2022. május 4., szerda

Régi májusok

Elérkezett a visszapillantós sorozatom utolsó része.Egy éven át minden hónapban volt egy olyan bejegyzésem ami a régi időket elevenítette fel az adott hónap túrázási emlékeivel,már amire emlékeztem belőlük,mert biztos volt olyan ami kimaradt.Ennek a sorozatnak az utolsó darabja a május.Milyenek voltak a régi májusok túrázási szempontból?Nézzük át mire emlékszem ezekből vissza.

Ugye a gyermekkor májusai mindig a felvonulással kezdődtek.Eleinte apám vitt el,majd az iskolával kellett felvonulni.Amennyire vissza tudok ezekre emlékezni,jó bulik voltak és szerettem.

Majd az iskolás évek májusai az osztálykirándulásokról szóltak,ekkor jártam olyan helyeken mint Aggtelek,Lillafüred,a Bükk-hegység,Eger,Visegrádi vár stb.Aggtelekre és Lillafüredre azóta sem sikerült visszatérni.Hogy melyik,melyik évben volt azt nem tudom,de kb.1980-87 között voltak ezek az idők.

Aggtelek,visszatérek-e valaha is?

A nyolcvanas évek közepén kezdődtek városunkban az először a város születésnapja alkalmából létrehozott bringatúrák,melyek óriási bulik voltak és azóta is minden évben megrendezésre kerülnek.Az első ötön ott voltam,meg még kettőn.Ilyenkor volt,hogy 4-5 ezer ember is kitekert a közeli Mezőfalvára és vissza.

Kilencven májusában ismertem meg az egyik legnagyobb szerelmemet az életben.Szép emlékek,mást nem mondhatok most erről.Volt már szó erről az időről itt-ott a blogban.

Nagyon jó bulik voltak a bringatúrák.Ezek még ma is tartanak,de most nincs kivel és nincs mivel mennem..

A kilencvenes évek májusai főleg a sportélményekről szóltak.Ekkoriban a női kézilabdacsapatunk hódította meg a világot,megnyerve a Kupagyőztesek Európa kupáját,az EHF kupát és a Bajnokok ligáját is!Mindhárom döntő hazai összecsapásán ott voltam és hatalmas élmény mind!

Aztán volt néhány csendes május amikor úgy nem történt semmi,legalábbis most nem emlékszem semmire.Biztos,hogy voltunk ez idő alatt is valahol,de már a jó ég tudja hol.Talán ami úgy eszembe ötlik egy-egy Budai-hegységi túra,Gergő már ekkor bontogatta szárnyait és ekkoriban lehettünk először a csillebérci kisvasúton,meg a libegőn is.De fogalmam sincs mely évek voltak ezek,talán 2004-2009 közöttiek valamelyike.

A Dunaújváros BL győztes kézilabdacsapata,1999.

Később rendszeressé váltak a Rácalmási-szigeti túrák amelyekre legtöbbször május elsején mentünk.Ezekben az időkben jártuk be a hatalmas sziget északi részét.Érdekes,hogy ekkoriban a déli részre sosem mentünk (arra 2015 decemberig kellett várni).Jó bulik voltak,felejthetetlenek.Kezdetben rendben volt a sziget aztán fokozatosan kezdett hanyatlani.A hídak a madárlesek évről évre rosszabb állapotba kerültek.

2013-ban volt egy bringatúránk az Ösök napjára Révbérpusztára. 60km-es túra volt ahol voltunk vagy 25-en.Kellemes jó buli volt ez is.

2015-ben váltottuk valóra egy tervünket és ekkor mentünk le első alkalommal a Csövek-völgyébe.Május elseje volt.A völgyet előzőleg már szemre vételeztük,de akkor még nem mentünk le,ezt akkor úgy terveztük majd egy kedvezőbb időpontban tesszük meg.Ez a kedvező időpont volt 2015 május elseje.

Gergő valamelyik évben a Rácalmási-szigeten...

...és a Csövek-völgyében

2016-ban jártunk eddigi egyetlen alkalommal a Börzsönyben.Gergővel fedeztük fel a Remete-barlangot és a Julianus-kilátót.Esős időszak után voltunk így elsősorban a csúszos utaknak köszönhetően a túra kicsit nehéz volt,de persze örök élmény.Csodás helyeken jártunk.Sajnos ekkor nem volt jó idő,elvolt borulva,de eső szerencsére nem esett.Jó buli volt ez is,felejthetetlen.

2017 májusa nagyon jó volt!Gergő ekkor ballagott a középiskolából,igaz ment tovább az érettségire.Ballagási ajándéknak tőlem egy túrát kért.

Gergő ballagása 2017-ben

Ez egy terven kivüli túra volt,így úgy sorsoltuk ki.Tíz túrát írtunk össze,olyanokat ahová szeretnénk elmenni,eljutni és ezeket egy-egy kis cetlire írva ejtettük meg a sorsolást.Az a túra nyert amelyet a legjobban szerettünk volna,hogy nyerjen!Így jutottunk el a Mecsekbe a Csepegő és Farkas-árokba.Sőt ez a túra érintette a régi szeretett kulcsoházunkat is a Nyárádi kunyhót.Az egyik legjobb túra volt az életünkben!

Még ugyanebben a hónapban jött a terv szerinti túra is,amely a Prédikálószékre vezetett fel a Vadállókövek érintésével.Óriási buli volt ez is,mégha eléggé nehéz túra is volt.Felejthetelen szépségű tájakon mentünk!

És még nem volt vége.Hónap végén elmentünk túrázni arra a vasútvonalra amely északról és nyugatról kerüli meg a városunkat.Ezt is terveztük régóta,mert nem tudtuk előzőleg merre is vezet ez a vasút milyenek erre a tájak.Rövid de jó túra volt ez is.

A kisorsolt túrán láttam újra a kunyhót nyolc év múltával..

Kilátás a Prédikálószékről

Jött Gergő utolsó májusa 2018-ban.Ekkor eredetileg a Badacsonyba mentünk volna,de némi anyagi problémák ezt meghiúsították.Eltoltuk egy évvel ezt a túrát így,de Gergő időközben elment,így a badacsonyi túrából nem lett semmi.Aztán 2021-ben az ő iránti tiszteletből is megcsináltam a badacsonyi túrát (2021 augusztus 20-án).

Egy Pincefalvak túrát csináltunk ekkor a két Mónival kiegészülve.Bölcskéről mentünk Paksra.Jó 20 km-es túra volt,de elvoltunk remekül.

Hónap végén tértünk vissza Gergővel Révbérpusztára a pünkösdi mulatságokra,de ez a buli ott akkor csalódást okozott.Már maga a túra jó volt,de révbérpuszati események a kiszolgálás meg minden nem tetszett.

A két Móni a Pincefalvak túrán,elég érdekes helyeken vezetett a jelzett út...

2019 májusa már Gergő nélkül köszöntött rám.Ekkor kezdtük el a repcetúrákat Zolival amelyből hagyományt szerettünk volna csinálni.Münködött is a dolog három éven át,ám a 21-es repcetúrán olyan méhtámadás ért,hogy egyelőre letettünk ezen túrák folytatásáról.Így 22-ben nem is kerül sorra,de nincs kizárva,hogy jövőre újra összejöhet.

Hónap közepén Zolikával és Manóval keltünk útra a magyar sivataghoz.Azaz a kiskunsági homokbuckákhoz.A túrán ugyan eltévedtünk,de magát a célt elértük.

A hónap végén pedig egy Kata koncertre mentünk Zolikával Óbudára,mivel az ő kedvence volt hát elkisértem.Itt találkotunk először Józsi barátommal akivel (és még egy-két taggal) az NB3 foci csoportot tartjuk fenn a közösségi hálón mind a mai napig.A koncert pocsék volt nem is érdekelt.Mig Zoli nézte Józsi elvitt engem a közeli III.ker.TVE stadionját megnézni.

Zoli és Manó a sivatagi túrán

Józsival a III.ker TVE stadionjában

2020 májusában az első covid diktatúrából ébredt a világ.Végre újra szabadon túrázhattunk,mert az ezt megelőző másfél hónapban ez nem volt szabad (más kérdés,hogy mi ezt leszartuk).A fehérvári Sóstói tanösvényt vettük célba majd a Bory várt a város másik végében.Azt kell mondjam nem csalódtunk.Klassz volt a tanösvény is meg a vár is.

Hónap közepén újra Manóval és Zolikáva keltünk útra ezúttal a Tolnai.hegyhátba.Dúzsról indulva tettünk egy nagy túrát Mucsi és Annafürdő érintésével Kurdra.Nem volt könnyű túra,de lebilincselően szép tájakon mentünk keresztül.

A hónap végén pedig volt két szerencsétlenkedésünk a Dunaföldvár - Németkér túrával,amelyről rájöttünk,hogy így teljesíthetetlen,legalábbis az álltalunk választott útvonalon.Le is tettünk róla végleg.

A Sóstói-tanösvényen,háttérben a Mol Aréna

Annafürdő gyönyörű zöldje

2021-ben volt a méhtámadásos repcetúra.Majd szintén Zolival is Manóval keltünk útra,most a bakonyi Essegvárhoz.Szép zöld túra volt,az Essegvár nem okozott csalódást.

A hónap vége felé egy heti halasztás után mentünk a Szekszárdi-dombságba Zolikával.Ladományt akartuk megnézni,ez sikerült is.Szép tájakon ment keresztül a túra,a végén a vízünk is elfogyott,de Grábócon tudtunk pótolni.Jó túra volt ez is.

Nem volt olyan sima a ladományi túra...

Itt tartunk most.Ebben a hónapban még nem volt túránk (a mecseki április 30-án volt).Amit mostanra tervezünk az a visszatérés a Tihanyi-félszigetre,többek között a Barátakásokhoz és természetesen az Őrtorony-kilátóhoz.

Aztán,hogy ebben a hónapban lesz-e még túránk most még nem tudni,mert Zolikának is akadtak most gondjai,én meg ablakfelújítást tervezek,így nem biztos,hogy lesz még egy túrára anyagi fedezetünk,de majd meglátjuk...

Zolikával az Essegvárnál

A kör hát teljes.Ezzel ez a sorozat véget ért.Mégegyszer mondom valószínűleg mindenre nem sikerült visszaemlékezni,de a leglényegesebb dolgokra igen.Nehéz megítélni melyik is volt a legjobb hónap az életemben túrázásilag,mert voltak nagyon jók.De pl. a 2017-es május pályázhatna erre a címre,de persze sok másik is.

Hát ha megérem még,ha úgy alakul (ami nem biztos) akkor 10-15 év múlva megismétlem ezt a sorozatot,a régi és az azóta eltelt emlékek felidézésével.

Köszönöm a figyelmet!

Az eddigi utolsó májusi túránk filmje