Ha egy komoly viaduktra gondolunk akkor Magyarországról elsősorban a híres Szent István völgyhíd ugrik be,vagy ha úgy jobban ismered: a veszprémi viadukt.Persze méltán,hiszen nagyszerű,látványos építmény!Pedig...létezik Magyarországon egy másik viadukt amely kétszer akkora mint a Veszprémi!Ám ez a viadukt el van temetve!
A nem mindennapi történet most megelevenedik a blogomban,hátha akad aki még nem hallott róla...
Salgótarján...talán az emberek többségének innen előszőr Győzike a híres,vagy hírhedt showman ugrik be.Pedig a város felett vigyorog ránk a csodálatos Salgó vár is és kicsivel odébb pedig a Somoskői vár!Mellettük nem sokkal pedig a Karancs.Úgy gondolom ez itt az ország egyik legszebb vidéke,méltánytalanul úgymondd kissé elfelejtve.
A csodás tarjáni hegyek és tájak egy nem akármilyen dolgot is rejtegetnek...
Salgótarján és környéke,szebb mint gondolnád! |
Salgótarjánból Somlyóbánya irányába haladva,majd Somlyóbányára beérve mindjárt az első utca (Völgyhíd utca) balra,majd ennek folytatásaként a Hanga utca elhagyásával egy földúton,sövényen menve tovább amely már az egykori régi vasúti nyomvonal,majd egy rövid idő után balra,majd jobbra letérvén egy nemrégiben megkezdett ásatáshoz/feltáráshoz jutunk...Mit rejthet itt a föld mélye?
Bizony itt van eltemetve az óriási viadukt!
Na de,hogy lehetséges ez?
Olvasd tovább a sztorit!
Feltárások...a föld alatt a hatalmas viadukt! |
A viadukt helyenként harminc méter magasan,s hét ívével kétszáz méter hosszan szelt át egy völgyet a nógrádi szénmedencében.Kétszer akkora volt mint a veszprémi!
Megdöbbentően precíz munkát végeztek 1911-12-ben a somlyóbányai viadukt építői,akik közt külföldi mesterek is lehettek.A kőszénbányák építésekor ugyanis több olasz mester is dolgozott Salgótarjánban és környékén.A Grünwald Gyula és Mitis István által tervezett,s a Nicholson Gépgyár által megépített hídra botrányok árnyéka nem vetült.Ma már ez is meghökkentő,miként az is,hogy ezt a hídat "élve eltemették"A Teréz-tárót ugyanis - ahová vezetett - 50 millió mázsa szén kitermelése után,1929-ben bezárták.Ezt követően meddőhányóval töltötték fel a Teréz-táró felé vezető völgyet,így az ötvenes évekre gyakorlatilag eltűnt a híd is...Amit a föld nem takart el,arra az egyre vastagabb avarréteg terített takarót.Előbb csak a völgy lett egyre kisebb,majd a fák birtokba vették a híd közvetlen környékét is.Ma már csak egy nyíladék látszik: igaz gyanúsan egyenes itt az erdei út...
Ilyen volt a veszpréminél kétszer nagyobb pompás építmény... |
A helytörténetírók azonban most joggal remélhetig,hogy nem csupán olvasmányt készítettek,de feladatot os adtak a munkájukkal.Például azt,hogy a somlyói viadukt egy darabját kiássák és legalább turistalátványosságként a nagyközönség elé tárják az arra illetékesek.
A Magyar közút kht. Nógrád megyei igazgatója hídmérnök munkatársaival kezdett hozzá a somlyóbányai völgyhíd vizsgálatához.Mint mondták,a pályaszerkezet a kutatás első eredményei szerint meglepően jó állapotban van,miként az általuk feltárt vasbeton tartószerkezet is!Irdatlan mennyiségű földet kellene azonban elhordani,hogy látványosságot produkáljanak.Viszont minden bizonnyal megérné a fáradtságot,ha legalább egy ívet bemutatnának,járhatóvá tennék a pályatestet és kerékpárútként hoznák rendbe a Zagyva-rakodó felé vezető bányavasúti nyomvonalat,amely a híd után a hegy gyomrában,egy ugyancsak meglévő,feltárható alagúton keresztül vezet.
Pompás építmény lehetett... |
Ha még nem is tudja megmutatni az egykor Közép-Európa legnagyobb völgyhídjának valódi szépségét Pócsa Sándor a somlyóbányai "élve eltemetett" viaduktnak,legalább az 1:45-ös,méretarányos makettjével szemléltetheti azt.A lokálpatrióta vállalkozó két hónap alatt készítette el Salgótarján egyik legjelentősebb ipartörténeti emlékének mását,melyet a helyi Bányamúzeum egyik udvarán lehet megtekinteni.
A makett a múzeumban |
Hát mit is lehet ezután a nem mindennapi történet után mondani?Mondhatni,ez is csak Magyarországon lehetséges... vajon egy ekkora kincs,egy ekkora látványosság hogyan kerülhet a föld alá?Vagy miért nincs rá keret,hogy kiássák és tényleg igazi turistacsalogatóként münködjön?A sztori már több éve húzodik és semmi látványos dolog nem történt igazából ez ügyben a leírtakon kivül.Így majd a jövő nemzedékre marad a feladat,hogy kiássák majd ezt a csodát.Az ügyet mindenesetre életben kell tartani,hátha valaki rákattan és pénzt,időt,energiát nem sajnálva majd valóban kiássa...Úgy legyen!
Csak ezt a videót találtam róla,amely a terület mai állapotát mutatja be:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése