2019. október 23., szerda

Kalandpark a Vidámpark helyén

Talán a kilencvenes évek elejére tehető a helyi vidám park teljes pusztulása,vagy legalábbis a bezárása.Bár jó néhány játék még a helyén maradt évekig,többé már nem használták.Az óriáskerék még a kétezres évek elején is a helyén volt,emlékszem mikor még Gergő kicsi volt kimentünk oda és beleültünk annak egyik fülkéjébe.Gergő életéből kimaradt ez a vidám park,hiszen mikor ő gyermek volt a park már nem üzemelt.Így ott az óriáskerék fülkéjében ülve próbáltam neki elmagyarázni ezt az életérzést amit soha nem tapasztalhatott meg(bár utána egyszer elmentünk a pesti vidámparkba).Aztán teltek az évek és a vidám parkból eltűnt minden egykori játék,ment a kohóba a nagyolvasztóba... ezzel a reményét is elvesztettük annak,hogy itt valaha is újra kinyithasson a vidám park.Igazából az én és a nálam öregebb generációnak volt ez lesúlytó esemény,a fiatalságot mivel nem igazán tudott a korábbi vidám parkról,így nem is érdekelte a dolog.

Az egykori óriáskerék nekünk nagy kedvencünk volt,gyermekeink már nem élhették át a csodáját
A vidám park (sok helyen egybe írják a vidámparkot,de itt a főbejáratnál így írták,azért írom én is külön) területén a gaz kezdett nőni és igazából semmi nem maradt a régi csodákból.Egy szép napon aztán úgy döntöttek az illetékesek,hogy a területre felépítenek egy nagy focipályát.Ez meg is valósult,ez lett a helyi futballklub utánpótlásának pályája.Mellette épült még egy fűves kézilabda méretű pálya.Ám ezzel abba is maradt az egykori vidám park területének hasznosítása.A pályák üzemeltek,de más nem volt itt.Illetve dehogynem,az egykori dodzsem beton váza ami egy pókhoz hasonlitott megmaradt és lejebb az elvarázsolt kastély épülete is.Ami persze összedölés állapotába került az évek során.

A kisebb pálya palánkja,háttérben a nagy pálya,a sportcsarnok és a stadion
Ez évekig így volt,aztán most talán az önkormányzati választásokra is készülve neki álltak itt egy kalandpark létrehozásának.Bár már évek óta tervezték,most kezdték el csinálni pár hónapja.Mostanában szállingóztak a hírek,hogy nagyjából készen is van a park.Gondoltam akkor alkalom adtán megnézem milyen.Mára egy túrát terveztem,hisz nemzeti ünnepünk volt és így dolgozni nem kellett a szerda ellenére sem,ám alaposan elfáradtam a tegnapi melóban,így nem volt erőm ma túrázni menni,ráadásul Zoli barátom sem ért rá,így elhalasztottam a túrát,helyette sétáltam ki a kalandparkba.

A teniszpályák
Ugye a focipályák az egykori vidám park nagy részét elfoglalják,a maradék részre épült a kalandpark.Illetve még valószinű tovább is fog épülni,mert vannak helyek ahol elvan túrva a föld,gondolom nem azért,hogy igy maradjon.Kiérve a focipályák mellett elhaladva elsősorban a teniszpályákra voltam kiváncsi.Híre jött,hogy az is épült itt és mivel mi szoktunk teniszezni Zolival és nem igazán van a városban használható pálya,így hát ezek felé vettem az irányt.Tudni kell,hogy a vidám park fénykorában ugyanezen a helyen volt ugyanígy teniszpálya,de aztán a vidám park pusztulásával elpusztult az is.Majd hajléktalanok vertek a helyén tanyát.Mellette ment el az az út amelyen mi szoktunk túrázni pl. a Csövek-völgye felé.Odaérve láttam,hogy valóban van itt két tökéletes teniszpálya,szépen bekerítve.Egy ajtó volt a közepén,gondoltam zárva van,de nyitva volt!Rajta egy felirat ugyan vigyorgott rám,azt írta,hogy üzemeltető még nincs és amig nincs a pályákat használni tilos...Na de legalább megvalósult a pálya.Mentem tovább.

Az egykori dodzsem helyén létesült pálya népszerű volt
Az egykori dodzsem helyére ahol megmaradt a pókos betonváz,egy extrém sportoknak alkalmas pályát alakitottak ki,lehet bmx-elni,gördeszkázni,görkorizni...állítólag ezen kivül még kettő ilyen van az országban.Jó ötletnek tűnt az egykori dodzsem helyének ilyen hasznosítása.Mellette egy büfé is nyilik majd.A dodzsem mellett a másik oldalon,létesült egy játszótér és egy olyan extrém féle mászóka,nem is tudom elmagyarázni milyen.Elöször is jó nagy,aztán mindenféle módon lehet rajta végigmenni,függeszkedve,mászva,csúszva stb.,de szigorúan csak biztonsági felszereléssel!Amúgy még ez sem üzemelt,üzemeltető hiján...

A mászókagyár egy szelete
A két létesitmény között vezetett a láthatóan felújított út le az elvarázsolt kastélyhoz.Gondoltam megnézem.A kastély a parkhoz viszonyitva a fensík dombjának oldalában volt,lépcső vezetett le.Emlékeztem erre nagyon szép az erdő,még gyerekkoromban csodáltam meg,arra is emlékeztem,hogy a kastélytól nem vezet tovább út lefelé.Hát mostanra sokminden megváltozott.Jól járható út vezetett le a kastélyhoz amely óriási meglepetésemre gyönyörű szépen fel lett újítva!Mellette az a forgó hordóval együtt.A hordó is eltűnt amúgy az évek alatt,de most itt volt,szépen rendbe hozva.

Az elvarázsolt kastély a hordó és a környéke
Nem tudom milyen funkciót fog betölteni az épület a jövőben,nem valószinű,hogy elvarázsolt kastélyként fog münködni újra,bár ennek ellent mondd a mellette lévő forgó hordó.Na majd meglátjuk,mindenesetre örvendetes,hogy az épületet szépen helyrehozták,Úgy látszik ez a rendbe hozott épületek napja a blogomba,hiszen elöző bejegyzésemben is,amit szintén ma írtam,szintén egy felújitott épületről volt szó.Az őszben a felújitott kastély és környéke megkapó látvány volt.Azt az út aminek gyerekkoromba itt vége volt,folytatodott tovább!Láthatóan egy jól járható út vezetett tovább lefelé a domboldalon.Hát...ha Gergő itt lehetett volna most velem,egész biztos elindultunk volna felfedezni hova vezet.Így azonban eltettem majd jobb időkre a dolgot,valószinű amúgy,hogy levezet a Dunához az alsó útra amelyen túrázni szoktunk,amely már maga a piros jelzés.

Út visz tovább
A másik oldalon a kastéllyal szemközt egy völgy volt.Emlékeztem gyerekkoromban nagyon szépnek találtam és valami varázslatos hangulata volt a domboldali kastélynak és az alatta elterülő erdős völgynek.Most azonban benötte a növényzet,nem nagyon lehetett lelátni.Arra gondoltam,ez nem-e az a völgy amit mi Gergővel Ól-völgy hasonmásnak neveztünk és szemközti dombján szoktunk túrázni...de szerintem nem,az odébb lehet kicsivel,nem emlékszem,hogy láttam volna a szemközti dombról az elvarázsolt kastélyt...de felkéne fedezni.Sajna nem igazán van kivel...

A hordó
Szóval a lényeg,hogy szépen megújult a kastély és környéke,kivéve a növénnyel benött völgyet.Ha ezt megtudnák ritkitani,szép hangulatú hely lehetne ismét.Nem volt más,visszafordultam,azt az új utat majd egyszer eljövök felfedezni.Azon agyaltam itt a völgyben létre lehetne hozni még egy nyári bobpályát.Nem e ezért van arébb eltúrva a föld?Jó lenne...Összegezve tehát:az egykori dunaújvárosi vidám park maradék területén létesült egy még semmire sem jó kalandpark,ami remélhetőleg idővel azért üzemel majd megfelelöen.Ami aggódásra ad okot,hogy ezt a jelenlegi kormány támogatásával épült meg,remélve,hogy megnyerik majd az önkormányzati választásokat.Ám itt nálunk az ellenzék nyert és félő,hogy így majd elapadhatnak a pénzforrások.Ugye a helyi stadion így járt 2002-ben (írtam róla) amely aztán ott rohadt több mint tíz évig mig folytatták az épitését,remélhetőleg a kalandpark nem jár így....

A hordó belülről,utoljára kb.35 éve voltam benne....
Ez az egész végül is úgy érzem jó dolog.Kihozták az egykori vidám parkból amit még lehetett.Kiváncsian várom hogyan alakul ennek a kalandparknak a sorsa,remélhetőleg az én életemet már végig kiséri.Játszani valószinüleg a játékokon én már nem fogok,max ha valóban megvalósulna egy bobpálya,azt kipróbálnám.Reméljük a legjobbakat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése