2021. március 7., vasárnap

Szopatós tanösvény

 Amikor a Mecsek felé mentem vagy jöttem onnan vonattal,a Dombóvár - Pusztaszabolcs vonal mentén a dombságokat elhagyva (vagy még oda nem érve) mindig feltünt egy táj a vonatból kinézve.Nagylók határában minden alkalommal szemeztem egy az átlag mezőföldi tájnál szebbel.Enyhén dombos-völgyes itt-ott erdős táj éreztem szólít magához és tudtam egyszer majd eljövök erre.Persze az első szemezéstől eltelt már vagy három és fél évtized vagy tán több is.Mindenesetre az év hetedik túrája erre a tájra vezetett.A túra ötlete ugyan már megvolt hónapokkal ezelőtt is,most elérkezettnek láttam az időt a megvalósítására.A táj Rexi kutyám szülőföldje volt,innen hoztam tavaly,de akkor persze nem túráztam erre,csak az utcába mentünk be ahonnan elhoztuk a kutyust.A szépséges tájon az Iringó tanösvény vezetett körbe.Ide érkeztünk ezúttal Zolival és Mónival.Már negyed kilenckor itt voltunk.Fél négykor volt vissza vonat,úgy gondoltam a nagyjából 18km-es túrát addigra bőven abszolváljuk.

A Nagylóki állomás

Nagylókon ugye többször is keresztülmentünk már,de elöször került fel túrázásaink térképére.Túránkat a vonatról leszállva természetesen a helyi vasútállomásról inditottuk.A falut minössze két utca erejéig érintettük csak,a központba nem szándékoztunk bemenni.Az egyik utca volt az ahonnan Rexi származott.Elméletileg már az állomásról jelzett turistaút vezetett ki,legalábbis így jelölte a netes térkép,de jeleknek nyoma sem volt.Aztán az egész túrán nem volt semmiféle turistajel és ebből származtak aztán a bajaink.Átkelve a vasúton végigmentünk Rexi utcáján és valamelyik hozzátartozóját láthattuk annál a háznál,ahonnan hoztuk.Egy ugyanolyan kutya volt mint az én Rexim,vagy a testvére vagy az apja lehetett.Az anyja nem mert arra emlékeztem,hogy kicsi volt.Az utca végén értünk ki a természetbe,innen indult az Iringó tanösvény.

Egy ütött-kopott tábla jelzi a tansövényt,aztán ez minden...

Már itt bliriáns szépségű táj köszönt szembe.Valóban olyan szép volt mint amelyet a vonatból láttam.Egy kopott tábla jelezte,hogy innen indul az Iringó tanösvény,rajta egy kopott térkép is volt.A leírások tíz állomásról írtak az ösvényen.Nos sem táblát,sem állomást nem láttunk egyet sem a túránk során aztán... pontosabban a legvégén a tízedik állomás még megvolt,de erről majd később.Nem voltak turistajelek sem semmi ami jelezte volna merre kell menni a tanösvényen.Az út nyomvonala vezetett egyenlőre,aztán voltak olyan helyek ahol nem volt ennyire egyszerű.Már az első métereken kezdett idegesíteni a jelzések hiánya,de egyenlőre sima volt az út,a táj pedig gyönyörű.

Az első méterek

Kiváló időnk volt.Ugyan már hét elején nagy dirrel és durral bejelentette a meterológia a pénteken érkező markáns hidegfrontot,ami mögött szinte majd megfagyunk...ehhez képest a kellemes napsütésben mindössze annyit éreztünk,hogy egy paraszthajszállal hüvősebb van az elmúlt napoknál,de ez messze nem vészes.Az út visszatért,vagy odaért a vasútvonal mellé,ugye innen láttam anno ezt a tájat.Sokáig ott is haladt mellette,néha kicsit elhagyva,de újra visszatérve hozzá.A jelzetlen tanösvény közben beért a Lóki-völgybe.Enyhe dombok határolták kelet felöl,ha jól tudom a legmagasabb pont itt 152 méter volt csupán,de így is csodaszép volt.A völgy aljában maga a Lóki patak folyt sokszor nádasokba beérve.Mi meg itt mentünk a nyugati oldalán a völgynek,felettünk vagy volt amikor mellettünk a vasútvonallal.

A Lóki patak és a nádasok

A gémeskút

Az út egy gémeskúthoz ért.Úgy gondoltuk ez lehet az első állomás.Tábla vagy jelzés persze itt sem volt.A kút érdekes volt,a táj továbbra is szép.Reggelizhetnékünk támadt,de úgy gondoltuk lesz még olyan állomás ahol majd padok is lesznek esetleg,így mentünk tovább,még mindig a szelíd dombok,a Lóki patak és a vasútvonal ölelésében.A leírásokban olvastam,hogy az út majd beér egy magánterületre is,ahol lesz egy zárt kapu és majd megkell kerülnünk azt valahogy.Egyenlőre ennek nyoma sem volt.Szép fák közé értünk ami még azért nem volt erdő,talán gesztenye fák lehetettek,de ez csak tipp volt.Itt egészségügyi szünetet tartottunk majd mentünk tovább.Itt adta magát az út hiszen csak a nyomvonalat kellett követnünk.

Ligetes,fás részre érve

Még mindig a vasútvonal mellett mentünk,a dombok combosodtak a másik oldalon és lettek egyre magasabbak.Persze ezt még dombságnak hívni azért nem lehetett.Egy ponton nyilvánvalóvá vált,hogy nincs és nem lesz több állomás.Agyaltam,hogy netes oldal jelölte ezeket,hát hova tűnhettek?A tanösvényt 2007-ben adták át,nincs 15 éves sem és semmi nem maradt az állomásokból?Miként azt sem értettem,hogy miért nincs egyetlen egy darab jelzés sem.Oké,hogy esetleg az állomások tönkrementek,megrongálodtak vagy megrongálták őket,de a jelzéseket?Ugyan kérem...Szóval egy ponton úgy döntöttünk megreggelizünk,ugyan leülni nem tudtunk,mert a föld azért hideg volt.Végre elhúzott egy vonat is a vasútvonalon,egy ágon meg egy szép mókus nézegette ahogy kajálgatunk.Jött csórni.

Mókus kémlel

Kaja után pár méterre az út úgy tünt végre eljön a vasútvonaltól.Pontosabban egy vízfolyás állta utunkat amely úgy ítéltem meg magába a Lóki patakba ömlik,talán egy másik patak volt.Átmenni rajta viszont nem lehetett.Csak úgy tudtunk,hogy felmentünk a vasútra és annak hídján mentünk át.Persze ez nem kicsit volt veszélyes,hisz több ága is volt a pataknak,a híd így hosszú is volt.Akármelyik percben jöhetett volna egy vonat erre...Hát miféle tanösvény ez?Se tábla,se jelzés de még fel is vezet egy életveszélyes szakaszra?Kezdtem átkozni azt akihez ez a tanösvény tartozott.Szerencsére nem jött vonat,nem ért baj.Eszembe jutott erről egy kedves emlék,amikor Gergővel Szlovákiában Garamkövesdnél ötszáz méter erejéig a nemzetközi vasútvonalra kényszerültünk,mert más választásunk nem volt.Óriási veszélyben voltunk akkor,a szitu hasonló volt tehát.Annyi,hogy itt azért ötszáz méter nem volt,csupán hatvan-hetven körüli.Azonban lejövet a vasútról sem vártak kellemesebb dolgok,habár a veszély elmúlt...

A jó út is jelzetlen...

Egy út keresztezte a vasútat,erre tértünk le.Aztán a baj az volt,hogy innen három felé is ment.Persze az égvilágon semmi sem jelezte,hogy melyik a tanösvény a három közül.Elövettem egy telefonos alkalmazást,ebből sikerült valahogy kiszűrni,hogy a baloldali a mi utunk.Persze olyan biztosra nem tudtuk,de reméltük ez az.Egy mellékvölgy jött be a Lóki-völgybe erre ment az út.Elképesztően szép volt ez is,kicsit olyan volt mint a Teletabik földje.Szép zöldek voltak a környező lankák,a Lóki patak is erre fordult és haladt ebben a mellékvölgyben.

Teletabi földön

Haladva a völgyben egy tanya tűnt fel velünk szemben egy kapuval.Ez lesz tehát az a bizonyos magánterület.Ez annyiból jó volt,hogy igazolta,hogy jó irányban jövünk.Közelebb érve láttuk,hogy a tanya valami gazdaság akar lenni.Odabenn emberek dolgoztak,a kapu meg nyitva volt.Hatalmas területen terült el a gazdaság,megkerülni nem tűnt jó ötletnek.Az alkalmazásunk is úgy mutatta,hogy bekell menni,arra vezet az út.Úgy döntöttünk bemegyünk és megkérdezzük az embereket melyik is erre a tanösvény.Legrosszabb esetben kizavarnak.Ám nem zavartak ki,készségesen segítettek ketten is.Át kellett mennünk itt a tanyán,itt-ott meglehetősen dagonyás részeken,de valóban erre ment a mi utunk is,hisz az a tanya után folytatódott is.Birkák üdvözőltek minket,majd kiértünk a tanyáról.Az út ismét járhatóvá vált.

