2024. január 2., kedd

A megátkozott híd

 Nem tudom megmondani mikor járhattam első alkalommal a Rácalmási-szigeten,de ha emlékezetem nem csal,akkor talán 1993-ban.A szigetre vezető híd még nem volt meg és mi a Rácalmási Duna alacsony vízállását kihasználva mentünk rá a szigetre.De ez nem túra volt.Itt dolgoztunk a közelben és az uzsonnaszünetet kihasználva merészkedtünk be a szigetre.Azon kb.száz métert ha járhattunk.Valószínű ekkor még nem lehetett meg a szigetet körbeölelő tanösvény sem,bár annak pontos létrejöttének időpontjáról nincs infórmáciom.A szigeten a redszeres túrázást talán 2005 tájékán kezdtük el természetesen Gergővel karöltve.Valóságos földi paradicsomba csöppentünk ekkor.Jól kiépített tanösvény,különféle látnivalókkal - madárlesekkel,gémeskúttal,almaházzal,nádkúnyhóval,benyuló holtágakkal,jól járható utakkal és történetem főszereplőjével a bürühíddal.Azóta szinte minden évben eljöttünk ide legalább egy alkalommal,de volt,hogy többször is.A sziget október végi őszi színpompája a mai napig az egyik legszebb dolog amit láttam az életemben.

A 2017-es őszön a szigeten

Telt múlt az idő és ahogy erre túrázgattunk évről évre láttuk,hogy a sziget a tanösvény állapota ha lassan is,de fokról fokra romlik.Az utakat egyre inkább benőtte a növényzet a tanösvény fából készült eszközeit pedig fokozatosan kezdte megenni az idő és olykor vandalizmus nyomát is fel lehetett fedezni.Mindezek ellenére a sziget állta az idők vasfogát és azért mindig is jó volt itt túrázgatni.Látványos romlás következett be 2019 körül amikor rengeteg erdőt kivágtak a szigeten a fából készült madárlesek,az almaház és a bürühíd is kezdett egyre inkább tönkremenni.A bürühíd amig lehetett állta a sarat.A bürü a Dél-Dunántúlon használatos tájszó.A kisebb folyókon,patakokon átívelő fa pallókból készült egyszerű hídakat nevezik így.A Rácalmás-szigeti bürühíd a mocsár felett vezetett át és vitt be a tanösvényről a szigeti őserdőbe a mocsáron túlra,de maga is a tanösvény része volt.Az alatta elnevezett területet persze botorság mocsárnak nevezni,hiszen csontszáraz volt valahányszor erre jártunk,sokszor lementünk a talajra Gergővel.A bürühíd e mocsár felett vezetett jó egy méterrel a talajtól.Két részből állt,az első rész olyan 70-80 méter hosszú lehetett,a másik 40 körül vagy annyi sem.

A híd már eldeformálódva

A híd aztán évről évre került egyre rosszabb és rosszabb állapotba.Kezdett eldeformálódni egyre jobban,kezdett inogni.Míg megítélésem szerint már balesetveszélyes is volt.A gyávábbak pedig már át sem mertek menni rajta.Mi persze mindig átmentünk rajta.Soha nem is ért semmi baj.Itt víz sem volt soha.Soha nem láttunk itt vízet,nem is értettük miért hívják ezt a területet mocsárnak.Gergő távozása után 11 hónappal jöttem ki újra a szigetre,soha annyira leromlottnak,elhanyagoltnak mint akkor nem láttam még.Odamentem persze a hídhoz.Kétségbeejtő állapotban volt,de átmentem ezúttal is rajta.Ezt követően kicsivel több mint egy évre jöttem ki Zolikával.Egy paraszthajszállal jobb állapotban volt a sziget mint legutóbb,de a híd állapota tovább romlott.Arra már nem emlékszem,hogy ekkor átjöttünk-e rajta.

Kétségbeejtő állaptok...

Telt múlt az idő és 2023 tavaszán jutott el hozzám egy örvendetes hír,hogy a Rácalmási-szigeti tanösvényt felújítják!Kapóra jött mert a lábadozó Móni valami könnyű túrára szeretett volna elmenni,így javaslatomra kimentünk a szigetre.Kiváncsi voltam,hogy állnak a felújítási munkálatok.Májusban esős időszakot követően mentünk ki.Sok volt a szúnyog,de még elviselhető mennyiségben.Azt láttuk,hogy az almaház bevan állványozva,tehát csinálták.Móni állapota miatt sokat nem tudtunk menni a távolabbi madárles így kimaradt nem tudtam milyen állapotban van.Így a közelebbi bürühíd felé vettük az irányt.Odaérve leesett az állam a látványtól.A hídat ugyan már felújították,feltehetően jó állapotban is volt,de ebből nem sokat láttam.Ugyanis szinte teljes egészében víz alatt volt!

Folynak a felújítási munkálatok

Víz alatt a híd!

Teljesen ledöbbentem.Soha,de soha nem látunk itt vízet!Most meg amikor végre megcsinálták a hídat,azt ellepi a víz...Áááá ilyen nincs!És nem kevés víz volt itt! A talaj a híd alatt volt egy méter körül,mig a híd oszlopainak teteje a hídtól lehetett egy méterre,tehát testvérek között is két méteres volt a víz!Na és igen nagy területre tört be a Duna...  Egyszerűen nem tértem magamhoz.Mert ha árvíz is volt,itt akkor sem láttam vízet az elmúlt húsz évben!Mondjuk hozzáteszem a 2013-as nagy árvízkor nem voltam itt.Gondoltam ez nagyon nem használhat a frissen felújított hídnak.Mondtam Móninak majd ősszel visszajövünk és megnézzük mi a helyzet.Ám ez az őszi túra elmaradt.Reménykedtem,hogy a víz visszahúzodott.Egészen az elmúlt hétig...

A híd 2023 májusában

A híd 2023 decemberében

Egy dunaújvárosi csoportban láttam friss képeket.Lehet ősszel vissza volt már húzódva a víz,de év végére újra víz alatt volt a híd...Mintha valaki megátkozta volna...Az időközben a híd elé helyezett tájékoztató tábla és két harmadig biztos vízben volt.A helyzet tehát tovább romlott ha volt is évközben javulás.Azért érdekes,mert míg nem nyúltak hozzá a hídhoz amíg fokozatosan ment tönkre,addig szinte egy vízcseppet sem lehetett itt látni.Miután rendbehozták,felújították szinte folyamatosan víz alatt van.Ez pedig nem használ az állapotának.Jómagam attól tartok,hogy ennek így az lesz a vége,hogy a felújítás hiábavaló volt...

Így kellene kinéznie,tehát valószínű volt ilyen is 2023-ban

Megmondom az őszintét erősen foglakoztat az elátkozott híd sorsa,hiszen nagyon sok szép élményem van innen.Nem szeretném,hogy tönkremenjen.Így most aztán kivárom majd az első komolyabb száraz időszakot az évben és húzok majd ki a szigetre,mert kiváncsi vagyok rá mi a helyzet.Ha kell Mónival,ha kell Zolikával,de akár egyedül is.Nyugtalanít viszont,hogy ahány árhullám csak erre jár,az betör ide.Nem értem mert régebben nem jött be idáig a víz árhullám esetén sem.

A bürühíd része túrázási történelmünknek,annak egy fontos helyszíne.Nagyon remélem,hogy még sok örömünk lehet majd benne!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése