2020. december 16., szerda

Boszorkány-forrás

Két évvel ezelőtt indítottam útjára a mecseki forrásokat bemutató sorozatomat.Gergő még élt,bár már az utolsó napjait töltötte közöttünk,amikor az első részt írtam.Így erre gondolva is tartozom neki annyival,hogy amig bírom addig végigviszem a sorozatot,bár engem is túlélhet a dolog,hiszen két év elteltével is csak a b betűnél tartok,abc sorrendben haladva úgy,hogy havonta egy forrás kerül bemutatásta.Ebből is látszik,hogy mennyi rengeteg forrás van a Mecsekben.Ezek töredékével már találkoztam,ám ez a sorozat azon bejegyzéseim ritka fajtája ahol nem kifejezett a saját élményekre hagyatkozom,hanem külső segítséget veszek igénybe,hisz vannak olyan oldalak és személyek akik kifejezetten ezzel foglalkoznak.Ezek legnagyobbik segítsége a Mecseki források jegyzéke oldal.A sok-sok infó tőlük származik,néhol persze kiegészitem ezeket saját élményekkel (ahol van).A mai forrásunknál jártunk ugyan,de akkor kép nem készült,így a képek is az előbb említett oldalról valóak.

A forrás

A Magyaregregy felé tartó Vár-völgy kezdetében, a közismert Pásztor-forrás szomszédságában, azzal közel azonos magasságban, a völgybe jobb oldalról érkező kicsiny vízmosás alján található forrás. A piros sáv jelzésű turistaút vezet mellette.

Hevenyészve emelten, kötés nélkül felrakott foglalása ellenére a jelentősebb források közé tartozik, miután hozamai 1–150 liter/perc között váltakoznak. Tartósan már kevesebb vízmennyiséget léptet felszínre. A vízkilépés feltételezhetően a szomszédos Pásztor-forrással azonos repedésrendszerből léphet ki, mivel hozamaik párhuzamosságot mutatnak, így a közös patakjuk medrében kialakult forrásmészkő vízesésekhez egyaránt biztosítanak mészanyagot.
Felirata régen egy alumíniumlemezre festve a közeli fára szerelve volt látható.
A forrást Csokonay Sándor foglalta.
Az elfolyó víz a patakban szép mésztufa gátakat, vízeséseket épített.

Csokonay Sándor szerint a mai Pásztor-forrást nevezték régebben Boszorkány-forrásnak, mivel a vár-völgy ezen részét Rikájóként emlegették az "öregek", hiszen ez a boszorkányok tanyája(volt), kik esténként "rikácsoltak" -innen a rikájó szó- riogatva az embereket.

Majd a Boszorkány-forrást egy Pásztor nevű erdészről Pásztor-forrásnak keresztelték -és ez a neve ma is- így a név szabaddá vált, és a kiépítése során Csokonay Sándor elnevezte Boszorkány-forrásnak.

Télen..

Mint említettem jártunk itt,2013 nyarán Gergővel és Mónival,amikor is Magyaregregyről indítottunk túrát és Mecseknádasdra tartottunk.Itt a Delelő réten pihentünk és reggeliztünk.Figyelmünk akkor inkább a szintén itt található Pásztor-forrásra esett,hisz bőségesen ontotta a vízet magából.Így aztán a Boszorkány-forrást éppen megnéztük csak.

Benne van a pakliban,hogy járok még erre.Akkor majd lecserélem a képeket a sajátjaimra.Addig meg remélem senki szemét nem fogja kiszúrni ez a két kép.