a büdös életben megtudnék fordulni és nem csak a hangod hallhatnám..."

Nem voltak sosem kedvenc szobraink,bár Gergő kis kora óta rajongott értük és ez a kettő nagyon közel állhatott hozzá,hogy kedvenc legyen.Szép alkotások!

Innen csak pár méter a szinház északi oldalánál már a Bartók téren áll a kis Hitler rajongó szobra.Természetesen csak mi neveztük el így.

A Bábozó

A szobor hívatalos neve:Bábozó.1973-ban avatták E.Tóth Ilona szobrát.És hát némi gonosz fantáziát belefűzve valóban olyan mintha egy Hitler üdvözlésre emelné a kezét.Innen jött az álltalunk kitalált tudom ízléstelen név.Itt nehéz volt kitalálni,hogy vajon mit is mondhat.

Gergő szerint: - "Elfárad már a kezem ettől a sok emelgetéstől!"

Szerintem: - "Téged most oda felbaszlak a polcra aztán kuss legyen!"

A szobor kicsi és alig észrevehető.Főleg az év nagyrészében,ugyanis szinte ránőtt egy levelekkel teli fa.Alig pár méterrel arébb már a szinház előtt találjuk meg a Hajnal szobrát!

E kép alapján kitalálnád,hogy a szobor neve Hajnal?

A szobrot 1973-ban állítatták,de nem ide.Eredeti helye a helyi Kortárs Képzőművészeti Intézet elé,ahonnan felújítási munkálatok miatt áthelyezták a régi OTP mögé (a mai CIB bank épülete),majd onnan került jelenlegi helyére 1996-ban.Cyránski Mária alkotása ez a szobor is,a neve Hajnal.Jól láthatóan egy mezítelen nőt ábrázol aki ül,egyik kezével támaszkodik,a másikat a lábára teszi.De vajon mit mondhat?

Gergő szerint: - "Sziasztok édeseim,nem ültök ide mellém egy kicsit?"

Szerintem: - "Hello fiúkák,jöttök egy körre?"

Ez a szobrot sem egyszerű észrevenni annak ellenére,hogy a Bartók tér közepén van.Álltalában árnyékban...

Innen már egy kicsit hosszabb séta a város főutcája.relatíve hosszabb persze,talán 400 méter.A Vasmű út elején találjuk meg a város jelképévé vált szobrot:a martinász szobrát.

A Martinász szobor

Az óriási népszerűségnek örvendő szobrot 1960-ban avatták.Somogyi József alkotása már 1953-ban készen volt,de csak 60-ban kerülhetett a helyére.Az ok: az alak nem a daliás és fáradhatatlan,egyenes hátú izmos szocreál munkásszemélyt követte amely 1950-57 között szinte egyeduralkodó és követelmény volt,hanem egy fáradt valódi munkást ábrázol.

Természetesen nem hagyhattuk ki a sorból eme remek alkotást.Találgattuk vajon mit mondhat?

Gergő szerint: - "Itt őrzőm a város nyugalmát,illetéktelen behatoló erre az acélrúdra lesz feltűzve!"

Szerintem: - "Üdv idegen.Ha már idetévedtél,láthatod itt ilyen prolik élnek mint én."

A szobornak érdekes története van,a fentebb leírtak csak töredéke az egésznek.Talán majd egyszer kitérek rá részletesen is.

Innen a felső Dunapart felé vettük az irányt.Itt és lejebb a domboldalban száz szobor található!Persze ezekre nem tértünk ki részletesen,de a fenti fő alkotást az Aratókat megnéztük.

Az Aratók

Az Aratók szobor is Somogyi József alkotása és 1979-ben találta meg méltó helyét a Kossuth utca végén már a Felső Dunapart területén.A szoborcsoport öt alakot ábrázol szerszámokkal a kezükben vagy a vállukon.Vajon mit is mondhatak?

Gergő szerint: - "- A francba megint egy hétfő mehetünk gályázni.... - Ráadásul dög meleg van már most reggel,szerintem kezdjük a napot ott a hüvősben pihenve... - Mi lenne ha ma nem dolgoznánk,csak söröznénk egyet?... - Te lyány szaladj már el pár üveg sörért..."

Szerintem: - "Emberek jól vagyunk mi összerakva?Dolgozni megyünk vasárnap?"

A szobor rendkivül jó helyen van.Innen már remek a kiátás az Alföldre is.Körülötte pedig padok és sétányok vannak.

Kicsit odébb a városháza melletti ligetben találjuk meg Kossuth és Széchenyi szobrát.Ide vezetett következő sétánk.

Kossuth és Széchenyi

Viszonylag új szobrokról van szó.Nevük Kossuth és Széchenyi.1998-ban avatták Veres Kálmán alkotását.Úgy tudom többször is ellopták Kossuth kezéből azt a botot (rúdat vagy mi a amit fog).Vajon mit mondhatnak hőseink?

Gergő szerint: - "Elveszett a haza barátom.Mi lesz most? - Nincs más hátra beülünk egy föccsre!"

Szerintem: - "Drága barátom mi mindent megtettünk,de az a sorsunk,hogy örök időkre itt álljunk ebben a dunaújvárosi ligetben..."

Mondjuk nem egyértelmű mit is loptak el innen,most ahogy írok róla mintha az ugrana be,hogy Széchenyi kezét vitték el többször is,de lehet rosszul emlékszem.

Innen már egy tehetősebb séta utunk utolsó állomása amely egykori iskolám előtt áll.Pontosabban ül.

Gergő a napbanéző fiúval

A Napbanéző fiú egykori iskolám előtt ül.Kezét felemelve valóban olyan mintha a szemét védené a nap elöl.Péter Zsuzsa alkotása 1966 óta őrzi régi iskolámat ami jelenleg Szabó Magda névre hallgat (korábban Ságvári volt).

Gergő szerint: - "A rohadt életben elvesztettem a napszemüvegem...."

Szerintem: - "Elültem már itt a valagam,ráadásul ez a tetű nap is idesüt a pofámba...."

Na hát ennyi volt az a bizonyos sétánk amikor azt fejtegettük,hogy mit mondhatnak ezek a szobrok.Természetesen még van bőven szobor a városban,de mi csak a legnépszerűbbeket kerestük fel,noha elmentünk egy-egy másik mellett,ott mindig szóba került ez a dolog.

Tudom,hogy egyesek számára ez ízléstelen,de igazából ez engem nem érdekel.Azt sajnálom csak,hogy ez a bejegyzés nem készült el azonnal amikor Gergővel hülyéskedtünk és kivártam a mai napig vele.Most pótoltam mert tartoztam ezzel Gergőnek és tudom bárhol is van most a mindenségben látja ezt és melegség ölti el a lelkét,mert ezek akkor is szívet melengető emlékek.Örülök,hogy része voltam ennek a mókának ami Gergőt jellemezte...

Vannak még szobrok a városban amelyekről lehetne beszélni,de majd egy következő életben...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése