2023. szeptember 11., hétfő

Csobánc meghódítása

Ahogy tavaly egy bejegyzésemben már jeleztem,idéntől kezdve egyre többet fókuszálunk Tapolcára és az országnak eme vidékére.Egy részt mert lebilincselően gyönyörű,másrészt mert relatíve könnyen elérhető lakóhelyünktől.Így aztán sorba tervbe is vannak véve a tanúhegyek végigjárásai.Ugye ezekből már megvalósult korábban a Badacsony és a Haláp is.A Csobánc volt soron erre az évre betervezve.A nyáron a már ismert okok miatt nem tudtunk eljönni.Most alakult úgy a dolog,hogy valóra válthassuk bakancslistánknak e tervét.Úgy voltam vele ez az év utolsó olyan hétvégéje amikor még viszonylag sokáig van világos,így csináljuk meg akkor,ne mást túrát találjunk ki erre a napra.Így aztán szeptember 9-én hajnalban útra keltünk Veszprémi átszállással Tapolcára.Veszprémben volt 35 percünk ezalatt a közeli piacon megittunk egy kávét és megettünk egy lángost.Ezt követően fél 10-re értünk Tapolcára.

Tapolca most is lenyűgözőtt!

Tapolcára most nem vesztegettünk annyi időt mint legutóbb amikor a Halápra mentünk.Ennek ellenére a Malom-tó éppen útba esett és ha már útba esett hát nem hagytuk ki most sem.Jobb idő volt mint májusi itt tartozkodásunkkor.A Malom-tó szökőkútja okádta a vízet és a napfényben különösen jó hangulata volt.Kicsit körbe jártunk most is tavat,fényképek sorát készítettük,majd elindultunk a Csobánc felé az innen kiinduló zöld m jelzésen.Legalábbis a térképen zöld m.volt,viszont itt a fára felfestve sárga volt az a zöld.Na,de ennyi belefért.

A Malom-tó

A Vízimalomnál

Elhaladva aztán a városi múzeum mellett a 77-es út tapolcai lejárójának a körforgójánál kötöttünk ki.Innen már látni lehetett a Csobáncot.Érdekes volt ez a hely,mert négy nagy multi is itt vert tanyát!Egymás valagába volt a Penny,a Lidl,az Aldi és a Tesco! Volt konkurencia,remélhetőleg ez az árakba is megmutatkozott.Mi a Pennybe mentünk be,mert nekem délutános műszak lévén nem volt időm felkészülni így kaját nem hoztam a túrára.Itt pótoltam.Vettem két gyümis sört is amit még a bolt előtt a hűvösön Zolikával el is fogyasztottunk.Ja,ha nem mondtam volna még Zolika jött most is velem.

A Csobánc az országútról

Ezt követően ráálltunk a Gyulakeszire vezető országútra.Ez volt maga a zöld m jelzés,bár itt Gyulakesziig nem voltak felfestve a jelzések.De a térképünk úgy mutatta,ez a jelzett út is egyben.Meglehetősen nagy volt itt a forgalom,oda kellett azért figyelni.Közben kezdett egyre melegebb is lenni.Útközben már csodálatos volt a látvány a környék tanúhegyeire.Gyulakeszi közelebb volt mint gondoltuk.Nagyjából 4 km-nek becsültük a távolságot Tapolcától a térkép alapján,de ez nem volt annyi.Inkább olyan három.Lényeg itt voltunk.Ugyanis innen vitt fel az út a Csobáncra.Vagyis hát ide jött a nem felfestett zöld m jelzés,ami a templomnál vett egy 90 fokos fordulatot.Itt még az árnyékban tartottunk egy kajaszünetet mielőtt nekivágtunk volna a hegynek.

Gyulakeszi és a Csobánc

A faluból kiérve pár méter után már ott is volt előttünk maga a Csobánc.Az eddig csak távolból látott hegy,közelre érve már tekintélyesen nagy volt,de gyönyörű.A Balaton-felvidék egyik leglátványosabb tanúhegye csak ránk várt!Maga a hegy 376 méter magas volt,tetején egy fensík és a Csobánci vár romjai.Felfelé az út részben az erdőben haladt,részben pedig kiért a csupasz,kopár részekre ahol cikk-cakkban haladt felfelé és ahonnan feltehetőleg pazar lehetett a kilátás.Néhány kép készítése után elindultunk a hegyre!Lényegébe még kánikula volt ezen a napon így kifejezetten jól jött az erdő hűse.A hegy harmadánál felfelé egy pincészetre akadtunk ahol egy tábla invitált be,hogy kóstoljuk meg a jó bort.Így is tettünk.Betértünk megpihenni és egy jó pohár bort inni,amiből kettő lett!

A fenséges Csobánc

A pincészetnél

Egy kedves bácsi volt a gazda akivel kicsit el is beszélgettünk.Ám jöttek mások is,minden túrázó aki erre járt betért ide!Nagyon helyesen!Nagyon kedvelem az ilyen helyeket jómagam is és az ilyen vendégszerető vidéki embereket is.Jó volt megpihenni a bor pedig kitünő volt és nagyon olcsó!Na,de minket még várt a hegy amelynek eddig csak egyharmadát tettük meg.Itt már aztán az OKT vezetett felfelé,az m jelzés lejebb másik irányba ment fel a hegyre,de ez a könnyebik út.Ezt azok számára írom akik még nem jártak itt és majd a választáson hezitálnak.Lassan kiértünk az erődből és még a hegy oldalában a kopár részre érve előbukkant a fantasztikus kilátás.Nagyon sok mindent lehetett innen látni!Többek között a Tapolcai-medencét és magát Tapolcát.A környék összes települését na és a tanúhegyeket,mint a Badacsonyt,a Gulácsot,a Szent-György-hegyet vagy a Halápot.Látni lehetett Szigliget ormát és a Keszthelyi-hegység vonulatát.A Balatont,Fonyód két csöcsre emlékeztető hegyével.Na és a távolban egy kúpon felfedeztük a Sümegi várat.Zoli szabadszemmel is kivette,nekem messzelátó kellett hozzá.A távolban még feltűnt a Somlyó is.Egészen fantasztikus,lebilincselő hely volt,olyan amire nehéz jelzőket találni...

A kilátás egy szelete még a hegy oldaláról:Gulács,Badacsony,Szigliget,Szent-György-hegy.

De még mindig nem voltunk fenn.Kövesre,nehezen járhatóvá vált az út,de a kilátás ezt feledtette velünk.Végül ha a kánikulában nem is oly könnyen,de felértünk.Természetesen egyből szembeköszönt a Csobánci vár és ha lehet még az eddigieknél is jobb kilátás.Mivel durva meleg volt én behúzodtam egy fa alá a hüvősbe kicsit megpihenni.Zolika nem bírt magával és ő egyből indult körülnézni.Sokan voltak fenn,de nem zavaróan sokan!Innen már látni lehetett a Tóti és az Ábrahám-hegyet is,valamint másik irányba a Hegyesdet.Avatott szem pedig észrevehetett egy-egy helyről a távolban a Hegyestűt is.Na és voltak olyan hegyek a környéken amiket még én sem ismertem.Jó húsz percet pihentem a hűvösön.Zoli közben ide-oda járkált,fotózgatott.A hely viszonylag nagy volt,lehetett botorkálni és a várfalakra felmászni.

A Csobánci vár

Jómagam és Zolika Csobánc várának fokán

Majd három órát nézelődtünk a Csobánc lapos csúcsán.Fenomenális,felejthetetlen volt minden!A sikló repülösök kedvenc helye is volt a hely,így őket is láttunk le-fel szállni és repkedni.Tették ezt úgy,hogy senkit nem zavartak.Aztán eljött az idő és búcsúzni kellett.A túra utolsó szakasza következett,amikor is a hegy másik oldalán ereszkedünk le egészen Káptalantótiba.A hegy másik oldaláról is leírhatatlan kilátásaink voltak.Az OKT vezetett le Káptalantótiba.Helyenként nagyon meredek volt lefelé az út,köves és csúszos is.Azonban jól figyeltünk és nem ért baj.Lejebb egy becsületkasszás büfé volt ahol tudtam inni egy hideg bodzaszörpöt,ez nagyon jól esett.De itt még mindig csak a hegy felénél voltunk lefelé menetben.

Lefelé a hegy másik oldaláról a kilátás

Szemben a Haláp,ahol májusban voltunk

Aztán azon kaptam magam egy ponton,hogy elhagytam a napszemüvegem...feltehetőleg a becsületkasszás büfénél.Hát így jártam,mivel már vagy 600 métert jöttünk azóta,úgy döntöttem nem megyek vissza.Nem borult az átlag,minden 20-25-ik túrán elhagyok egy napszemüveget...A messzeségben feltűnt Káptalantóti templomtornya.Egy tábla még a Csobáncon jelezte,hogy 4 kilométer a falu,én már most úgy éreztem jöttünk vagy ötöt...Úggyel-bajjal a melegtől már kissé szenvedve,de elértük végül is Káptalantótit.A meleg teljesen kitikasztott minket.Nem a terep,nem a táv,hanem a meleg vette ki erőnket...Így a falu érdekességeire már nem fecséreltük maradék energiánkat.Viszont a kocsmába még volt erőnk bemenni...

Lefelé jövet szemben feltűnik a Tóti-hegy,a Gulács és mögötte a Badacsony

Visszanézve: a Csobánc.Remélem még találkozunk!

Káptalantóti

A kocsmában nem volt csapolt sör (...),de....kaptunk dobozos sört amely életem legjobb dobozos sörének bizonyúlt.Nagyon-nagyon jólesett és ittunk még egy kávét is.Egy órát ültünk benn a kocsmában,majd eljött az idő menni kellett.A buszmegálló a kocsma mellett volt szerencsére,így nem kellett messze menni.A hazaút aztán annyiban volt kalandos,hogy négy busszal,háromszori átszállással kellett jönni és bizony több mint négy órát igénybe vett az utazás.Végül is este 11-re értem haza.Így végződött a Csobánc meghódítása.

A sikeres túrára!

Nem kecsegtet el ez az év minket túrákkal,hiszen mindössze a 16-ik túra volt ez az idén...Most mentünk 13 kilométert.Ez összesen 218,1 kilométert jelent ami pedig 13,63 km/túra átlagot jelent.Itt tartunk tehát most.

Felejthetetlen szép helyeken jártunk a Csobánc mesés,Tapolca pedig gyönyörű.Rövid idő alatt nagy kedvencünk lett az országnak ez a része,így boritékolható,hogy jövünk még erre,hiszen elképesztően sok a lehetőség ebben a környékben.Nagy valószínűséggel eljövünk még a Szent-György-hegyre a Gulácsra,a Hegyesdre.A Badacsonyba is visszaakarunk még térni,na és persze Sümegre is elmenni.Szóval ha minden klappol,jövünk még!