2022. november 8., kedd

Kedvenc kilátóink (34.) - Óbányai belátó

Kilátos sorozatom következő alanyához csak a közelmúltban sikerült eljutni.Pedig...számtalan alkalommal elmentünk,akarom mondani átmentünk már a festői Óbányán,de a falu felett magasodó kilátóba még sohasem sikerült felmenni.Eddig.Mert alig pár hete sikerült.Mondjuk Sándorral eleve esélytelen volt a dolog,mert a kilátó csak az ő halálát követően készült el.Gergővel már sikerülhetett volna,de valahogy mindig elmaradt.Néhány hete Zolikával végre elértük a kilátót,amely a korlátozott kilátása ellenére maradandó élményt nyújtott.Ismerkedjük akkor meg az Óbányai-kilátóval,egészen pontosan a belátóval.

Az első találkozás az erdőben megbúvó kilátóval

Óbánya egy apró zsákfalu Baranya megyében, amelyet körbevesznek a Mecsek hegyei. Fekvésének köszönhetően számos kirándulás kiindulópontja lehet. A falu mellett, a Vinterberggel szembeni magaslaton áll az Óbánya és Mecseknádasd által közösen építtetett, 2009-ben átadott Belátó-kilátó.

Az Óbánya fölé magasodó Vinterberggel szembeni, 393 m magas hegy tetején létesített Belátó-kilátó kétszintes (inkább csak egy, de a félemeleten is meg lehet állni), fából készült építmény. Mivel sűrű erdőben, nem is a hegy legmagasabb pontján áll, a  teraszáról csak korlátozott panoráma nyílik, az alattunk megbújó bájos falu központjára azonban tökéletesen rálátunk róla. Megfigyelhetjük, ahogy a település végén a híres Ferde-vízesést rejtő Óbányai-völgy a környező magaslatok szorításában délnyugatnak kanyarodik Kisújbánya felé.

A fák ölelésében megbúvó építmény

Óbánya egy kis zsákfalu Baranya megyében, amely 1992-ben első magyar faluként kapta meg a Kós-Károly díjat. Régen a fazekasság volt itt az egyetlen megélhetési forrás, ezért hamar híressé váltak a helyben készített mázas edények - a hagyományt a mai napig folytatják a mesterek. A környéken régen üveghuták is működtek, innen származik a falu német neve, az Altglashütten.

Ha délkelet felé sétálunk a főutcán, és felpillantunk a szemközti hegyre, a fák között észrevehetjük a kilátó ácsolatát.

A kilátószint

Belátás Óbányára

A kilátót mi megfelelő állapotban találtuk.A falu központjától nagyjából 400 méterre dél-keletre található épitményhez egy kisebb kaptatón juthatunk fel,a a faluból a zöld+ majd a zöld3 jelzéseken.A kilátó egész évben ingyenesen látogatható.Megfelelő állapotára vigyázzunk továbbra is!Ne véssünk a fába semmit,mert ezzel gyengítjük a szerkezetet.Ha mindenképpen megakarjuk örökiteni,hogy itt jártunk,csináljunk fotókat és videókat,azokat pedig osszuk meg az interneten!A kilátó noha fából van,engem meglepett,hogy milyen jó állapotban van (2022 október)!A lépcsők szélesek,jól járhatókat felfelé,korláttal és pihenőszinttel ellátva.A kilátószint pedig tágas,többen is elférhetünk rajta!Mint írtam kilátásunk csak nyugatra a falura és a szemközti hegyoldalra van,ám ez is kivételes élmény!A kilátószinten megfelelő korlát véd a leeséstől,de azért nagyon ne feszüljünk neki!

Jómagam a kilátóban

Mint írtam a kilátóba egyetlen alkalommal jártam.Zolikával karöltve 2022 októberének közepén.A kilátó maga is megér egy kirándulást,de ahogy mi,másoknak is javasoljuk,hogy menjenek tovább.Rengeteg jelzéssel ellátott turistaút halad a közvetlen közelben,amelyek számtalan csodák felé vezetnek!Mi a Réka várhoz mentünk innen.Mindenkit kérek újfent,hogy vigyázzon a kilátóra na és persze felkeresését erősen ajánlom mindenkinek!

Nagyon valószínű,hogy jövünk mi még ide!

Filmünkben 47'50-nél érjük el a kilátót!