Móni is hazaért...

Partszakadás a Lóki patak mentén

Egy gyönyörű szép rétre értünk,úgy tűnt egy pad van a közepén!Óhh hát akkor itt pihenünk egyet.Közelebb érve láttuk,hogy ez nem pad,hanem az itt kettétört gémeskút vízkieresztő vályúja...Itt most dél felöl voltak gyönyörűek a dombok.Mentünk egyenesen,arra mutatta az alkalmazás.A pataktól most délre voltunk és láttuk,arébb,hogy az északi oldalon birkákat terelnek autóval (!)....Közben ismét egy nyitott kapu volt,itt ért véget tehát a gazdaság területe.Kimentünk tovább egyenesen.Láttuk egy híd van a patak felett.Közben a terelő autóból elkezdett kiabálni a fószer,hogy menjünk át a hídon,mert az ott a tanösvény,az a jó út.Átmentünk hát és megköszöntük a segítséget.Mentünk tovább.

A tájra nem volt panaszunk

Újra olyan részek jöttek ahol az alkalmazásunk segítségére kellett hagyatkoznunk.Bosszantó volt ismét a jelzések hiánya.Elöször a túra során egy komolyabb emelkedő következett.Persze túlzás ezt komolynak nevezni,ahol csupán egy 150 méter magas dombra kell csak felmenni.A nagy kapaszkodás előtt újabb eü. szünetet tartottunk és pihentünk pár percet.Aztán felmentünk,természetesen különösebb problémát ez nem jelentett.Visszanézve láttuk alattunk a szépséges völgyet,amelynek nem tudom mi volt a neve,lehet maga a Lóki-völgy vett egy kanyart és az volt ez a mellékvölgy is.Mindegy,szép volt.A tájra egy szavunk nem lehetett.Felérve a dombra viszont egy hosszú egyenes szakasz következett.

Alattunk a völgy

Meglehetősen hosszú volt ez a szakasz.A réteken rengeteg őzet láttunk szaladgálni,aztán arébb feltünt Kislók település is.Mi azonban Nagylókra tartottunk vissza.Egy országutat kellett elérnünk,ott fordult visszafelé a túra.Közben láttam,hogy alaposan eltelt az idő.Három óránk volt még a fél négyes vonatig.Nincs nagy gond ha nem érjük el,mert van egy vonat negyed ötkor is,igaz azzal kicsit bonyolúltabb a hazajutás és van egy vonat fél hatkor is.Szóval a fél négyesre hajaztunk,de éreztem ez necces lesz.Nagynehezen elértük az országutat,visszafelé vettük tehát az irányt.Ez is egy hosszú szakasz volt,Móni aki nehezen bírja a betont most ügyesen jött.Elhaladtunk Erdőmajor mellett amely szintén egy gazdaság volt.Érezhető trágyaszag szürődött ki onnan.Aztán mivel továbbra sem volt jelzés,újra az alakalmazást hívtam segítségül hol is kell letérnünk a betonról.Az meg egy olyan helyen jelezte ami semmiképp sem olt nevezhető útnak.De letértünk.A nádasok,bukszosok közt evickéltünk,itt is volt egy patak,de kétszáz méter után ráeszméltünk,hogy itt nincs járható út...

Betonút...

Elkezdtem átkozni a tanösvény kezelőjét,üzemeltetőjét,tulajdonosát.Mindegy kit.Röhej volt,hogy egy több mint 15 km-es tanösvényen nincs turistajelzés,de az égvilágon semmi ami jelezné az irányt.Volt értelme létrehozni nem mondom.Kezdtem azt érezni,hogy ezt alaposan megszívtuk.Annál is inkább mert a lápos,mocsaras részen kullancsinvázió is volt.Nem győztük magunkról levakarni őket.Hála,hogy tél vége volt,annyira aktívak még nem voltak.Végül is visszaértünk a betonútra aztán jó kétszáz méter múlva ott volt egy jól járható út amire lelehetett térni...Persze ezt semmi sem jelezte.Aztán ezen az úton menve ez is elágazott.Persze a rossz irányt választottam.Meglepetésemre Móni eszmélt,hogy ez erre nem jó.Nézte az alkalmazást és szólt,hogy szerinte rossz fele megyünk.Megnéztem,igaza volt!Visszamentünk a másik útra.Ez újra szép tájakon vezetett át,itt is volt alattunk egy völgy és úgy tűnt valami fensíkon megyünk.

A fensíkos részen

Tudtam majd két tónak kell jönnie,ami már Nagylók közelségét jelzi.A Lóki és a Piroska tó már Nagylókhoz tartozott.Meglehetősen sokára értük el őket.Elöször a Lóki tavat,ami persze szép volt és ha több időnk van talán körbe is lehetett volna járni.Azonban engem inkább a Piroska tó érdekelt,tudtam van egy hely ahonnan fenséges a kilátás a tóra,azt szerettem volna elérni,Az út ment,így a vége felé is jelzések nélkül.Ismét kénytelenek voltunk az alkalmazásunkra hagyatkozni.Ám az mintha kezdett volna elvezetni a településtől.Újra Móni vette észre,hogy ez így nem jó,sőt ő vette észre a jó irányt is!Teljesen levoltam ettől döbbenve,nem megbántva de pont ő volt eddig a leghülyébb ezekhez a dolgokhoz most meg rendre ő terel  jófelé minket.Ez meg,hogy lehet?Egyfolytába ezen agyalgattam és végül is arra jutottam,hogy talán Gergő küldhetett valami súgallatokat felé,jelezve,hogy merre is kell mennünk.Talán megmosolyogtató ez,de mondom Móni volt pont az aki sosem értett igazán ezekhez a dolgokhoz most meg... szinte ő volt az iánytűnk.Meg is dicsértem érte.

A völgyön át

Egy kisebb völgyön mentünk át újra és végre ott volt maga a Piroska tó!Láttam a dombon a padot,onnan volt az a leghengerlő kilátás.Egyben ez volt a tanösvény tizedik állomása,az egyetlen ami még megvolt.Felmentünk és elfogyasztottuk a maradék kajánkat.Alig több mint egy óránk maradt a vonatig.Megérte feljönni,egyfelöl pihenni tudtunk másfelöl a kilátás valóban szép volt.Maga a tó is csodás volt,látható volt,hogy ellenben a tanösvénynel ezt bizony kezelik,karbantartják.Horgászparadicsom volt,padokkkal,pihenőkkel,wc-kel,stégekkel.Első osztályú volt valóban!Sokat nem időzhettünk a pompás helyen menni kellett a vonathoz.

A tízedik állomás

A Piroska tó

Mivel az út úgy vezetett,félig körbe is tudtuk járni a szépséges tavat,aztán odaértünk ahonnan indoltunk.Rexi utcájához.Teljes volt a kör,de még a vasútállomásig elkellett jutnunk.Fokoztuk a tempót és némi szerencsével na és a vonat ötperces késésnek köszönhetően elértük a vonatot!Hát ahhoz képest,hogy túra elején úgy gondoltam,hogy ráérünk sietni sem kell,ez nagyon kivolt számolva...Simán hazaértünk fél öt után.Alaposan elfáradtunk,de monjuk úgy,hogy kellemesen.A nagylóki Iringó tanösvény is kipipálva.Sikerült bejárni azt a szép részt amit a vonatból is láttam és valóban gyönyörű tájakon mentünk keresztül.Viszont némi észrevételem azét van:

Pottyantós búcsú a tanösvénytől

A nagylóki Iringó tanösvény bliriáns szépségű tájakon vezet keresztül,ha ezt nézem bátran ajánlom mindenkinek!De... Az egész tanösvényen nincs egyetlen turistajelzés sem,semmi ami azt jelezné,hogy ez itt egy tanösvény.Nincsenek állomások,ahogy az egy tanösvényen szokás.Az út bevezet életveszélyes valamint magánterületre is!A jelzések hiánya miatt rendkivül könnyű eltévedni az út több pontján is.Na már most ha létrehozok egy tanösvényt egy szépséges tájon,ami nagyszerű ötlet persze,akkor azt valamennyire karban is tartom.Ha nincs pénzem,vagy keretem rá,akkor nyilván akad egy-egy önkéntes,egy-egy turázó egyesület,szakkör stb.aki legalább egy minimálsian segít.Nyilván ellátom jelzésekkel,hiszen messze földről érkező turisták főleg azok akik nincsenek úgy képben könnyen eltévedhetenek.Ennek fényében hiába a szép táj,úgy gondolom a tanösvény jelenlegi állapota szégyenletes!Minket is alaposan megszopatott,de hála most Móni leleményességének,végig tudtuk azért járni.Nagylókra jövünk még,hiszen innen indul majd az Álmok tavához vezető túra is,de már az állomástól sincsenek jelek,hiába jelöli a térkép úgy,hogy vannak.Nem lesz tehát egyszerű dolgunk akkor sem...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése