A Magyar Honvédség megalapításának 170. és az első világháború befejezésének, valamint a Hadtörténeti Intézet és Múzeum alapításának 100. évfordulójára emlékezve indult második országjáró körútjára a Lajta Monitor Múzeumhajó 2018. március 29-én. Az április 3-május 21. közötti országjárás alkalmával Győr és Mohács között 11 kikötőben lesz/volt látható a 147 éves hajócsoda.Május 1. -5 . között Dunaújvárosban tette tiszteletét a híres hajó.
Itt látható Lajta amikor nem az országot járja |
A Lajtát 1871-ben építették meg, korabeli csúcstechnikával, vagyis egészében fémből készült, páncélozták és gőzgépek hajtották. Első bevetésére 1876-ban Belgrádnál került sor, de ott volt Bosznia-Hercegovina okkupációjánál is. A hajó 43 éves volt az első világháború bevetésekor, így már le akarták selejtezni, de az események mindent megváltoztattak. Kora miatt, ha elveszítették volna, nem jelentett volna súlyos károkat, ezért kifejezetten veszélyes szituációkat hajtott végre, de sikeresen túlélte az első világháborút. Szintén a korával magyarázható, hogy nem került a győztesekhez, hanem a hajótestet elárverezték. 1992-ben került a Hadtörténeti Intézet és Múzeum tulajdonába. Egy pályázatnak köszönhetően felújították, jelenleg az 1890-es állapotok láthatóak. A Lajtában nincs motor, ezért a Millennium II vontatja.
Így horgonyoz mind a 11 kikötőben a Lajta |
A monitor típusú hajókat mindig folyókról nevezték el, ezeket nem kapitány, hanem parancsnok vezette. A Lajta fedélzetén az Osztrák-Magyar Monarchia 18 nemzetisége teljesített szolgálatot, legtöbbjük magyar volt. A hajó méretei miatt – 50 méter hosszú, 8 méter széles – az 50-60 fős legénység bizony csak szűkösen fért el rajta. Bálint Ferenc elmondta, hogy a legénység felváltva evett és aludt, azonban az ellátás a korabeli viszonyokhoz képest igen jó volt, hiszen a napi háromszori étkezés egyike mindig tartalmazott húst.
Írány Dunaújváros! |
Dunaújvárosban hatalmas népszerüségre tett szert a hajó,köszönhetően a helyi médiának amely már érkezése előtt hetekkel megszellöztette a dolgot.Elég az hozzá amikor mi lementünk megnézni ezt a kis csodát már órási ember tömeg állt sorban,hogy lejusson a hajóra.Turnusokban elngedték le az embereket,majd egy órás várakozás után...Érdekes volt a dolog mert nálunk 1500Ft-ba került a belépő,addig azt olvastam,hogy pl.Komáromban ingyenes volt.Szóval,hogy is van ez....?
Ágyúi is vannak |
A hajóban egy kiállítás münködött és előadást is tartottak,itt még további részleteket is meglehetett tudni az egykori kis csodáról:Megtudtuk,hogy a magyarság megmaradásának alapvető feltétele a múlt örökségének megőrzése és a hagyományok tisztelete. Úgy fogalmazva, hogy az 1871-ben épített Lajta monitor páncélzatában benne van az elmúlt csaknem 150 év magyar története, a belgrádi ütközetektől Sztálinváros és a paksi erőmű építésén keresztül egészen a bős-nagymarosi vízlépcső kezdeti munkálataiig.
A kapitány kabinja |
Az egykori osztrák-magyar hadihajót 2010-re eredeti állapotának megfelelően rekonstruálták. A Lajta - mint mondták - a világon az egyetlen vízen úszó helyreállított monitor hajó. 2014-től minden évben tavasztól őszig a főváros egyik legszebb pontján, a világörökség részét képező pesti Duna-parton, az Országház északi oldalánál horgonyoz.
Ha arra jársz nézd meg ezt a kis remekművet,vagy ha éppen abban a városban jársz ahol éppen a Lajta is horgonyoz.Megéri!
A kapitány |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése