2017. június 1., csütörtök

Az eltemetett viadukt

Ha egy komoly viaduktra gondolunk akkor Magyarországról elsősorban a híres Szent István völgyhíd ugrik be,vagy ha úgy jobban ismered: a veszprémi viadukt.Persze méltán,hiszen nagyszerű,látványos építmény!Pedig...létezik Magyarországon egy másik viadukt amely kétszer akkora mint a Veszprémi!Ám ez a viadukt el van temetve!
A nem mindennapi történet most megelevenedik a blogomban,hátha akad aki még nem hallott róla...

Salgótarján...talán az emberek többségének innen előszőr Győzike a híres,vagy hírhedt showman ugrik be.Pedig a város felett vigyorog ránk a csodálatos Salgó vár is és kicsivel odébb pedig a Somoskői vár!Mellettük nem sokkal pedig a Karancs.Úgy gondolom ez itt az ország egyik legszebb vidéke,méltánytalanul úgymondd kissé elfelejtve.

A csodás tarjáni hegyek és tájak egy nem akármilyen dolgot is rejtegetnek...

Salgótarján és környéke,szebb mint gondolnád!
Salgótarjánból Somlyóbánya irányába haladva,majd Somlyóbányára beérve mindjárt az első utca (Völgyhíd utca) balra,majd ennek folytatásaként a Hanga utca elhagyásával egy földúton,sövényen menve tovább amely már az egykori régi vasúti nyomvonal,majd egy rövid idő után balra,majd jobbra letérvén egy nemrégiben megkezdett ásatáshoz/feltáráshoz jutunk...Mit rejthet itt a föld mélye?

Bizony itt van eltemetve az óriási viadukt!
Na de,hogy lehetséges ez?
Olvasd tovább a sztorit!

Feltárások...a föld alatt a hatalmas viadukt!
A viadukt helyenként harminc méter magasan,s hét ívével kétszáz méter hosszan szelt át egy völgyet a nógrádi szénmedencében.Kétszer akkora volt mint a veszprémi!
Megdöbbentően precíz munkát végeztek 1911-12-ben a somlyóbányai viadukt építői,akik közt külföldi mesterek is lehettek.A kőszénbányák építésekor ugyanis több olasz mester is dolgozott Salgótarjánban és környékén.A Grünwald Gyula és Mitis István által tervezett,s a Nicholson Gépgyár által megépített hídra botrányok árnyéka nem vetült.Ma már ez is meghökkentő,miként az is,hogy ezt a hídat "élve eltemették"A Teréz-tárót ugyanis - ahová vezetett - 50 millió mázsa szén kitermelése után,1929-ben bezárták.Ezt követően meddőhányóval töltötték fel a Teréz-táró felé vezető völgyet,így az ötvenes évekre gyakorlatilag eltűnt a híd is...Amit a föld nem takart el,arra az egyre vastagabb avarréteg terített takarót.Előbb csak a völgy lett egyre kisebb,majd a fák birtokba vették a híd közvetlen környékét is.Ma már csak egy nyíladék látszik: igaz gyanúsan egyenes itt az erdei út...

Ilyen volt a veszpréminél kétszer nagyobb pompás építmény...
A helytörténetírók azonban most joggal remélhetig,hogy nem csupán olvasmányt készítettek,de feladatot os adtak a munkájukkal.Például azt,hogy a somlyói viadukt egy darabját kiássák és legalább turistalátványosságként a nagyközönség elé tárják az arra illetékesek.

A Magyar közút kht. Nógrád megyei igazgatója hídmérnök munkatársaival kezdett hozzá a somlyóbányai völgyhíd vizsgálatához.Mint mondták,a pályaszerkezet a kutatás első eredményei szerint meglepően jó állapotban van,miként az általuk feltárt vasbeton tartószerkezet is!Irdatlan mennyiségű földet kellene azonban elhordani,hogy látványosságot produkáljanak.Viszont minden bizonnyal megérné a fáradtságot,ha legalább egy ívet bemutatnának,járhatóvá tennék a pályatestet és kerékpárútként hoznák rendbe a Zagyva-rakodó felé vezető bányavasúti nyomvonalat,amely a híd után a hegy gyomrában,egy ugyancsak meglévő,feltárható alagúton keresztül vezet.

Pompás építmény lehetett...
Ha még nem is tudja megmutatni az egykor Közép-Európa legnagyobb völgyhídjának valódi szépségét Pócsa Sándor a somlyóbányai "élve eltemetett" viaduktnak,legalább az 1:45-ös,méretarányos makettjével szemléltetheti azt.A lokálpatrióta vállalkozó két hónap alatt készítette el Salgótarján egyik legjelentősebb ipartörténeti emlékének mását,melyet a helyi Bányamúzeum egyik udvarán lehet megtekinteni.

A makett a múzeumban
Hát mit is lehet ezután a nem mindennapi történet után mondani?Mondhatni,ez is csak Magyarországon lehetséges... vajon egy ekkora kincs,egy ekkora látványosság hogyan kerülhet a föld alá?Vagy miért nincs rá keret,hogy kiássák és tényleg igazi turistacsalogatóként münködjön?A sztori már több éve húzodik és semmi látványos dolog nem történt igazából ez ügyben a leírtakon kivül.Így majd a jövő nemzedékre marad a feladat,hogy kiássák majd ezt a csodát.Az ügyet mindenesetre életben kell tartani,hátha valaki rákattan és pénzt,időt,energiát nem sajnálva majd valóban kiássa...Úgy legyen!

Csak ezt a videót találtam róla,amely a terület mai állapotát mutatja be:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése