2022. június 12., vasárnap

Kedvenc kilátóink (29.) - Berzsenyi kilátó

Noha két hónapja még a létezéséről sem tudtunk,mégis hamar belopta magát a szívünkbe kilátós sorozatom következő versenyzője a Berzsenyi-kilátó.Maga a kilátó a Keszthelyi-hegység legszebb panorámáját nyújtó kilátója,ahonnan tiszta időben akár az Alpokalja vagy a Mecsek is látható!Felkeresése tehát erősen ajánlott!Sajnos amikor mi ott jártunk,nem volt a legjobb idő.Esett és elvolt borúlva,így túl messze nem láttunk el,de amit így is láttunk az is lenyügözött!

Az első randevúnk

Igazi kilátónagyhatalom a Balaton északi partjának zalai része, hiszen Balatongyörök, Vonyarcvashegy és Gyenesdiás látszólag egymással verseng azon, melyik település tud több kilátót felmutatni a Keszthelyi-hegységben. A vonyarciak egyik kilátója a 355 méteres Pető-hegyen, az erdő mélyén megbúvó Berzsenyi, ahol gyönyörű körpanorámát kapunk a környékről. A kilátó 1951-ben épült,melyet később felújítottak majd 2002-ben teljesen átépítettek.

A toronyhoz vezető út kicsit kaptatós, ám évszaktól függően az erdő gyümölcsei felfrissíthetnek minket. Szamócabokrokról szemezgethetünk, és esetenként megcsodálhatunk erdei gombákat (a bátrabbak szedhetnek is). Ha elfáradnánk, leülhetünk az út mentén kialakított pihenőknél, amelyek között akadnak fedettek is - ide behúzódhatunk, ha véletlenül elered az eső.

Közeledünk...

A Berzsenyi kilátó napjainkban

A kilátó teljes mértékben faszerkezetű,állapota ott jártunkkor kielégitő volt.Bár kissé megvisletnek tűnt a szerkezet,de még viszonylag megfelelő állapotú volt.Ezen a túrán korábban találkoztunk a kilátó(k) egyik kezelőjével,ő mondta,hogy nem ajánlott a fába mindenféle szövegeket belevésni,mert csak ártunk vele,hamarabb tönkremegy stb....Így itt én is kérek mindenkit,ne vésegessen bele fából készült kilátók faszerkezeteibe!A kilátóra amúgy széles jól járható lépcső vezet fel.Maga a kilátószint tágas,többen is jól elférhetünk rajta.

A felvezető lépcső

A Keszthelyi-hegységben túrázva számos kilátóról megcsodálhatjuk ezt a gyönyörű vidéket, ám semmiképpen ne hagyjuk ki a körből a Berzsenyi-kilátót, hiszen a faépület legfelső szintjére felsétálva lélegzetelállító körpanoráma tárul elénk. Innen a hegység szépségein túl messzi tájak, dombok, hegyvonulatok és völgyek fedik fel csodás alakzataikat: észak felől a távolban a Meleg-hegy vonulata, peremén a rezi várral, a Nagy-Messzelátó-hegy mögött a Kovácsi-hegy gerince, mellette jobbról a Tátika kúpja bukkan elő, az előtérben a hosszú Pórakháti- és Büdöskúti-völgy kúszik. Ha fordulunk egy kicsit, feltűnik a Görbe-tető antennája, előterében az Öreg-Szék-tető, a Gula-tető és a Csiderkúti-tető kúpjaival. Keleti irányba tekintve az Edericsi-hegy mögött megpillanthatjuk a Badacsony déli „csücskét”. Délre fordulva elénk tárul a Balaton, a vonyarci völgyek és a Szent Mihály-domb festői szépsége. Szép időben még arra is van esélyünk, hogy a Somogyi-dombság felett meglessük a távoli Mecsek körvonalát. Ha nyugatra nézünk, a Zala torkolatvidékét, a Pogányvári dombsort fedezhetjük fel.

A fejárat

Odafenn a kilátószint

A kilátó a S▲ jelzésen érhető el, de több útvonal is megközelíti (pl. P▲K▲ jelzés), így egy kis kitérővel a környék szinte bármelyik túrájáról rátérhetünk a hozzá vezető útra. Említésre méltó a Darnay (Dornyay) Béla-emléktúra, amely a nagy balatoni honismertető és az ökoturizmus térségi megteremtője után kapta a nevét.  A hegység legszebb kilátópontjai mentén végigfutó, a balatonparti zalai településeket összekötő útvonalat a Forrásvíz Természetbarát Egyesület jelölte ki 2007-ben.

Kilátás a Balatonra

Kilátás Zalára

Sajnos mivel a kilátóról sokáig nem is tudtunk,nem is kerülhetett képbe Gergővel való túrázásaim történelmében...Zolikával viszont jártunk itt,ezen sorok írásakor alig két hete.Nekünk tetszett és benne van a pakliban,ha egészségünk és minden más engedi,hogy jövünk még erre.Mi nem fogtunk ki jó időt,de így is nagy élmény lehet.Megfelelő időben még fantasztikusabb lehet az élmény!

A Keszthelyi-hegységi túránk filmjében 24,48'-nál érjük el a Berzsenyi kilátót!