2020. március 7., szombat

Kedvenc kilátóinknál (2.) - Julianus-kilátó

Új sorozatomban a kedvenc kilátóinkkal kapcsolatos élményeink elevenednek fel és ahol természetesen bemutatom eme nagyszerű építményeket.Túrázásaim lassan negyven éve alatt számtalan kilátóban jártam,majd jártunk Gergővel együtt is.Mindig is imádtuk ezeket a csodákat,ha utunkba került egy sosem hagytuk ki,de voltak olyan túrák amelyeknek kifejezett célja volt egy-egy kilátó.
A sorozat második részében a Julianus-kilátóval ismerkedhetünk meg.

A Julianus-kilátó a Börzsöny déli részén
A Hegyes-tető 482 méter magas csúcsán álló Julianus-kilátóból a Dunára, a Visegrádi-hegységre és a Börzsönyre is páratlan panoráma nyílik.
Akár Zebegényből, akár Nagymarosról kapaszkodunk fel a Hegyes-tető emelkedőjén, nagyjából négy kilométernyi sétával jutunk fel a kilátóhoz. Aki először jár itt, garantáltan meglepő élményben lesz része, hiszen a panorámát 270 fokban a Duna látványa uralja. Nyugatra Szlovákia, délre Dömös és a Visegrádi-hegység, keletre Visegrád és Vác irányába láthatunk el. Előttünk magasodik a túlparti Prédikálószékről nézve a folyó felett méltóságteljesen terpeszkedő, szomszédos Szent Mihály-hegy csúcsa is.  A szemközti oldalon a Salamon-torony és Visegrád fellegvárának látványa vonzza a tekintetünket. Északi irányba a Börzsöny legmagasabb csúcsai mellett a Csóványos megmagasított kilátója is kivehető a távolban, ha tiszta az idő.
Ilyennek láttuk a kilátót életünkben elöször 2016 május 15-én
Az épület középső szintjén egy fedett helyiséget alakítottak ki, ahová behúzódhatunk a szél és az eső elől. Egy kerek asztalka csábít minket az elemózsiánk elfogyasztására vagy egy baráti csevejre, miközben tovább gyönyörködünk a kilátásban az ablakon keresztül. Ha jó az idő, akár a kilátó melletti padokhoz is letelepedhetünk piknikezni.
Tábla a kilátó falán
Az eleink után Ázsiában kutató szerzetesről elnevezett, bástyára emlékeztető, kétemeletes kilátót a nagy múltú Encián Turista Egyesület építtette 1939-ben a 482 méter magas Hegyes-tető legmagasabb pontjára. 2011-ben az Ipoly Erdő Zrt. szépen felújította, azóta ismét biztonságosan látogatható. Csigalépcsője igen meredek és keskeny.
Gergővel a kilátón 2016 május 15-én
A kilátót Törökmezővel a Törökmező tanösvény köti össze. Ha szeretnénk megismerni a Dél-Börzsöny élővilágát, belepillantani az erdészek munkájába, időutazást tenni a múltba, érdemes végigjárni a kényelmes terepen haladó, látványos, informatív útvonalat a zöld tanösvény jelzéseken. A kilátó egész évben szabadon látogatható!Az építmény közkedveltségére utaló dolog,hogy 2016-ban elnyerte a év kilátója címet.
Ez a csoda fogad odafenn
Nekünk Gergővel egyetlen egy alkalommal sikerült ide eljutnunk.Még 2016 májusában a Nagymaros - Remetebarlang - Szent Mihály hegy - Julianus-kilátó - Zebegény túra keretében.Nem volt éppen akkor a legjobb időnk,de mégis maradandó élménynek bizonyúlt a dolog és ma már jó érzésekkel tölt el a dolog,hogy jártam itt is.A jövőt tekintve benne lehet a pakliban az évtizedben egy új ide vezető túra.
Igy magasodik ki a rengetegből a kilátó

Ilyen volt amikor utoljára láttuk...
Természetesen ebben a sorozatomban csak olyan kilátók szerepelnek amelyeknél már jártam!