2021. március 10., szerda

Kedvenc kilátóinknál (14.) - Körtvélyesi-kilátó

Kedvenc kilátóimat bemutató sorozatom márciusi részében a közelmúltban meglátogatott Körtvélyesi-kilátót mutatom be.Az elmúlt négy évtizedben számtalan kilátóban jártam és jártunk aktuális túratársaimmal.Számomra ezek csodás építmények amelyek minden alkalommal kivételes élménnyel ajándékozzák meg az arra tévedő vándort.Nincs ez másként a Körtvélyesi-kilátó esetében sem.

Így fogadja a kilátó a vándort

Az Országos Kéktúra útvonaláról a szépséges Mária-szakadék felső végén érdemes egy kis kitérőt tenni a Kis-Kopasz-hegy kilátójához.

A körtvélyesi erdei temetőnél a Kis-Kopasz-hegy csúcsának meghódítása előtt érdemes megállnunk. Még a múlt század derekán is temettek el itt embereket, de ma már csak egy szépen gondozott, körbekerített sírkert a Vértes keleti végében. Innen, vagy a csákányospusztai kulcsosháztól néhány perc alatt elérhetjük a 2015 tavaszán átadott Körtvélyesi-kilátót, melynek a neve kissé megtévesztő, hiszen bár Körtvélyespuszta közelében van, maga a 480 m magas Körtvélyes egy másik hegy pár kilométerrel arrébb, a Vértes legmagasabb csúcsától, a közeli Nagy-Csákánytól délre.

Ha erre jársz ne hagyd ki!

A Kis-Kopasz tetejére épített különleges, háromszög alakú fémszerkezetet vörösfenyővel borították, kialakítva 16 méteres magasságát. A legfelső kilátószintről főként a Tatai-medencét, az alattunk elterülő Tatabánya városát és a szemközt fekvő Gerecse magaslatait csodálhatjuk meg. Déli irányban látszik a Nagy-Csákány, észak illetve kelet felé pedig tiszta időben feltűnik a Pilis-tető, valamint a Nagy-Kopasz a Budai-hegységben. Hátrafordulva a Mészáros-hegy takarja ki a panorámát, a csúcsán az adótoronnyal. Ha tudjuk, mit kell keresni, Tatabánya fölött kivehetjük még a Turul kiterjesztett, innen nézve aprócska szárnyait is, míg azoktól jobb felé végigpásztázva a hegygerincet a tekintetünk a Ranzinger-kilátó 30 méteres fémszerkezetében akadhat meg.

A kilátószintről körpanoráma tárul elénk

Alattunk a végtelen...

A Körtvélyesi-kilátóról vélhetően rálátni a győztes bánhidai csata helyszínére is - a baj csak az, hogy maga a helyszín bizonytalan, sőt a csata időpontjáról, résztvevőiről is vitatkoznak a történészek. A legenda szerint 907-ben Szvatopluk és Árpád fejedelem seregei vívtak itt véres küzdelmet, amely a magyarok győzelmével végződött, és a szláv uralkodó még aznap a Dunába veszett menekülés közben. Más források szerint viszont a csata nem akkor, és nem is ezen a helyen játszódott le, hanem Pozsony mellett, sőt nem is Szvatopluk, hanem a gyermek német király, Lajos seregei ellen.

Fa szerkezetű kilátó megfelelő,jó állapotban

A kilátóba eddig egyszer jártam,e sorok írásakor nincs még két hete sem.Aktuális túratársaimmal Zolikával,Manóval és a Tizedessel tettünk ide egy kitérőt a Vitányváras túránkon.A kilátót mi jó állapotban találtuk 2021 februárjának végén.

Gergővel is jártunk a közelben 2017 márciusában,akkor sajnálatos módon kimaradt túránkból a kilátó,persze azt hozzá kell tennem,hogy akkor egy nagyobb kaliberű túrán voltunk amelybe nem nagyon fért bele egy kitérő a kilátóhoz.Most,hogy voltam ott,ezt már kicsit bánom.

Ajánlom mindenkinek,hiszen valóban kivételes az élmény amit ez a kilátó ad!

A Vitányvári túránkon a film vége felé forgattunk a kilátóban